مقالات رنگ مو, مقالات رنگ مو حرفه ای

انواع رنگ واریاسیون

انواع رنگ واریاسیون

امروزه اکثر خانم ها به رنگ کردن موهایشان و تغییر در ظاهر بسیار اهمیت می دهند. از این رو رنگ موها جزو محصولات پرطرفدار در میان خانم ها محسوب می شود. از رنگ مو برای تنوع دادن به رنگ موی طبیعی استفاده می کنند. گاهی اوقات نتیجه رنگ کردن مو با آن چیزی که انتظار دارید، فاصله دارد. در اینجا می توانید از واریاسیون برای از بین بردن تناژهای ناخواسته مو استفاده کنید. 

برای این منظور باید در مورد انواع واریاسیون ها و طریقه استفاده از آن ها اطلاعات کافی داشته باشید. در واقع واریاسیون یا مکمل رنگ، همان رنگ های قوی و خالص است که به تنهایی کاربردی ندارد. استفاده از واریاسیون ها به تنهایی سبب آسیب به موها می شود و عملکرد مثبت خود را از دست می دهد. برای استفاده کردن از واریاسیون ها آن ها را با سایر رنگ ها مخلوط می کنند و تناژهای مختلف رنگ را ایجاد می کنند. در ادامه با واریاسیون ها و کاربردهای آن آشنا خواهید شد. در دوره جامع آرایشگری مردانه استادبیک هر آنچه باید درباره انواع رنگ واریاسیون بدانید را آموزشه داده ایم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحه قیمت آموزش آرایشگری مردانه مراجعه کنید.

پکیج رنگ مو
استاد رنگ مو شو و به درآمد میلیونی برس!
با پکیج آموزش رنگ مو استادبیک ، فوت و فن های رنگ مو رو یاد بگیر و به یک رنگ مو کار حرفه ای تبدیل شو!
واریاسیون چیست

واریاسیون ها در واقع رنگ موهایی قوی و کاملا خالص هستند که با رنگ موی اصلی یا رنگ موهای دیگر مخلوط می شوند. واریاسیون ها توانایی تغییر تناژهای رنگ و زیباتر کردن رنگ مو را دارند. این محصول به هیچ وجه به صورت منفرد مورد استفاده قرار نمی گیرد و همواره با رنگ موهای مختلف مخلوط می شود. واریاسیون با ترکیب شدن با رنگ موی اصلی، تناژهای زردی، قرمزی، سبزی و نارنجی مو را خنثی می کند. با توجه به حجم و بلندی موها، در فرمول ترکیب رنگ مو، از یک الی ده سانتی متر واریاسیون استفاده می شود. هرچه واریاسیون و مکث آن بیشتر باشد، رنگ مو تیره تر خواهد شد.

در چه مواردی از واریاسیون استفاده می کنند؟

کاربردهای واریاسیون ها در رنگساژ مو بسیار است. در ادامه به برخی از کاربردهای واریاسیون می پردازیم.

برای انجام تکنیک هایلایت مو می توانید از واریاسیون ها استفاده کنید. انواع واریاسیون با رسوب گذاری در سطح مو سبب تنظیم رنگ و ایجاد هایلایت روی مو می شوند. در نتیجه استفاده از واریاسیون، تناژ موها با رنگ پایه هماهنگ می شود.

با راهنمایی چرخه رنگ و آشنایی با قوانین آن، به راحتی می توانید رنگ موها را هماهنگ کنید. در نتیجه اگر قصد دارید رنگ های خاصی را در تناژ مو هماهنگ کنید، با کمک چرخه رنگ، از رنگ متضاد آن استفاده کنید.

برای تغییر دادن رنگ موهای تیره، یکبار استفاده از این مواد کافی نیست. با اولین استفاده، رنگدانه ها به اندازه کافی روشن نمی شوند و لازم است دو الی سه بار این روند را تکرار کنید. با استفاده از واریاسیون به راحتی می توان روی موهای مشکی تکنیک هایلایت را پیاده سازی کرد.

برای چند رنگ کردن سایه موها و روشن کردن آن از واریاسیون بهره می برند. اگر قصد دارید قسمتی از هایلایت مو را تغییر دهید، واریاسیون ها مناسب هستند.

بعد از انجام تکنیک دکلره و هایلایت، از انواع واریاسیون ها استفاده می کنند. واریاسیون ها با کمک کردن به نفوذ رنگ در بافت مو، ظاهر مو را براق و درخشان می کنند.

آشنایی با رنگ های گرم و سرد

رنگ های گرم و سرد

رنگ ها به طور کلی به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند. نوع و مقدار واریاسیون مصرفی در فرمول ترکیب رنگ مو، در گرم و سرد بودن موها مؤثر است. برای تشخیص سرد یا گرم بودن موها، باید به حالت مو توجه کرد.

رنگ مو سرد

رنگ هایی که حالت مات دارند، به عنوان رنگ های سرد شناخته می شوند. رنگ های زیتونی (M)، رنگ های دودی و خاکستری (A) و رنگ های دودی (C) جزو رنگ های سرد محسوب می شوند.

رنگ مو گرم

رنگ هایی که حالت شفاف دارند، جزو دسته رنگ های گرم قرار دارند. رنگ های قهوه ای با تناژ قرمز (K)، رنگ شرابی (R)، رنگ های فندقی و مسی (Copper) و رنگ های طبیعی (N) جزو رنگ های گرم هستند.

پیشنهاد میکنیم مقاله تبدیل و ترکیب رنگ موی سرد و گرم و برعکس را بخوانید.

انواع رنگ واریاسیون

رنگ های واریاسیون در کاتالوگ رنگ ها با حرف E نمایش داده می شوند. این مواد از نوع رنگ موی خالص هستند. این ویژگی سبب اثرگذاری بالا در آن ها شده است. سایز این محصولات کوچک است؛ زیرا استفاده از آن ها محدود می باشد. مقدار مصرفی مواد با توجه به حجم و بلندی موها بین یک تا ده سانتی متر است. 

هر کدام از انواع واریاسیون ها کاربرد خاصی دارند. با توجه به چرخه مو می توانید واریاسیون مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی از واریاسیون نقره ای و خاکستری جهت خنثی کردن رنگ زرد مو استفاده می شود. از نوع زرد آن برای به وجود آوردن تناژ رنگی طلایی بهره می برند. واریاسیون آبی، مانع از نارنجی شدن موها می شود. رنگ قرمز نیز برای تهیه رنگ های گرم استفاده می شود.

واریاسیون سبز

واریاسیون سبز

قرمزی مو از عوامل نارضایتی خانم ها از رنگ مو است. وجود هاله قرمز روی موها سبب تفاوت ظاهری رنگ مو می شود. علاوه بر آن در از بین رفتن رنگ مو نیز مؤثر است. در نتیجه باید قرمزی مو را رفع کرد. برای از بین بردن قرمزی مو، از واریاسیون سبز استفاده می شود. 

بهتر است واریاسیون سبز را با رنگ های زیتونی گروه M و سری A و C مخلوط کنید. در کل می توانید این نوع واریاسیون را با رنگ های سرد ترکیب کنید. برای رنگ هایی که تناژ قرمز دارند به هیچ وجه نباید از واریاسیون سبز استفاده شود.

واریاسیون آبی

واریاسیون آبی

وجود تناژ رنگی نارنجی در مو نوعی مشکل برای رنگ کردن مو به شمار می رود و در برخورد اول ممکن است غیر قابل اصلاح تصور شود. اما تنها لازم است به چرخه رنگ مراجعه کنید و با راهنمایی آن این مشکل را برطرف کنید. همانطور که در چرخه قابل مشاهده است، متضاد رنگ نارنجی، رنگ آبی است. در نتیجه برای از بین بردن رفله های رنگی نارنجی در مو از واریاسیون آبی استفاده کنید. 

واریاسیون آبی، قوی ترین نوع واریاسیون به شمار می رود. از این رو اگر با هر رنگی، مخصوصا رنگ های طبیعی سری N ترکیب شود، عمق و زیبایی خاصی به موها می بخشد. رنگ هایی با تناژ آبی مانند خاکستری و مشکی، می توانند با این نوع واریاسیون ترکیب شوند و رنگ نارنجی مو را از بین ببرند.

واریاسیون زرد (طلایی)

واریاسیون زرد

اگر به دنبال ایجاد تناژ طلایی در موها هستید، از واریاسیون زرد استفاده کنید. واریاسیون زرد با هر گروه رنگی قابل ترکیب است و تن طلایی رنگ مو را زیاد می کند. این نوع واریاسیون کبودی حاصل از رنگ های سرد روی موهای سفید را ترمیم می کند. از این نوع برای هر ترکیب رنگی می توان استفاده کرد اما برای اینکه تن طلایی زیباتری را به مو ببخشد، برای رنگ های مسی، شنی و طلایی از آن استفاده می کنند.

واریاسیون دودی

واریاسیون دودی

برای مقابله با زردی مو و از بین بردن رنگ نارنجی مو، از واریاسیون دودی استفاده کنید. استفاده از واریاسیون دودی از بهترین روش ها برای مقابه با زردی مو است. استفاده از این نوع واریاسیون، تن دودی و سیلور مو را زیاد می کند. با رنگ موی خاکستری و دودی ترکیب می شود. شماره واریاسیون دودی 0.11 یا E11 است.

واریاسیون نقره ای

واریاسیون نقره ای

گاهی اوقات بعد از انجام تکنیک های رنگ کردن مو، مو دچار زردی می شود. برای مثال بعد از انجام بالیاژ بلوند، اکثر مراجعه کنندگان مشکل زردی بیش از حد مو را دارند. در این حالت برای از بین بردن زردی بیش از حد موها، از واریاسیون نقره ای استفاده می کنند. 

تناژ نقره ای در تضاد با رنگ زرد قرار دارد و این سبب شده است که به راحتی بتواند زردی را از بین ببرد. واریاسیون نقره ای علاوه بر از بین بردن زردی، با شدت بخشیدن به تن رنگی دودی و سیلور، موها را درخشان تر و زیبا می کند. این نوع واریاسیون در ترکیب با رنگ های دارای تن قرمز، شدت رنگ قرمز را بیشتر می کند. از دیگر ویژگی های آن، ضعیف بودن آن است. واریاسیون نقره ای جزو واریاسیون های سرد به شمار می رود.

واریاسیون بنفش

واریاسیون بنفش

انجام تکنیک های رنگ مو، نیازمند مهارت و دقت بالا است. گاهی اوقات با انجام یکسری تکنیک های رنگ مو، موها دچار آسیب می شوند یا نتیجه دلخواه حاصل نمی شود. برای مثال برخی مواقع با انجام تکنیک دکلره، موها بعد از چند روز دچار زردی می شود. یکی از راه های رفع این مشکل، تهیه پکیج آموزش رنگ مو است تا از پایه این مشکل را برطرف کنیم. 

همچنین می توان از واریاسیون بنفش برای دوام و جلوگیری از زردی ناشی از دکلره استفاده کرد. واریاسیون بنفش را می توان با رنگ های فندقی، بلوطی، قرمز، مسی و شرابی ترکیب کرد. به صورت کلی رنگ هایی که تناژ قرمز دارند، غلظت آن را بیشتر می کند. با رنگ های دودی از گروه C و خاکستری از گروه A می تواند ترکیب بهتری باشد.

واریاسیون قرمز

واریاسیون قرمز

واریاسیون قرمز برای تغییر رنگ مو کاربرد دارد. این نوع واریاسیون را بهتر است با رنگ های گرم ترکیب کنید و از ترکیب کردن آن با رنگ های سرد بپرهیزید. شماره این واریاسیون 0.88 یا E15 است.

انتخاب مناسب واریاسیون ها

انتخاب واریاسیون و رنگ مو، می تواند سخت و چالش برانگیز باشد. در نتیجه بهتر است عملیات رنگ کردن مو توسط یک متخصص انجام شود. در غیر این صورت باید در مورد رنگ مو موردنظر و نحوه ترکیب آن اطلاعات کافی داشته باشید.

واریاسیون مناسب برای رنگ های بلوند

واریاسیون مناسب برای رنگ های بلوند

رنگدانه های زرد و نارنجی موجود در موهای بلوند، ممکن است مو را دچار زردی و بوری بیش از حد کنند. برای بلوند کردن موها از دکلره استفاده می کنند. دکلره با از بین بردن رنگ طبیعی مو، رنگدانه های زرد و نارنجی را به جای می گذارد. در نتیجه برای از بین آن باید با راهنمایی چرخه رنگ، رنگ متضاد با آن را انتخاب کنید. 

برای از بین بردن تناژ نارنجی مو، می توانید از واریاسیون با پایه بنفش آبی یا خاکستری بنفش استفاده کنید. رنگ بنفش موجود در شامپوهای مخصوص موهای بلوند نیز به همین دلیل است. انتخاب واریاسیون مناسب برای موهای بلوند، دقت بالایی می خواهد. در نتیجه بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

واریاسیون مناسب برای رنگ مو بلوطی و قهوه ای

واریاسیون مناسب برای رنگ مو بلوطی و قهوه ای

برای تغییر دادن تناژ رنگی موهای بلوطی و قهوه ای متمایل به قرمز، می توانید از واریاسیون سبز استفاده کنید. واریاسیون سبز، قرمزی موها را از بین می برد.

واریاسیون مناسب موهای تیره

بعد از رنگ کردن موها، ممکن است رنگ مو تیره تر از حد انتظار باشد. برای جبران آن می توانید چند سانتی متر از این محصول را استفاده کنید. نوع بلوند خاکستری و بلوند بژ برای این منظور مناسب هستند.

آیا واریاسیون جایگزین مناسبی برای رنگ خواهد بود؟

برای اینکه بتوانید از واریاسیون به جای رنگ استفاده کنید، باید سردی و گرمی رنگ مو را بشناسید. همچنین ضخامت تار مو در رنگ خروجی و استفاده از واریاسیون مؤثر است. از واریاسیون ها برای ایجاد سایه روشن و درخشندگی بیشتر موها استفاده می کنند. 

این محصول می تواند رنگ زرد مو را از بین ببرد. همچنین برای از بین بردن قرمزی مو مورد استفاده قرار می گیرد. واریاسیون ها به تنهایی کاربرد ندارند. با وجود اینکه این محصولات جزو رنگ های قوی و خالص هستند، به تنهایی نمی توان از آن ها استفاده کرد. استفاده جدا و تنها از واریاسیون برای ایجاد تغییر رنگ مو، بی معنی است. واریاسیون ها را به همراه اکسیدان و رنگ استفاده می کنند. 

در غیر این صورت سبب آسیب مو می شود و رنگ نهایی کم رنگ خواهد شد. برای استفاده از واریاسیون به جای رنگ، باید آن را با اکسیدان مخلوط کرده و استفاده کنید. در این حالت رنگ های فانتزی زیبایی به وجود می آید. پکیج آموزش رنگ مو می تواند به شما در تهیه فرمول مناسب برای رنگ کردن مو با کم ترین آسیب، کمک کند. برای استفاده از واریاسیون به همراه اکسیدان باید پایه مو را از عدد 12 کم کنید. 

برای مثال اگر پایه موها 9 باشد و آن را از 12 کم کنید، در نهایت به عدد 3 می رسید. یعنی شما به 3 سانتی متر واریاسیون نیاز دارید. موها را نم دار کرده و 3 سانتی متر واریاسیون را با مقداری اکسیدان مخلوط کنید و روی موها بگذارید. بعد از گذشت 20 دقیقه می توانید موها را آبکشی کنید.

ترکیب واریاسیون و شامپو به عنوان رنگ مو

واریاسیون ها به دلیل دوام کمی که نسبت به رنگ مو دارند، به هیچ عنوان با رنگ مو قابل مقایسه نیستند. اما برای رسیدن به رنگ موهای فانتزی و جذاب، می توانید از واریاسیون ها استفاده کنید. همانطور که گفتیم واریاسیون ها خلوص بالایی دارند و این ویژگی به موها آسیب می زند. 

افرادی که از تکنیک های رنگ مو مانند هایلایت و مش استفاده کرده اند، باید از ترکیب ضعیف واریاسیون برای مو استفاده کنند تا کمترین آسیب به مو وارد شود. برای این منظور از ترکیب واریاسیون با شامپو می توان استفاده کرد. برای این روش بعد از تشخیص پایه رنگ مو، مقدار واریاسیون موردنظر را با چند قطره شامپو ترکیب کنید. 

برای اینکه مقدار واریاسیون مصزفی را تشخیص دهیم، باید مقدار پایه مو را از عدد 12 کم کنیم. برای مثال اگر پایه مو 8 است، بعد از کم کردن آن از عدد 12، به عدد 4 می رسید. در این شرایط باید 4 سانتی متر واریاسیون را با شامپو مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده، آسیب های وارد شده به مو را تا حدودی کاهش می دهد. این ترکیب را روی موهای نم دار قرار داده و بعد از 20 دقیقه آبکشی کنید.

ترکیب واریاسیون و اکسیدان

ترکیب واریاسیون و اکسیدان

اکسیدان، ماده ای است که با رنگ مو ترکیب می شود تا رنگ مو را در حالت اکسید شدگی قرار دهد. اکسیدان با باز کردن رفله های مو و نفوذ رنگ به داخل کوتیکول مو، سبب می شود که موها رنگ موردنظر را دریافت کنند. اکسیدان ها از 3 تا 12 درصد، با توجه به کارکرد و غلظت، برای انواع رنگ مو وجود دارند. برای اصلاح موهای رنگ شده و هایلایت یا برای رنگ کردن مجدد آن، کافی است به مقدار مورد نیاز واریاسیون را با اکسیدان مخلوط کرده و کمی شامپو به این ترکیب اضافه کنید. سپس ترکیب مورد نظر را روی مو قرار داده و پس از 20 دقیقه آبکشی کنید.

طریقه استفاده از واریاسیون

بعد از آشنایی با واریاسیون و رنگ ها، لازم است نحوه استفاده از آن را بدانید.

  1. ابتدا واریاسیون مناسب رنگ مو موردنظر خود را با راهنمایی های بالا انتخاب کنید. واریاسیون و رنگ را به نسبت یک به دو مخلوط کنید.
  2. به واریاسیون 45 دقیقه زمان بدهید و بگذارید روی مو بماند. سپس آن را به خوبی بشویید و با ماسک های مرطوب کننده، موها را آبرسانی کنید. رسیدگی به موها و حفظ رطوبت آن ها بعد از استفاده از رنگ مو و واریاسیون ها از مهم ترین فاکتورها برای حفظ سلامتی مو است. در نتیجه آبرسانی به موها را جدی بگیرید.
  3. موهای رنگ شده با گذشت زمان، درخشندگی خود را از دست می دهند و کمرنگ می شوند. وقتی رنگ مو کمرنگ می شود، دکلره های مو جلوه بیشتری خواهند داشت. در نتیجه بهتر است هر 6 تا 8 هفته یک بار از واریاسیون مناسب برای مو استفاده کنید.

قانون R12 واریاسیون

اندازه و مقدار واریاسیون مصرفی در ترکیب رنگ مو بسیار مهم است. برای اینکه مقدار دقیق واریاسیون را بتوانید تشخیص دهید، از قانون R12 می توانید استفاده کنید. از آن جایی که عدد جهانی واریاسیون 12 است، نام این قانون را R12 گذاشته اند. این قانون نوع و مقدار واریاسیون مصرفی را تعیین می کند. برای اینکه مقدار واریاسیون را تعیین کنید، در ابتدا باید عدد پایه رنگ مو را از عدد 12 کم کنید. 

حاصل این تفریق، مقدار واریاسیونی است که در ترکیب با رنگ مو باید استفاده کنید. برای مثال اگر رنگ مو موردنظر، پایه 8 باشد، 8 را از 12 کم کنید. عدد به دست آمده 4 خواهد بود. در نتیجه به اندازه 4 سانتی متر واریاسیون را با رنگ مو موردنظر خود ترکیب کنید.

واریاسیون برای موهای رنگ شده

برای موهایی که رنگ شده اند و ریشه مو رشد نکرده است، یک یا دو بند انگشت از واریاسیون مناسب برای رنگ موردنظر را با سه قاشق غذاخوری اکسیدان مخلوط کنید. برای شفافیت بیشتر موها به این ترکیب دو قطره شامپو اضافه کنید. ترکیب مورد نظر را به مدت 20 دقیقه روی مو بگذارید و سپس آبکشی کنید.

واریاسیون برای موهای مش و هایلایت شده

موهایی که تکنیک مش و هایلایت روی آن ها پیاده شده باشد، بسیار آسیب پذیر هستند. در نتیجه برای جلوگیری از آسیب های موهای مش و هایلایت شده، از مقدار کمی شامپو و یک تا دو بند انگشت واریاسیون مناسب رنگ مو استفاده کنید. این ترکیب را روی موهای خیس قرار داده و آن را رنگساژ کنید.

واریاسیون برای موهای رنگ و هایلایت شده با رشد ریشه

برای موهایی که رنگ یا هایلایت شده باشند و ریشه آن ها رشد کرده باشد، مقدار مناسبی از واریاسیون را با رنگ مو ترکیب کرده و روی ریشه مو قرار دهید. برای انجام این کار مو باید خشک باشد. بعد از 30 تا 45 دقیقه مکث، موها را شانه زده و بعد از 10 دقیقه مو را آبکشی کنید.

نکات استفاده از واریاسیون

  • قبل از شروع کار با واریاسیون موها را بشویید تا تمیز و نم دار باشند.
  • برای اینکه تعادل تناژ رنگ مو حفظ شود، لازم است واریاسیون را با رنگ مو ترکیب کنید.
  • واریاسیون ها می توانند پوشش دهی رنگ ها (برای مثال رنگ سفید) را افزایش دهند؛ اما نمی توانند مو را کاملا روشن کنند.
  • فراموش نکنید که به تنهایی از واریاسیون استفاده نکنید. واریاسیون تنها می تواند نقش رنگ موی مکمل را ایفا کند.
  • هرچه مقدار واریاسیون در ترکیب با رنگ مو بیشتر باشد، نتیجه رنگ تیره تر خواهد شد. همچنین مکث واریاسیون روی مو نیز در این امر مؤثر است.
  • ترکیب واریاسیون بنفش با رنگ هایی که تن رنگی قرمز دارند و رنگ های گروه A و C مناسب است.
  • واریاسیون آبی با رنگ های گروه N به خوبی ترکیب می شود.
  • از مخلوط کردن واریاسیون قرمز با رنگ های گروه M و C و A بپرهیزید.
  • در بین گروه های رنگی، گروه های M و N ماندگاری بالاتری دارند.
  • واریاسیون طلایی با تمامی رنگ ها سازگار است.
  • واریاسیون سبز با گروه های A و C و M سازگاری بیشتری دارد.

جمع بندی

اگر قصد تغییر رنگ موی فعلی خود را دارید یا می خواهید رنگ مو موردنظر را اصلاح کنید، واریاسیون ها می توانند به شما کمک کنند. با توجه به مطالب ذکر شده در مقاله، واریاسیون ها را باید طبق پایه رنگ مو و چرخه رنگ انتخاب کنید. شناخت چرخه رنگ، دانش و تجربه در مورد رنگ مو و شناخت و کارکرد انواع واریاسیون ها می تواند آگاهی لازم برای استفاده از این محصول را به شما بدهد. 

واریاسیون ها اگر به درستی و به جا استفاده نشوند، سبب ایجاد آسیب می شوند. در نتیجه سعی کنید استفاده از واریاسیون را به یک متخصص رنگ مو بسپارید. اما اگر قصد دارید در منزل از واریاسیون استفاده کنید، قبل از شروع کار، اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنید و با آگاهی کامل از این محصول استفاده کنید تا موهای شما آسیب نبیند و نتیجه مطلوب حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *