دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

بهترین شامپو برای شپش

بهترین شامپو برای شپش

شپش، دردسازترین موجودی است که می تواند آرامش را از شما بگیرد. این حشرات بسیار کوچک برعکس جثه ریز خود، آسیب ها و مشکلات فراوانی را به همراه دارند. محل زندگی آن ها روی موهای سر انسان است. آن ها روی مو زندگی می کنند، تغذیه می کنند و در همان جا به زاد و ولد می پردازند. این حشرات با مکیدن خون از پوست سر تغذیه خود را فراهم می کنند. وجود این حشرات در سر با علائمی مانند خارش و بی حالی همراه است.

شپش از طریق تماس مستقیم و استفاده مشترک از وسایل شخصی می تواند انتقال پیدا کند و بسیار واگیردار است. وجود این حشره در بین کودکان بسیار رایج بوده و این سبب نگرانی مادران شده است. خوشبختانه این حشره باعث انتقال بیماری خاصی نمی شود. با درمان مناسب می توان به راحتی از دست شپش خلاص شد. در این مقاله ابتدا شما را با شپش و علائم آلودگی به آن آشنا می کنیم. سپس به راه های درمان آن می پردازیم.

شپش چیست؟

شپش چیست

شپش ها موجودات و جانوران کوچکی هستند که انگل محسوب می شوند. این حشرات کوچک روی پوست و موی سر زندگی می کنند. این موجودات از خون انسان تغذیه می کنند. یکی از علائم شایع وجود شپش در سر، خارش است. خارش، ناشی از تزریق بزاق این حشرات به پوست سر است و در حین مکیدن خون اتفاق می افتد. شپش در بین کودکان شایع تر است و از راه ارتباط مستقیم، از موهای فرد آلوده به موهای افراد سالم منتقل می شود.

این حشره کوچک ناقل بیماری های پوستی، باکتریایی، عفونی و ویروسی نمی باشد. درنتیجه وجود آن دلیل بهداشت فردی ضعیف نیست. شپش ها بدون یک روز تغذیه از خون انسان، زنده نمی مانند. همچنین اگر تخم آن ها در دمای نزدیک به پوست سر نباشد، از بین می رود. بنابراین با استفاده از شامپوهای ضد شپش قوی می توانید به راحتی از شر این موجود خلاص شوید.

انواع شپش

به طور کلی شپش ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • شپش موجود در موی سر: این نوع شپش روی پوست و موی سر انسان زندگی می کند و از خون پوست سر تغذیه می کند.
  • شپش موجود در بدن: شپش بدن از نادرترین نوع شپش ها است. این نوع شپش می تواند روی لباس نیز زندگی کند. شپش بدن، از سطح پوست انسان تغذیه می کند. دور مچ پا، شکم و دست بیش ترین مناطقی هستند که این نوع شپش در آن رؤیت شده است.
  • شپش موجود در ناحیه تناسلی: این نوع شپش روی ناحیه ای که موهای زائد در آن رشد می کند، زنده می ماند. نواحی تناسلی، زیر بغل، ابرو، ریش و… از جمله نواحی هستند که این نوع شپش در آن مشاهده شده است.

آموزش درمان ۱۰۰ درصد شپش سر در خانه (تضمینی)

علائم رایج آلودگی به شپش

علائم رایج آلودگی به شپش

در برخی موارد، با وجود حضور شپش، علائمی در فرد نشان داده نمی شود. اما در اکثر مواقع حضور شپش با علائم همراه است. علائم و نشانه های حضور شپش به شرح زیر است:

  • خارش: از رایج ترین و معمول ترین نشانه های حضور شپش، خارش پوست سر، اطراف گوش و گردن است. این خارش ناشی از آلرژی است که تمامی موجودات به نیش شپش دارند. ممکن است خارش خود را تا دو الی سه هفته بعد از آلودگی نشان ندهد؛ مخصوصا در مواقعی که فرد برای اولین بار آلوده شده باشد.
  • وجود شپش (تخم شپش) روی ساقه مو: تخم گذاری این موجودات روی ساقه مو اتفاق می افتد. تخم ها به ساقه مو می چسبند و به سختی می توان آن ها را از مو جدا کرد. در اطراف موی گردن و گوش این تخم ها به راحتی قابل مشاهده هستند.
  • وجود زخم روی پوست سر و گردن و شانه: خارش شدید می تواند باعث برآمدگی های کوچک و التهاب شود که در برخی موارد به وسیله باکتری ها، عفونی می شوند.
    شپش چطور منتقل می شود
    در صورتی گرفتار شپش می شوید که در حداقل یکی از شرایط زیر قرار بگیرید:
  • تماس نزدیک سر با فرد آلوده: این گزینه در مدارس و بین اعضای خانواده بسیار اتفاق می افتد و از سریع ترین راه های انتقال شپش به شمار می رود.
  • استفاده مشترک از وسایل شخصی: استفاده کردن از وسایل شخصی مربوط به بهداشت فردی پوست و مو به صورت مشترک، باعث آلوده شدن فرد به شپش می شود.
  • قرار گرفتن وسایل شخصی فرد سالم در کنار وسایل فرد آلوده به شپش: با قرار دادن وسایل شخصی خود در کنار وسایل شخصی فرد آلوده، امکان انتقال شپش را فراهم می کنید.

درمان شپش

بعد از مشاهده شپش در موها در همان ابتدا باید اقدام به خرید محصولات ضد شپش کنید تا امکان انتقال و زاد و ولد را از شپش ها بگیرید. اگر شپش سریع از بین نرود، به سرعت تمام اعضای خانواده و اطرافیان را درگیر می کند. از راحت ترین راه های درمانی شپش، استفاده از شامپوها و لوسیون های موجود در داروخانه ها است. شامپوهای ضد شپش می توانند شپش ها و تخم هایشان را که به ساقه مو چسبیده اند، به طور کامل از بین ببرند.

محصولات ضد شپش، با از بین بردن چسبندگی موجود در این حشره، آن ها را از مو جدا می کنند. این محصولات شامل شامپو، لوسیون، صابون و محلول ضد شپش است. با تهیه پکیج درمان قطعی شپش و رشک از انتقال شپش جلوگیری کنید.

ویژگی های شامپو ضد شپش قوی

شامپوهای ضد شپش قدیمی فقط برای یک بار مصرف مناسب بودند و استفاده بیشتر از آن ها، آسیب هایی را به مو و پوست سر وارد می کرد. علاوه بر این برخی شامپوهای ضد شپش که بسیار پر طرفدار و خوب هستند، با جذب شدن مواد به پوست سر، برای خانم های باردار ایمن نیستند و اثرات منفی را روی مادر و جنین می گذارد.

به همین دلیل شرکت های داروسازی در پی تولید محصولات ضد شپش ایمن افتادند. شامپوی ضد شپش ایمن و مؤثر باید با ترکیبات گیاهی ساخته شود تا عوارض را به حداقل برساند. بهترین شامپو برای شپش ، ویژگی های زیر را دارد:

  • قابل استفاده برای همه مخصوصا خانم های باردار باشد.
  • مو و پوست سر را بیش از حد خشک نکند.
  • ضد التهاب و ضد خارش باشد.
  • بیشتر از یک بار بتوان از آن استفاده کرد.
  • دارای ترکیبات بی خطر باشد.
  • از تکثیر شپش جلوگیری کند و بیشترین تأثیر را در نابودی شپش ها داشته باشد.

طریقه مصرف شامپو ضد شپش

استفاده از شامپو، تأثیر زیادی در نابودی شپش ها دارد. اولین گام برای استفاده درست از این محصول، دقت به عکس العمل درج شده روی بسته بندی این محصول می باشد. همه شامپوهای ضد شپش تقریبا دستورالعمل یکسانی دارند.

برای این منظور ابتدا موها را مرطوب و سپس آغشته به شامپو کنید. دقت کنید که تمام موها به شامپو آغشته شود. با اینکه تخم های شپش روی ساقه مو هستند، اما محل تجمع شپش ها ریشه مو است. در نتیجه آغشته کردن ریشه مو به شامپو، مهم است. 10 تا 15 دقیقه بگذارید تا شامپو روی مو بماند. در این مدت موها را به چهار قسمت تقسیم کنید و از ریشه تا ساقه، با استفاده از شانه مخصوص، موها را شانه بزنید. پس از گذشت این زمان، موها را خوب آبکشی کنید. این روند را 7 تا 10 روز بعد دوباره تکرار کنید تا از نابودی شپش ها و تخم هایشان مطمئن شوید.

عوارض شامپو ضد شپش

هر دارو با وجود خاصیت های درمانی، سبب بروز عوارض ناخواسته نیز می شود. از جمله عوارض جانبی شامپوهای ضد شپش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بی رویه و خودسرانه از داروهای ضد شپش سبب آسیب های وارده به سیستم اعصاب مرکزی و در نتیجه تشنج در فرد می شود.
  • سوزش و تحریک پوست و چشم
  • خارش پوست و چشم

بهترین شامپو ضد شپش

در این قسمت قصد داریم چند نمونه شامپو ضد شپش قوی را برای شما معرفی کنیم:

شامپو پرمترین:

شامپو پرمترین

شامپو پرمترین برای از بین بردن شپش ها، قدرتی متوسط دارد. برای کودکان بالای 2 سال مناسب است. این شامپو می تواند هم شپش و هم تخم آن را از بین ببرد. اما اگر تخم شپش با یک بار استفاده از این شامپو از بین نرفت، بعد از 7 روز دوباره موها را با این شامپو بشویید.

برای استفاده درست از آن در ابتدا باید موهای سر کودک را به خوبی بشویید و پس از آبکشی آن ها را خشک کنید. شامپو پرمترین را روی موهای خشک ریخته و خوب بمالید. پس از 10 دقیقه موها را آبکشی کنید.

شامپو سریتا:

شامپو سریتا

شامپو لایس فری سریتا، تمامی آلودگی های ناشی از شپش را از روی پوست و مو پاک می کند. علاوه بر آن این شامپو، خاصیت نرم کنندگی نیز دارد. این محصول با دارا بودن روغن اسطوخودوس و آلوئه ورا، تخم شپش را غیرفعال می کند و در نهایت از بین می برد.

برای اثرگذاری آن، لازم است 15 دقیقه روی موها بماند و سپس اقدام به شستن موها کنید. از آنجایی که شپش ها در پشت گوش ها، گردن و پشت سر بیشتر دیده می شوند، بهتر است کف این شامپو را در این قسمت ها بیشتر بمالید. هنگامی که شامپو را به موها می زنید، اقدام به شانه زدن آن ها نیز بکنید.

شامپو ساینوکر:

شامپو ساینوکر

این محصول با جداسازی کامل تخم شپش ها از مو، موها را از آلودگی های ناشی از شپش، پاک می کند. این محصول دارای ترکیبات گیاهی و غیرسمی است. همچنین در بهبود خارش و التهابات ناشی از نیش شپش مؤثر است.

از آنجایی که شپش ها هر 7 روز تا 10 روز تخم گذاری می کنند، بهتر است روند شست و شوی مو را بعد از 7 تا 10 روز دوباره تکرار کنید.

نکات مهم در مورد ابتلا به شپش

نکات مهم در مورد ابتلا به شپش

توصیه های ضروری جهت ابتلا به شپش شامل موارد زیر می شود:

  • وسایلی مانند ملافه ها و لباس ها را با آب بالای 54 درجه سانتی گراد و صابون بشویید. بعد از شستن وسایل با آب داغ، آن ها را در حرارت بالا خشک کنید. نور طبیعی خورشید در وسط روز برای خشک کردن وسایل، مناسب است.
  • تمامی وسایلی که با مو ارتباط دارند مانند برس ها را در آب داغ و صابون بشویید.
  • وسایلی که نمی توانید آن ها را بشویید، به مدت 2 هفته در کیسه های پلاستیکی قرار دهید.
  • خانه، مبلمان و همه مکان های حضور یافته در آن را به خوبی جارو بکشید.
  • مهم ترین نکته برای از بین بردن شپش، شانه کردن موها با شانه مخصوص است. با استفاده از شانه های مخصوص، موها را 25 تا 35 دقیقه شانه بزنید. زمان شانه زدن با توجه به بلندی موها متغیر است.
  • توجه کنید که هنگام شست و شوی موها با شامپو یا لوسیون، محتویات به هیچ وجه داخل چشم نرود.
  • یکی از مهم ترین نکات برای شانه زدن، تمیز کردن شانه بعد از هر بار شانه کردن است. بعد از شستن موها با شامپوی مخصوص، موها را به 4 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به صورت جداگانه شانه بزنید. پس از هر بار شانه زدن، شانه را تمیز کنید تا شپش های باقی مانده به قسمت های دیگر مو منتقل نشوند.
  • از محصولات ضد شپش نباید به صورت خودسر استفاده کرد؛ از آنجایی که این محصولات حکم حشره کش را دارند، نباید بیش از حد از آن استفاده کرد.
  • از هر روش درمانی یک بار استفاده کنید. اگر یک روش درمانی نتیجه مطلوب را نداشت، آن را تکرار نکنید. زیرا ممکن است موی شما نسبت به این نوع دارو مقاومت نشان دهد. با راهنمایی پزشک، روش درمانی دیگری را جایگزین کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم درمان فوری شپش سر از اهمیت بالایی برخوردار است. محصولات متفاوتی برای درمان شپش وجود دارد که همگی در این روند مؤثر هستند. شامپو ضد شپش برای از بین بردن شپش و درمان التهابات ناشی از گزش آن ها بسیار مناسب است. با توجه به اطلاعاتی که در مقاله گفتیم، پس از مشاهده هرگونه علائم ذکر شده، اقدام به درمان فوری شپش به وسیله شامپو کنید.

در پی اقدامات ذکر شده، نکات مهم در مورد ابتلا به شپش را جدی بگیرید و تمامی نکات را عملی کنید. با استفاده از ویژگی هایی که برای شامپو ضد شپش قوی مطرح شد و بهترین شامپوهایی که معرفی کردیم، شپش ها را نابود کرده و پوست سر و مو را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *