مقالات پروتز مو, مقالات تکنیک های آرایشگری

انواع پروتز مو

معرفی انواع پروتز مو

یکی از مشکلاتی که امروزه افراد در سراسر دنیا با آن روبه رو هستند ریزش مو است. داشتن موهایی زیبا و پرپشت یکی از فاکتورهای زیبایی محسوب می شود که ارتباط مستقیم با اعتماد به نفس انسان دارد. چالش ریزش مو که افراد زیادی با آن روبه رو هستند باعث شده روش های متنوعی برای رفع این مشکل مطرح شود.

یکی از روش های تقریبا نیمه دائم برای ترمیم موهای کم پشت یا طاسی ، پروتز مو است. در حال حاضر افراد زیادی از پروتز مو برای رفع مشکلات کم مویی و طاسی بهره می گیرند. در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره انواع پروتز مو و مزایای آن بیان شده است ، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مزایای پروتز مو

استفاده از روش پروتز مو برای جبران کم مویی دارای مزیت هایی است که باعث شده افراد زیادی این روش را برای رفع مشکل کم مویی خود انتخاب نمایند. پروتزهای مو بر اساس جنس مو ، رنگ ، حالت موها و میزان نواحی کم موی سر ساخته می شود. مزیت های این روش ترمیم مو در زیر بیان شده است :

  • نتیجه ترمیم مو با روش پروتز بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است
  • این روش برای درمان انواع طاسی و بیماران تحت شیمی درمانی قابل استفاده است
  • هزینه ترمیم مو با پروتز بسیار کم تر از کاشت مو است
  • این روش اگر چه راه حل دائمی کم مویی نیست اما یک روش بلند مدت است
  • عمل پروتز مو هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت های روزمره مانند : انجام ورزش ، حمام و … ایجاد نمی کند
  • پروتز مو شباهت زیادی با موی طبیعی دارد
  • پروتز مو روشی برگشت پذیر برای ترمیم مو است و برخلاف کاشت در صورت نارضایتی امکان برداشتن آن وجود دارد
  • هیچ گونه منع مصرفی برای پروتز مو وجود ندارد
  • پروتز مو نیاز به جراحی ندارد
  • ترمیم مو به روش پروتز مو بدون درد است و دوره نقاهت ندارد
  • امکان رنگ کردن پروتز مو و اتو و سشوار کشیدن آن وجود دارد
  • در پروتز مو افراد می توانند میزان تراکم مو را تعیین کنند و تعداد تارهای موی روی پروتز را به دلخواه درخواست کنند

روش های اتصال پروتز مو روی سر

روش های اتصال پروتز مو روی سر

روش های مختلفی برای اتصال پروتز مو بر روی سر وجود دارد. نکته مهم برای نصب پروتز مو روی سر اندازه گیری دقیق قسمت های مورد نظر برای قرارگیری پروتز است. اگر اندازه گیری این نواحی به صورت درست انجام شود ، نتیجه کار بسیار طبیعی تر خواهد بود.

در بالا اشاره کردیم که پروتز با توجه به فاکتورهای جنس ، تراکم ، رنگ و ضخامت های موهای طبیعی فرد ساخته می شود و به روش هایی که در زیر بیان می شود در زاویه و جهت رویش مو روی سر فیکس می شود. بعد از اتصال پروتز بر روی سر برای از بین رفتن مرز میان موهای طبیعی فرد و پروتز ، عمل اصلاح صورت می گیرد.

۱. اتصال پروتز با استفاده از چسب

در این روش پروتز ساخته شده توسط چسب های گیاهی و بیولوژیکی خاصی بر روی نواحی مشخص شده چسبانده می شود. این چسب ها فاقد حساسیت هستند و افراد می توانند بعد از گذشت 24 ساعت فعالیت هایی مانند : استحمام و ورزش را انجام دهند.

نکته ای که در اتصال پروتز با این روش حائز اهمیت است توجه به جنس پوست سر است ، به این صورت که اگر فرد کف سر چربی دارد باید هفته ای یک بار پروتز را جدا کرده و چسب آن را عوض کند و اگر پوست کف سر خشک باشد این عمل را دو هفته یک بار انجام دهد.

۲. اتصال پروتز با استفاده از کلیپس

این روش اتصال کاملا موقتی است و برای استفاده روزانه افراد مناسب است.

۳. اتصال موقت

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید پروتز موی خود را شب ها در بیاورید بهتر است از چسب های فیکس موقت و یک روزه استفاده نمایید.

۴. اتصال پروتز با استفاده از گره

در این روش موهای پروتز به کمک گره به ریشه موهای سر متصل می شود. تنها عیب این روش فیکس مجدد پروتز با رویش موهای سر است. این نکته را نیز در نظر بگیرید که اتصال پروتز با روش گره برای نواحی از سر کاربرد دارد که تراکم موی کمی دارد و امکان گره زدن پروتز وجود داشته باشد.

انواع پروتز مو

انواع پروتز مو مردانه

همان طور که در مطالب قبل عنوان شد پروتزهای مو در تراکم های مختلف برای پوشاندن طاسی یا کم مویی همه یا بخشی از سر ساخته می شوند. یکی از مزیت های استفاده از پروتز مو محافظت پوست ضعیف شده سر در برابر نور خورشید است. پروتزهای مو در انواع مختلفی طراحی می شوند که برای ساخت هر کدام از مواد خاصی بهره می گیرند. اما به طور کلی پروتزها را به دسته های زیر تقسیم بندی می کنند :

۱. پروتز موی توری

در این نوع از پروتزها به دلیل ساختار آن امکان عبور هوا و عرق وجود دارد. این نوع پروتزها معمولا از پلی استر یا نایلون ساخته می شود. برای افرادی که در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کنند و یا سبک زندگی آن ها طوری است که فعالیت های بدنی زیادی انجام داده و تعریق زیادی دارند ، انتخاب این نوع پروتز گزینه بسیار مناسبی است. این نوع پروتز دوام زیادی داشته و نیاز به مراقبت خاصی ندارند.

۲. پروتز جلو تور

پروتز جلو تور و پروتز توری شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و بسیار از افراد نمی توانند تمایز بین آن ها را تشخیص دهند. بهتر بودن هر یک از این پروتزها در افراد مختلف متفاوت است و هر فردی بر اساس شرایط خود ممکن یکی از این دو را انتخاب نماید. پروتز جلو تور برای اشخاصی که شناخت کافی در زمینه نصب پروتز ندارند گزینه مناسبی است. پروتز توری دارای توری در قسمت کلاه است که می تواند تمام سر را بپوشاند اما پروتز جلو تور تنها خط موها را می پوشاند و هزینه کم تری نسبت به پروتز توری دارد.

۳. پروتز موی تمام تور

این مدل پروتز مو به طور کامل از تور ساخته شده است و در دو نوع مختلف موجود است. پروتز تمام تور نیاز به مراقبت بیش تری دارد. در این نوع پروتز تشخیص خط رویش مو وجود نداشته و ظاهری کاملا طبیعی دارد.

۴. پروتز موی کامل

در این مدل پروتز فرد تمامی موهای سر خود را از دست داده و یا ریزش بسیار شدیدی دارد. زمانی که افراد دچار چنین مشکلی می شوند بهتر است از پروتز موی کامل استفاده کنند. این نوع پروتز به صورت کامل بر روی سر قرار می گیرد و آن را پوشش می دهد.

۵. پروتز موی پوستی

پروتزهای موی پوستی با نوع خاصی از پلیمرها به نام سیلیکون یا پلی اورتان ساخته می شود که استفاده از این مواد خط موی طبیعی ایجاد می کند. به پروتزهای پوستی ، پروتز پلیمری نیز می گویند. یکی از مزایای پروتز پوستی قابلیت تغییر ضخامت آن است که می توان آن را در ضخامت های بیش تر از 0.03 میلی متر ساخت.

هر چه ضخامت این پروتز بیش تر باشد دوام آن نیز بالاتر خواهد بود. استفاده از پروتز پوستی مناسب افرادی است که در نواحی سردسیر زندگی می کنند و فعالیت های بدنی و تعریق کم تری دارند. به طور کلی استفاده از پروتزهای پوستی ظاهری طبیعی تر نسبت به انواع دیگر آن دارد.

۶. پروتز طبی یا پزشکی

پروتزهای طبی یا پزشکی برای افرادی مناسب است که مبتلا به بیماری هایی مانند : سرطان و یا آلوپسی هستند ، زیرا این افراد به دلیل حساسیت پوست بهتر است از چسب پروتز استفاده نکنند. پروتزهای طبی متناسب با شرایط بیمار طراحی می شود. استفاده از پروتز طبی در سال های اخیر به دلیل تسکین پوست حساس سر بسیار محبوب بوده است. این نوع پروتز بسیار سبک و بادوام هستند و امکان چرخش هوا و تعریق را فراهم می کنند. در پروتزهای طبی کم ترین میزان پردازش شیمیایی انجام شده است.

مراقبت های بعد از گذاشتن پروتز مو

مراقبت های بعد از گذاشتن پروتز مو

اگر شما برای نصب پروتز مو از چسب استفاده کرده اید محدودیت های کم تری خواهید داشت و می توانید کلیه فعالیت های روزمره مانند : شنا ، حمام ، ورزش، خواب و حتی کوتاهی و اصلاح موهای خود را به راحتی انجام دهید. استفاده از پروتز مو مانع فعالیت های شما نخواهد شد. از آن جایی که انجام هر اقدام زیبایی نیاز به مراقبت هایی برای ماندگاری بیش تر دارد لذا بهتر است بعد از پروتز مو موارد زیر را رعایت نمایید :

  • بیش از حد موها را شانه نکنید
  • بهتر است زمانی که موها خیس هستند شانه نشوند
  • از مواد مراقبتی پوست و مو که حاوی الکل هستند استفاده نکنید
  • حتما از نرم کننده استفاده کنید
  • در استخرهایی که حاوی مقدار زیادی کلر باشد ، شنا نکنید
  • بهتر است از از شامپوهایی که مواد شیمیایی قوی دارد ، استفاده نکنید
  • در هنگام خواب برای کاهش اصطکاک پروتز مو از رو باشتی های ساتن استفاده نمایید

کلام آخر

داشتن موهای سالم و پرپشت یکی از جلوه های زیبایی انسان است که تاثیر زیادی روی جوانی چهره و اعتماد به نفس دارد. ترمیم موی سر به شما این امکان را می دهد که ظاهری زیبا و بی نقص داشته باشد. در واقع پروتز مو روشی برای رفع طاسی و کم مویی بدون درد و خونریزی است که به راحتی این امکان را برای شما فراهم می کند تا تغییر فوق العاده ای در ظاهر خود ایجاد نمایید. در این مقاله شما با پروتز مو ، مزایا و انواع پروتز آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *