دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

انواع نژاد مو

انواع نژاد مو

انواع نژاد مو باتوجه‌به تغذیه، آب‌وهوای محل زندگی و ژنتیک فرد متفاوت است. تفاوت نژاد انسان‌ها از روی مویشان و ظاهر پوستشان کاملاً مشخص است. انواع نژاد مو به چند دسته تقسیم می‌شود؛ اما گستره هر دسته می‌تواند بسیار نامحدود باشد. از موهای مجعد با فرهای ریز و سخت گرفته تا موهای لخت و صاف، همگی وابسته به محیط زندگی و ژنتیک افراد است. آمار ریزش موی مردانه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که بنا به دلایل متعددی ریزش موی افراد در کشورهای مختلف با نژادها و شرایط زندگی متفاوت از جمله وضعیت بهداشت، رژیم غذایی و غیره با یکدیگر یکسان نیست. 

در برخی کشورها دلایل ریزش مو ممکن است با کشورها و نقاط دیگر تفاوت داشته باشد. برای مثال میزان ریزش موی افرادی که در یک قاره ولی در کشورهای متفاوت زندگی می‌کنند با یکدیگر متفاوت است. موهای ما در طول رشد خواص متفاوتی از خود نشان می‌دهند، در ماه اول یا دوم رشد مو می‌تواند صاف باشد؛ ولی با افزایش طول می‌تواند حالت مجعد یا موج‌دار به خود بگیرد. معمولاً هرچه مو از نظر ژنتیکی صاف‌تر باشد، در مقابل آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی مقاوم‌تر است و هرچه فر مو بیشتر باشد، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به عوامل فیزیکی و شیمیایی خواهد داشت.

دلیل تفاوت انواع نژاد مو

هر شخصی نوع موی خود را از والدینش به ارث می‌برد و وابسته به نژاد یا اختلاط نژادی که در قبل ایجاد شده است. سه گروه نژاد پایه انسان در قدیم زندگی می‌کردند که جمعیت امروزه و نوع نژاد موهایشان از اختلاط این سه نژاد به وجود آمده‌اند. این سه نوع تیپ مو از نظر ظاهری و پاسخ به آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی باهم متفاوت هستند. ضخامت هر نوع نژاد مو می‌تواند از نازک تا ضخیم متفاوت باشد. موهای ضخیم معمولاً نسبت به عوامل محیطی کمتر آسیب می‌بینند.

انواع نژاد مو

انواع نژاد های مو

تنوع موهای انسان‌ها در کشورها و قاره‌های مختلف جهان بسیار بالاست. انسان‌ها خصوصیت مو و پوست خود را از خانواده به ارث می‌برند. در واقع باوجوداینکه گفته می‌شود نخستین گروه از انسان‌ها در قاره آفریقا به وجود آمده‌اند و در ابتدا دارای نژاد سیاه و رنگ پوست تیره بوده‌اند؛ اما به‌مرورزمان با مهاجرت به نواحی مختلف کره زمین و شرایط آب‌وهوایی، میزان تابش نور آفتاب، عوض شدن الگوهای تغذیه و گرما و سرما در نواحی مختلف و عوامل دیگر به‌مرور نژادهای انسان‌ها در مناطق مختلف تغییر کرد تا جایی که امروزه دانشمندان آنها را به چند دسته تقسیم‌بندی می‌کنند:

  • نژاد سیاه
  • نژاد زرد
  • نژاد سفید

البته این یک دسته‌بندی کلی است و افراد با نژادهای مختلف ممکن است دارای موهای مختلفی باشند. برای مثال در قاره اروپا که بیشتر افراد سفیدپوست هستند، افراد دارای رنگ و نوع موهای مختلفی هستند. به‌طوری‌که برای مثال هرچه از کشورهای مرکز اروپا به سمت شمال این قاره برویم تعداد افراد با موهای بلوند و بور بیشتر می‌شود و برعکس هرچقدر از شمال به سمت جنوب اروپا و دریای مدیترانه برویم تعداد افراد با موهای تیره بیشتر می‌شود.

در میان نژاد زرد پوست افرادی با موهای مختلف بلوند و یا تیره دیده می‌شود که نشان‌دهنده تنوع جنس و رنگ مو ها در این نژاد است. از طرف دیگر سفید پوستان مانند سفید پوستان غرب آسیا و یا شمال آفریقا دارای رنگ موهای مختلف و متفاوتی هستند. به همین دلیل دانشمندان فارغ از رنگ پوست و نژاد، انواع نژاد مو را در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌کنند:

  • موی آفریقایی
  • موی آسیایی
  • موی قفقازی

موی آفریقایی :

موی آفریقایی

موهای خشک و فر، تیره‌رنگ و سیاه از خصوصیات موی آفریقایی است. به دلیل تابش شدید نور خورشید و گرمای زیاد، موی انسان‌ها به این صورت رشد کرده و رشد نامنظم پیاز مو در این قاره، موجب فر شدن موی آنها شده است.

موهای این افراد به دلیل ساختاری که دارد، دارای حساسیت بیشتری نسبت به رنگ‌های شیمیایی و نرم دهنده‌ها نشان می‌دهد و همچنین پزشکان و متخصصانی که اموری مانند کاشت مو برای آن­ها انجام می‌دهند بهتر است تا دقت بیشتری به عمل بیاورند.

 

موی آسیایی

موی آسیایی

موهای نژاد آسیایی یا زرد پوستان مانند مردم کره، چین و ژاپن به طور معمول سیاه و صاف است. در زرد پوستان موی مجعد یا فر کمتر دیده می‌شود.

موی قفقازی :

مردم قفقازی از دو گروه دیگر، گونه‌های متعددتری دارند. از مردم سفیدپوست شمال غرب اروپا تا مردم شبه‌قاره هند در این دسته قرار می‌گیرند. موی نژاد قفقازی می‌تواند صاف یا موج‌دار باشد. موج موهای قفقازی شباهتی به فر موهای آفریقایی ندارد. رنگ موها از بلوند تا سیاه متفاوت است و درجه‌های مختلفی از تیرگی را شامل می‌شود. تار مو در این نژاد معمولاً بیضوی و تخم‌مرغی شکل است.

در طول قرن این سه نژاد مو باهم ترکیب شده و در حال حاضر انواع گوناگون از اختلاط در نوع و رنگ مو می‌توان دید.

علت صاف و فر بودن

موی صاف و فر

دلایل متعددی در مجعد یا صاف بودن موها تأثیر دارند از جمله:

  • محل قرارگیری پیاز مو در فولیکول مو، مثلاً پیاز مو آفریقایی در کنار فولیکول مو است و تار مو با زاویه حاده از پوست سر خارج می‌شود.
  • رشد نامنظم پیاز مو که باعث فر شدن و رویش مو می‌شود.
  • هر چه تعداد پیچ‌وتاب در هر تار مو بیشتر باشد مو دارای موج بیشتری خواهد بود.

در بین سه نژاد مختلف، قفقازی‌ها دارای انواع مو هستند. مو در این نژاد می‌تواند کاملاً پیچ‌دار، صاف و یا مجعد باشد، و یا به نحوی زیبا در بین همه این انواع مو قرار گیرد. موی بلوند تمایل به صاف شدن دارد؛ اما با افزایش تیرگی، تمایل به موج‌دار بودن نیز در آن افزایش پیدا می‌کند. موهای بلندتر به دلیل رشد بیشتر خواص متفاوت‌تری از خود بروز می‌دهند. همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم ممکن است مو در ماه‌های اول صاف باشد و بعد از آن شروع به مجعد یا موج‌دار شدن کند.

تأثیر آب‌ و هوا

معمولاً حالت و ضخامت موها می‌تواند تحت‌تأثیر آب، شدت نور خورشید و هوا قرار بگیرد. سردی هوا و میزان رطوبت بیشتر و تابش کمتر خورشید می‌تواند به‌مرورزمان باعث روشن شدن و صاف شدن موها شود. اتفاقی که در نژاد مو قفقازی به‌خصوص برای سفید پوستان رخ‌داده است. رنگ موی این نژاد در هوای سرد و تابش کم‌نور خورشید چندین درجه روشن‌تر و حالت مو نیز صاف‌تر شده است درحالی‌که نژاد قفقازی در ابتدا با موهای موج‌دار شناسایی می‌شده‌اند.

 

موی خشک و چرب

زمانی اصطلاح موی چرب گفته می‌شود که غدد موجود در پوست سر به نام غدد سبابه، سبوم بیشتری تولید کنند. سبوم چربی طبیعی است که حالت موم مانند دارد و در طول تار مو به فولیکول‌های مو نفوذ کرده و ظاهری چرب به مو می‌دهد.

موی خشک معمولاً به دلیل کمبود ترشح چربی در پوست سر رخ می‌دهد. موی خشک رطوبت کافی ندارد و بیشتر در موهای بلند دیده می‌شود و همچنین در معرض موخوره قرار دارند.

خشکی موی سر در خانم‌ها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد که به دلیل تمایل اکثر خانم‌ها به داشتن موهای بلند است. خشکی مو ممکن است به دلیل استفاده مکرر از عوامل شیمیایی مانند: صاف و فر کردن مو، رنگ کردن و یا غیره بیشتر شود.

سخن آخر

یکی از نکات مهم در دنیای مو و پوست مسئله تنوع نژادها است. کافی است به بسیاری از جوامع که در آن مهاجرانی از ملیت‌های مختلف زندگی می‌کنند، نگاهی بیندازید آنگاه متوجه می‌شوید در این کشورها افرادی با انواع رنگ پوست و موهای مختلف وجود دارند. بررسی نژاد و نوع موی انسان‌ها نیز می‌تواند در آگاهی هرچه بیشتر شما علاقه‌مندان به مباحث مو مؤثر باشد. چرا که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در راه آگاهی در زمینه بهداشت مو، شناخت مو است. برای شناخت هرچه بیشتر انواع مو و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر می‌توانید با مراجعه به مقاله انواع مو سایت استاد بیک در این زمینه اطلاعات موردنظر را دریافت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *