دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

آشنایی با انواع شانه در آرایشگری

انواع شانه های آرایشگری

شانه و انواع آن از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهای آرایشگری است. امروزه در بازار شانه‌های متعددی موجود است و انتخاب بهترین آنها باتوجه‌به کاربرد، کار دشواری است. برخی شانه‌ها به طور خاص برای آرایشگاه‌ها طراحی شده‌اند و هر یک کاربرد خاصی دارند. یک آرایشگر مبتدی یا حتی حرفه‌ای وظیفه دارد که باتوجه‌به زمان و موقعیت از شانه مناسب استفاده کند. برای حرفه‌ای شدن اطلاعاتی در مورد شانه‌ها لازم است که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. (برای آشنایی کامل با ابزار های آرایشگری پکیج آموزش ابزار شناسی استادبیک را تهیه نمایید)

انواع شانه‌های آرایشگری بر اساس جنس

شانه‌ها از نظر جنس مواد اولیه به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  • فلزی
  • پلاستیکی
  • چوبی

استفاده از شانه‌های فلزی در آرایشگاه‌ ها به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا در زمان سشوار کشیدن دندانه‌ها داغ شده و به مو و پوست سر آسیب می‌زند. شانه‌های چوبی برای موهای نازک و کم پشت مناسب‌ اند اما برای حالت دادن به مو گزینه مناسبی نیستند. در آرایشگاه‌ها، از شانه‌های پلاستیکی به‌عنوان شونه حالت دهنده مو استفاده می¬کنند، زیرا حالت‌دهی مناسب¬تر و بازدهی بیشتری در برابر داغ شدن دارند.

انواع شانه‌های آرایشگری بر اساس کاربرد

شانه‌ها از نظر کاربرد در آرایشگاه به دودسته تقسیم میشوند. برخی برای امر کوتاهی و اصلاح، و برخی صرفاً برای حالت دادن به مو استفاده میشوند. گاهی اوقات باتوجه‌ به نام شانه‌های آرایشگری به کاربردشان میتوان پی برد. چند نمونه شانه را باتوجه‌به کاربردشان به‌صورت زیر دسته‌بندی کردیم و به طور کامل توضیح دادیم.

انواع شانه حالت دهنده مو

شانه دو دندانه

شانه دو دندانه

از پرکاربردترین شانه‌های آرایشگری، شانه دو دندانه یا همه‌منظوره است. دندانه‌های این شانه نیمی درشت و نیمی ریز هستند. هم برای موهای نازک و هم برای موهای ضخیم مناسب است. این شانه برای حالت‌دهی کوپ‌های با پایه در آرایشگاه مناسب است.

شانه دندانه ریز

شانه دندانه ریز

این نوع شانه برای حالت دادن و حجم‌دهی مو در آرایشگاه بسیار مناسب است. از آنجایی‌ که فاصله بین دندانه‌ها کم است این نوع شانه برای موهای پرپشت و ضخیم مناسب نمی‌باشد و باعث کنده شدن موها از ریشه و سخت باز شدن گره و همچنین سبب ایجاد موخوره برای موهای فر می‌شود. شانه مدل دهنده مو از نوع دندانه ریز، برای موهای لخت و براشینگ شده، موهای نازک، کوتاه یا کم پشت مناسب تر است.

شانه دندانه درشت

شانه دندانه درشت

به دلیل فاصله زیاد دندانه‌ها از هم این نوع شانه مناسب موهای فر و بلند است زیرا این فاصله باعث می‌شود موها وز نشوند و حالت فر مو به هم نخورد. در آرایشگاه‌ ها بعد از فر کردن مو از شانه دندانه درشت استفاده می‌کنند.

شانه دم باریک

شانه دم باریک

شانه دم باریک یا جداکننده مو، حجم نداشته و تخت هستند. یک دم کشیده و نازک دارند که از آن برای تقسیم کردن مو و ایجاد خطوط استفاده می‌شود. همچنین از دم باریک و کشیده آن در آرایشگاه‌های مردانه برای صاف کردن و مرتب کردن قسمت‌های تافت زده استفاده می‌شود. از دندانه‌های نازک شانه برای مرتب کردن مو و حالت دادن آن می‌توان بهره برد. هنگام اتو کشیدن مو و بازکردن فرق و یا دسته کردن مو این شانه کار شما را بسیار راحت می‌کند.

شانه همه کاره

شانه همه‌ کاره

با توجه‌ به کاربرد زیاد و استحکام این شانه‌ها، هم در آرایشگاه‌های مردانه و هم در آرایشگاه‌های زنانه یافت می‌شوند. نصف این شانه دندانه ریز و نصف دیگر آن دندانه درشت بوده و دسته آن هم یک دندانه تک دارد که برای تقسیم کردن مو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شانه تبری

شانه تبری

این نوع شانه دارای دندانه‌های درشت و بلند است و برای حالت دادن و لایه‌لایه کردن مو مورداستفاده قرار می‌گیرد و بیشتر در آرایشگاه‌ها کاربرد دارد. برای افرادی که موهای بلند، وز و ضخیم دارند بسیار مناسب است.

شانه شن شکن

شانه شن شکن

شانه شن شکن یا چنگکی دارای دندانه‌ هایی زاویه‌دار و جدا از هم است. این شانه مناسب برای بازکردن گره موهای بلند و ضخیم است. اگر قصد استفاده از شانه چنگکی را دارید بهتر است نوع چوبی آن خریداری کنید. آرایشگران برای ایجاد لاین‌ های بافاصله روی موهای پرپشت از این نوع شانه استفاده می‌کنند.

شانه ریش

شانه ریش

تعدادی از آقایان تمایل به بلندکردن ریش خود را دارند. آرایشگران از شانه ریش برای حالت دادن و مرتب کردن ریش مشتریان استفاده می‌کنند. این نوع شانه بسیار کوچک است و در جیب جا می‌شود.

شانه مخصوص پوش دادن مو

شانه مخصوص پوش دادن مو

در سالن‌های آرایش زنانه شانه یا برس مخصوص برای پوش دادن مو به کار برده می‌شود. این شانه به پوش دادن مو و افزایش حجم مو کمک می‌کند و مو را لطیف می‌کند.

شانه حجم دهنده مو

شانه حجم دهنده مو

از این شانه‌ها، برای افزایش حجم مو، هنگام حالت دادن و فرم دادن به موها استفاده می¬کنند.

شانه سیمی

شانه سیمی

یکی از انواع شانه‌ها که در آرایشگاه‌های زنانه کاربرد دارد، شانه سیمی است. بعد از براشینگ مو و فیکس کردن آن برای ایجاد پف در قسمتی از مو از شانه سیمی استفاده می‌کنند.

شانه چنگالی

شانه چنگالی

در آرایشگاه‌های زنانه بعد از پوش دادن مو برای شینیون، از شانه‌های چنگالی جهت صاف کردن روی پوش ها استفاده می‌کنند. از دیگر موارد استفاده این شانه می‌توان به شانه کردن نوک مو هنگام سشوار کشیدن مدل‌های پر اشاره کرد.

شانه حرارتی

شانه حرارتی

یکی از انواع شانه مدل دهنده مو، برس‌های حرارتی هستند. در آرایشگاه برای راحتی و صرفه‌جویی در زمان به‌جای اتو مو از برس حرارتی نیز می‌توان استفاده کرد. باتوجه‌به حرارتی که این مدل برس‌ها دارند، باعث آسیب رساندن به پوست سر می‌شود. این نوع شانه از مناسب¬ترین ابزارهای آرایشگری برای صاف کردن مو است.

شانه کراتینه

شانه کراتینه

یکی از ابزارهای کراتینه کردن و یا صاف کردن مو، شانه کراتین است. از وظایف این شانه این است که مواد به‌صورت یکنواخت روی مو پخش می‌کند.

انواع شانه کوتاهی و اصلاح

شانه تخت

شانه تخت

این شانه از لحاظ ظاهری قطر کمی دارد و تخت است برای همین راحت در دست کنترل می‌شود. آرایشگران برای کوتاه‌کردن مو و باز کردن موهای گره‌خورده می‌توانند از شانه تخت استفاده کنند.

شانه دندانه پهن

شانه دندانه پهن

بهترین گزینه برای ازبین‌بردن موخوره و گره موهای پرپشت و حجیم است. بعد از حمام، وقتی که مو کمی رطوبت دارد و خیس است بهترین زمان برای شانه کردن و جلوگیری از موخوره و گره است. در آرایشگاه بعد از رنگ کردن مو و شستن آن، از این شانه استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که از شانه‌های پلاستیکی تاحدامکان استفاده نشود زیرا باعث ایجاد وز و شکنندگی در ساقه مو می‌شوند.

شانه سلمانی یا دسته‌دار

شانه سلمانی یا دسته‌دار

نصف طول این شانه را دندانه‌ها و نصف دیگر را دسته تشکیل می‌دهد برای همین برای کار سلمانی مناسب است. شانه‌های دسته‌دار سبب می‌شود که هنگام کار دست با مو تماس پیدا نکند.

شانه جیبی

شانه جیبی

این نوع شانه‌ها اندازه کوچکی دارند و معمولاً تاشو هستند تا حمل آن‌ها راحت‌تر شود. با این که صرفاً جهت کوچک بودن موردتوجه هستند اما در آرایشگاه‌های مردانه نیز استفاده می‌شوند. دارای دندانه‌هایی با ارتفاع کم است و به‌ راحتی در جیب جا می‌شود. نیمی از دندانه‌های آن پهن و نیمی ظریف است تا برای انواع مو مناسب باشد.

شانه اصلاح

شانه اصلاح

در آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگر هنگام اصلاح از شانه مخصوص استفاده می‌کند تا بهتر حالت موردنظر را به ریش بدهد.

جمع بندی

در اینجا انواع شانه را از نظر جنس و کاربرد در آرایشگاه، بررسی کردیم. باتوجه‌به این که شانه‌های متعددی در بازار موجود است، به‌عنوان یک آرایشگر مبتدی یا حرفه‌ای باید نیاز خود را باتوجه‌به این که چه نوع شانه‌ای مناسب چه نوع مویی است برآورده کنید. ما در این مقاله انواع شونه حالت مو و کوتاهی را بررسی کردیم که با کمک آن ها میتوانید حالت‌های دلخواه را به مو بدهید یا موها را با مدل دلخواه کوتاه کنید.

همان‌طور که گفته شد بهتر است از شانه‌های فلزی و سشوار به طور هم‌زمان استفاده نکنید و شانه‌هایی چوبی و پلاستیکی را جایگزین شانه¬های فلزی کنید. حال که با شانه‌ها و کاربرد آن‌ها در آرایشگاه آشنا شدید می‌توانید وابسته به نیاز و کاربرد، شانه موردنظر خود را تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از پکیج ابزارشناسی استفاده کنید. برای تهیه این پکیج، می توانید از طریق تماس با کارشناسان یا نصب اپلیکیشن استاد بیک، اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *