دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

انواع موی سر

انواع موی سر

مو از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی است که به عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک وابسته است. فرایند رشد، استفاده از رنگ موهای نامناسب و عوامل دیگر بافت مو را دچار تغییر و دگرگونی می­کند. تشخیص میزان چربی پوست سر، قابلیت کشسانی مو، منافذ و ضخامت مو به شناخت بافت مو کمک شایانی می­کند. همچنین برای انتخاب مدل مو و حالت دادن به آن بهتر است ابتدا نوع مو تشخیص داده شود. دانستن اینکه چند نوع مو داریم در استفاده از محصولات مراقبتی نیز بسیار مهم است. 

همان گونه که محافظت از پوست صورت مهم است و زیبایی را دوچندان می‌کند، مراقبت‌های مو نیز در زیبایی تأثیر دارند. این مراقبت‌ها مو را در برابر ریزش، شوره، چربی یا خشکی کف سر و کاهش رشد حفظ می­کنند. انواع بافت مو شامل موهای صاف، موج‌دار، فرفری و خیلی فر می­شود که در ادامه به بررسی هرکدام و روش‌های مراقبت از آن می‌پردازیم.

با گذر زمان و وابسته به شرایط، بافت مو یا همان شکل تار مو تغییر می­کند. در­نتیجه نوع مو مدام دستخوش تغییر است. نوع مو را از روی شکل فولیکول می­توان تشخیص داد. فولیکول، الگوی فر شدن مو را تعیین می­کند. اگر شکل فولیکول به سمت گرد شدن برود، موها صاف­تر است. اما اگر بیضی و نامتقارن باشد، مو به سمت پرپشت شدن میل می­کند. نوع مو را می­توان با حرارت دادن، مواد شیمیایی و داروهایی که روی DNA تأثیر دارند، تغییر داد. انواع موی سر از روی بافت، جنس و ساختار مو شناخته می­شوند.

انواع مو و مراقبت از آن

شناخت جنس مو

درکل بافت مو به چهار دسته اصلی  و هر دسته، به سه دسته فرعی تقسیم می­شوند که عبارت‌اند از:

موی صاف (straith) :

موی صاف

اگر مو فر و تاب نداشته باشد، بدون شک در دسته موهای صاف قرار می­گیرد. این نوع مو حالت شل و لختی دارد و می­تواند به این معنی باشد که چرب­تر از بقیه انواع مو است. ازآنجایی­که در موهای صاف، روغن طبیعی سر به‌راحتی به سمت پایین می­رود و به ساقه مو راه می­یابد، رشد آن سریع­تر و مو سالم‌تر است. افرادی که موی صاف دارند به‌احتمال زیاد موهایشان چرب است. 

هیدراتاسیونی که از چربی می­گیرند، از موخوره و شکستگی مو جلوگیری می­کند. موهای صاف مقاوم­تر، ابریشمی­تر و دارای انعطاف بیشتری هستند. یکی از نکات کلیدی که این نوع مو را بسیار محبوب کرده است، عدم نیاز به مراقبت­های ویژه است و از مشکلات آن کم­حجم بودن مو است. ازاین‌رو با سشوار یا فر کردن موهای صاف، می­توانید حجم مو را بیشتر نشان دهید.  محققان بر این باورند که سه نوع موی صاف وجود دارد.

نوع 1A

این دسته از موها بسیار لخت و نازک هستند. در ظاهر، مو ابریشمی و دارای درخشندگی است. وقتی مو را لمس کنید، متوجه نرم بودن و حس فوق­العاده­ای که از آن می­گیرید، خواهید شد. برخلاف ظاهر زیبا و حس لطافتی که دارد، دارای حجم کمی است و حتی در بعضی مواقع پوست کف سر نیز دیده می­شود. 

ازآنجایی­که تارهای مو نازک هستند، فر کردن با دستگاه­های فر کننده مو و استفاده از دستگاه­های حرارتی برای مدل دادن به مو توصیه نمی­شود؛ بلکه بهتر است از راه­هایی مانند کوتاه‌کردن پله‌ای و رنگ کردن تارهای مو به­صورت لایه‌ای، برای حجیم نشان‌دادن مو استفاده کرد.

نوع 1B

این نوع مو حجم بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد و کمی ضخیم‌تر است. ازآنجایی‌که تارهای مو نه خیلی حجیم است و نه خیلی نازک، می‌توانید راحت‌تر مدل‌های مختلف را روی آن پیاده کنید. مدل موهای مناسب برای این افراد، اسلیک بک (شانه کردن مو به بالا و عقب) و شینیون آپدو (این نوع شینیون در پایین سر قرار می­گیرد و انسجام خاصی ندارد) است.

نوع 1C

در بین سه نوع موی صافی که بررسی کردیم، زبرترین و ضخیم‌ترین آن­ها، این نوع است. مجعد بودن مو، حالت دادن به آن را سخت کرده است. بهترین روش برای حالت دادن این نوع مو، کوتاه‌کردن آن به‌صورت لایه‌ای است.

مراقبت از موهای صاف: شامپوهای مخصوص موهای چرب برای این نوع مو مناسب است.

موج‌دار (wavy) :

موی مواج

در این نوع مو، تارها به‌صورت S است. حالت این موها مابین فر و صاف قرار دارد. ممکن است بعضی از این موها صاف به نظر برسند و فقط تاب کوچکی در انتهای تار مو داشته باشند. این نوع مو، نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به موی صاف دارد. موهای مواج هم سه دسته فرعی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نوع 2A

در واقع موهای ویوی نوع A ظاهر ساحلی به چهره می‌دهند. دقیقاً همان ظاهری که موردپسند افراد دارای موهای صاف است. این مدل تا حدودی در قسمت ساقه انحناهایی به شکل S دارد. تارهای نازک مو در حالت دادن و گره نخوردن آن کمک می‌کنند. ازآنجایی­که این نوع مو کم­حجم و سبک است، هم صاف کردن و هم فر کردن آن به‌راحتی اتفاق می‌افتد.

نوع 2B

فر S در این نوع بیشتر از نوع قبل به چشم می­آید و ضخیم‌تر است. معمولاً در قسمت ریشه، صاف هستند و از قسمت میانی، مواج می‌شوند. ممکن است تارهای مو کمی وز باشند و حالت دادن به آن سخت باشد. اما می‌توان با محصولات مراقبتی مخصوص، این مشکل را حل کرد.

نوع 2C

در این نوع از ریشه تا انتهای مو موج‌ها مشاهده می‌شوند. همین امر سبب شده که گاهی این نوع مو با موی فر اشتباه گرفته شود. اما باید توجه داشت که در این نوع، حلقه‌های مارپیچ بزرگ در مو وجود دارد. ازآنجایی­که این نوع مو تارهای ضخیمی دارد، در معرض خشکی و وز قرار دارد.

مراقبت از موهای مواج: محصولات روغن‌دار و خامه‌دار مناسب موی مجعد نمی‌باشد. بهتر است از موس‌ها و ژل‌های مخصوص برای پرکردن امواج و حالت دادن به آن­ها استفاده کرد. برای تقویت آنها اسپری نمک بسیار کاربردی است. همچنین برای رفع وز، محصولات رطوبت رسان کمک شایانی می­کنند.

موی فر (curly)

موی فر

تفاوت اساسی موی فر با موی مواج در تعداد حلقه‌های آن است. موهای فر، حلقه‌های بیشتری نسبت به موهای مواج دارند. حلقه‌های فر می‌توانند درشت و آزاد یا متراکم و ریز باشند. حجم موهای فر بسیار زیاد است. ازآنجایی­که موی فر خشک‌تر از موی صاف است و چربی کمتری دارد، بهتر است زیاد شسته نشود و وقت بیشتری را برای مراقبت لازم دارد. در حالت دادن و کوتاهی موی فر، انتخاب‌ها زیاد است. موی فر بر اساس ضخامت و اندازه حلقه‌ها به سه دسته تقسیم می­شود:

نوع 3A

این نوع فر، شامل حلقه‌های بزرگ و شل است. بافت این فرها ضخیم و درخشندگی زیادی دارند. بهترین نوع فر است، زیرا به دلیل وجود فرهای درشت در آن، رسیدگی و مراقبت از این نوع، راحت‌تر از دو نوع دیگر است.

نوع 3B

حلقه‌های این فر، به‌صورت فنری است. این فرها نه زیاد ضخیم و نه زیاد نازک هستند. این نوع فر تمایل زیادی به وز شدن دارد پس نیاز به مراقبت و آبرسانی بیشتری است اما پرپشت بودن آن، این کار را کمی سخت می­کند.

نوع 3C

این فرها، متراکم و ریز هستند. حلقه‌های مو دارای ضخامت و استحکام بالایی است. این دسته از موهای فر بسیار پرپشت و سنگین است و زبری و خشکی آن به‌وضوح به چشم می­آید. استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های مناسب، می­تواند در مراقبت از این نوع کمی کمک­کننده باشد.

مراقبت از موی فر: برای جلوگیری از وز شدن موهای فر، از کرم می­توان استفاده کرد. به صورتی که وقتی موی سر هنوز خیس است، مقداری از کرم را روی مو بمالید و ماساژ دهید. برای رفع خشکی و شکنندگی، بهتر است از محصولات دارای سولفات و سیلیکون دوری کنید.

موی خیلی فر و پیچی (coily)

این نوع دارای فرهای بسیار فشرده و سیمی است که در بین زنان آمریکایی_آفریقایی، رایج­تر است. برخلاف موهای فر، این دسته بسیار شکننده هستند. شکل تارهای مو ترکیبی از S و Z است. رسیدگی و مراقبت از این نوع مو بسیار سخت است برای همین کسانی که این نوع مو را دارند معمولاً موهای خود را کوتاه می­کنند. 

این موها بسیار محکم و فر هستند و کنترل کردن آن‌ها بسیار سخت است. اگر به‌خوبی از آن‌ها مراقبت نشود، به‌راحتی می­شکنند. همانند دیگر انواع موها، این نوع مو نیز به سه دسته تقسیم می­شود:

نوع 4A

تارهای این نوع مو نازک و ظریف است. فرهای آن بسیار ریز و S شکل هستند که ظاهری سیمی و متراکم دارند. برای مراقبت از آن‌ها بهتر است از نرم‌کننده‌هایی که رطوبت را به مو می‌رسانند استفاده کرد ولی از روغن‌های طبیعی نباید غافل شد.

نوع 4B

موهای فر نوع 4B، تارهایی مابین S و Z شکل دارند و می­توانند نازک یا ضخیم باشند. بافتی بسیار شکننده دارند که حتی شانه زدن آن­ها را سخت می­کند.

نوع 4C

تارهای این نوع کاملاً Z شکل و بسیار متراکم است. ازآنجایی­که فر بسیار فشرده و محکمی دارد،  در معرض وز شدن و خارش است. بیشترین شکنندگی را این نوع مو دارد. پس به مراقبت­های ویژه­ای نیاز دارد.

مراقبت از موی سیمی: برای زیبایی و مراقبت از این نوع فر، باید کرم فر کننده را به مو بمالید و هر فر را به‌صورت جدا، با انگشت بپیچید تا مو از بی­نظمی خارج شود. کرم‌های روغن کره و روغن‌های طبیعی برای محافظت از این موها به‌شدت توصیه می‌شوند. از شانه کردن و شستن زیاد آن‌ها خودداری کنید.

تشخیص انواع مو

برای تشخیص نوع مو، بعد از شستن آن، اجازه دهید در هوا خشک شود و از سشوار و سایر ابزار برای خشک‌شدن آن استفاده نکنید، بلکه موها را درون حوله پیچیده و فقط اندکی فشار دهید. از ماساژ پوست کف سر خودداری کنید. بعد از 48 ساعت، یک قطعه کاغذ خشک‌کن و یا دستمال را در قسمت تاج مو و پشت‌گوش فشار دهید. مقدار چربی که به آن می­چسبد، میزان چربی مو را تعیین می­کند. 

اگر میزان چربی روی دستمال یا کاغذ زیاد بود به این معنی است که مو و پوست سر، چرب است و مو 4 تا 5 بار در هفته نیاز به شستشو دارد. اگر مقدار کمی چربی مشاهده کردید، مو در دسته نرمال قرار دارد و شستشوی یک تا دو بار در هفته برای آن کافی است. اما اگر چربی روی دستمال یا کاغذ دیده نشد، مو خشک است. موی خشک نیاز به رطوبت و محصولات مراقبی رطوبت رسان دارد. حال اگر دستمال در بعضی قسمت‌های پوست سر، چربی را نشان داد، مو مختلط است.

نکته: اگر در کف سر، پوسته مشاهده می­کنید، به این معنا است که مو خشک است. شامپوهای بدون سولفات و پارابن برای رطوبت‌رسانی به موی خشک مناسب هستند.

نکته: ممکن است پوست سر چرب باشد و هم‌زمان پوسته‌پوسته شود. این شرایط، به دلیل شستشوی نامنظم و نادرست اتفاق می­افتد. استفاده از محصولات کنترل‌کننده چربی و تسکین‌دهنده‌های پوست سر به­صورت هم‌زمان می­توانند این مشکل را برطرف کنند.

شناخت جنس مو

یکی از فاکتورهای شناخت نوع مو، شناخت جنس آن است. جنس موها وابسته به شرایط پوست کف سر است. شناخت انواع جنس مو مردانه در آرایشگاه‌های مردانه از واجبات است. زیرا ابتدا آرایشگر باید جنس مو مشتری خود را شناخته سپس به آن حالت بدهد و تصمیم بگیرد که از چه ابزاری برای حالت دادن به مو استفاده کند تا مو در معرض آسیب قرار نگیرد. در ادامه با ویژگی مو معمولی و انواع مو چرب و خشک آشنا خواهید شد.

به‌طورکلی جنس موها، به سه دسته تقسیم می­شوند که عبارت‌اند از:

 

موی معمولی (Normal hair)

افراد دارای موی معمولی، حداقل ریزش مو را دارند. موی معمولی، سالم و تمیز است. درصورتی‌که مو زیاد چرب نشود و هیچ مشکلی نداشته باشد، جزو این دسته قرار می­گیرد. شستن موهای معمولی قاعده خاصی ندارد و بهتر است یک روز در میان به‌آرامی با شامپو شسته شوند.

موی چرب (Oily hair)

بیشتر افراد موهای چرب دارند. برای راحتی شناخت، کافی است به‌ظاهر براق مو دقت کنید. این نوع مو ریزش شدید دارد، زیرا در پیاز و ریشه مو، غدد چربی فعالیت زیادی دارند. از عواملی که روی غدد چربی و فعالیت زیاد آن‌ها تأثیر دارد می­توان به ژنتیک، اختلالات عصبی، فشارهای روانی و استرس اشاره کرد.

موی خشک (Dry hair)

موهای خشک به سه دسته معمولی، خشک و خشک شدید تقسیم می­شوند. اگر موها در ظاهر براق نبودند، علت آن خشک بودن جنس مو است زیرا غدد چربی فعالیت کمی دارند. هنگام شانه زدن موهای خشک، موها خرد شده و می­ریزند.

شناخت ساختار مو

شناخت ساختار مو

مو از نظر ساختار به سه دسته زیر تقسیم می­شود:

نازک: با لمس کردن مو، می­توان نرمی و لطافت این نوع مو را حس کرد. تارهای مو از حد طبیعی نازک­تر و شکننده­تر هستند و به‌راحتی آسیب می­بینند. موهای نازک، کمی چرب هستند و حالت دادن به آن‌ها دشوار است.

ضخیم: موی ضخیم همانند موهای نازک با لمس کردن قابل تشخیص است. این نوع مو، به دلیل ضخامتش، دیرتر خشک می­شود. در برابر گرما و حرارت تحمل زیادی دارد.

متوسط: ضخامت این نوع مو، متوسط است و در مقابل مواد شیمیایی استقامت لازم را دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی شناخت فاکتورهای تعیین‌کننده نوع مو پرداختیم. برای تعیین نوع مو، توجه به سه عامل اصلی بافت، جنس و ساختار مو بسیار مهم است. زیرا این سه عامل در کنار هم به تعریف مو می­پردازند. ازآنجایی‌که مو از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی ظاهری هر شخص محسوب می­شود، مراقبت از آن مهم است. 

برای مراقبت و استفاده درست از محصولات، لازم است انواع موی چرب و خشک را تشخیص دهید که در مقاله به طور کامل شما را راهنمایی کردیم. در دوره آموزش ترمیم مو به طور کامل به بیان انواع مو و آسیب‌های ناشی از عوامل مختلف و مراقبت صحیح از مو می‌پردازیم. اگر قصد دارید حرفه‌ای شوید، این دوره را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *