دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

دستگاه بخور مو (فواید و معایب + کاربرد)

فواید دستگاه بخور مو

آفتاب، آلودگی، مواد شیمیایی و دیگر عوامل از رطوبت طبیعی مو می کاهد و باعث ضعیف شدن موها می شود. فرقی نمی کند که نوع موهای شما چیست، بهتر است برای تقویت و آبرسانی موها، به صورت هفتگی یا ماهانه از بخور مو استفاده کنید. دستگاه بخور مو با بخار دادن باعث افزایش جذب رطوبت در مو و پوست سر و صورت می شود. ساقه موها توسط کوتیکول محافظت می شوند. کوتیکول از لایه های سلولی روی هم تشکیل شده است و هنگامی که به موها بخور می دهید این کوتیکول ها که شبیه به فلس ماهی است، کمی بلند می شود و در نتیجه هیدراتاسیون وارد ساقه موها می شود. هیدراتاسیون یکی از مهم ترین عنصرها برای سلامت و درخشان ماندن موها است. همچنین بخار دادن به موها باعث می شود تا محصولات مراقبتی مانند روغن و ماسک مو بهتر جذب شوند و به دنبال این، مواد تأثیر بیشتر و بهتری روی موها بگذارند. در ادامه با دستگاه بخور مو و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شوید.

بخور مو چیست؟

بخور مو یکی از روش های درمان موهای آسیب دیده و همچنین آبرسانی موها است. بخور مو، دقیقا مانند بخور صورت است با این تفاوت که برای موی سر استفاده می شود. به این صورت که با بخار دادن به موها سبب شادابی و باز شدن فولیکول و کوتیکول موها می شوید. در نتیجه رطوبت به موها نفوذ کرده و ساقه و ریشه موها تقویت می شود.

قیمت و خرید پودر دکلره استاد با خواص جادویی برای اولین بار در ایران

بخور کلاهی مو چیست و چگونه کار می کند

بخور کلاهی مو دستگاهی است که بخور را با استفاده از مخزنی شبیه به کلاه به موها می رساند. از این دستگاه معمولا در آرایشگاه ها استفاده می شود. به این صورت که بعد از استفاده از یک محصول یا ماساژ دادن پوست سر و موها با روغن های مخصوص، باید به مدت 15 الی 20 دقیقه از این دستگاه استفاده کنید. برای استفاده از بخور کلاهی مو باید قسمت کلاه مانند دستگاه را تا روی پیشانی پایین آورده و از عینک محافظ بخار استفاده کنید. برای اینکه استفاده از بخور بهترین نتیجه را بدهد باید بخار را با حرارت کم به موها بدهید؛ در این صورت باید مدت زمان استفاده از بخور را از 20 دقیقه به 1 ساعت افزایش دهید. بعد از بخار دادن موها، آنها را تا زمانی که سرد شوند با حوله بپوشانید و سپس آبکشی کنید تا روغن یا ماسک مویی که استفاده کردید از روی موها شسته شود.

بخور سرد یا بخور گرم؟ کدام یک بهتر است؟

بخور سرد یا بخور گرم؟ کدان یک بهتر است؟

هر کدام از این دو بخور فواید مخصوص به خود را دارند و بسته به این که برای چه کاری استفاده می شوند می توان یکی از بخور های سرد یا گرم را انتخاب کرد. برای اینکه انتخاب نوع بخور راحت تر باشد در ادامه به بررسی مزایا و معایب هرکدام می پردازیم.

بخور سرد

این نوع بخور باعث بسته شدن منافذ پوست، مقاوم شدن پوست و مو و همچنین روشن شدن پوست می شود. بخور سرد در فصل تابستان باعث جلوگیری و درمان التهاب و قرمز شدن پوست می شود. ولی از دستگاه بخور سرد نمی توان قبل از پاکسازی و تمیز کردن پوست و موها استفاده کرد چون همانطور که گفته شد، بخور سرد منافذ را می بندد و اگر پوست چرب یا کثیف باشد، باعث می شود تا چربی زیر پوست بماند.

بخور گرم

این نوع بخور به پاکسازی پوست به صورت عمقی کمک می کند و سبب کلاژن سازی و در نتیجه مرطوب شدن پوست می شود. استفاده بیش از حد و با دمای بالا از بخور گرم سبب التهاب و سوختگی پوست می شود. همچنین استفاده طولانی از بخور گرم به مرور زمان باعث حساس و آسیب پذیر شدن پوست و موها می شود.
در ادامه به مقایسه مهم ترین تفاوت های بخور سرد و گرم می پردازیم:

  • زمان استفاده: اولین تفاوت بخور سرد و گرم در زمان استفاده از آنهاست. بخور گرم همانطور که از اسم آن پیدا است، بخار را به صورت گرم می دهد؛ پس بهترین زمان استفاده از بخور گرم در فصل پاییز و زمستان و روزهای سرد است. ولی بهترین زمان استفاده از بخور سرد در روزهای گرم مانند فصل تابستان است. البته از آنجا که بخور سرد باعث افزایش رطوبت هوا می شود، می توان از آن در فصل های خشک مثل پاییز نیز استفاده کرد.
  • طرز استفاده: یکی دیگر از تفاوت های بخور سرد و گرم در روش استفاده از آنها است. برای بخور گرم روش های زیادی وجود دارد در صورتی که بخور سرد معمولا با دستگاه انجام می شود. همچنین برای استفاده از بخور گرم می توان از انواع روغن ها یا اسانس های گیاهی بهره برد، در صورتی که در استفاده از بخور سرد همچین امکانی نیست. استفاده از بخور گرم بیشتر خاصیت درمانی مانند سرماخوردگی و بیماری های عفونی دارد ولی بخور سرد مرطوب کننده هوا و موها است. در بحث زیبایی و درمان موها، بخور سرد مناسب تر است. برای این انتخاب چند دلیل مهم وجود دارد که عبارتند از: با بخور سرد دمای موها همیشه نرمال می ماند. از آنجایی که بخور گرم مستقیما با پوست و مو در ارتباط است ممکن است سبب رشد باکتری شود اما بخور سرد دمای پایین تری دارد و امکان رشد باکتری ها در دماهای پایین تر کمتر است.

تفاوت بخور کلاهی مو با انواع سشوار چیست؟

دستگاه بخور مو

همانطور که تا اینجا گفته شد دستگاه بخور مو برای حفظ و افزایش رطوبت موها استفاده می شود که با استفاده از بخار آب، رطوبت مورد نیاز موها را تأمین می کند. این در حالی است که سشوار باعث خشک شدن موها و از بین رفتن آب روی آنها استفاده می شود. در واقع بخور مو با آب و در نتیجه بخار آب کار می کند در حالی که سشوار فقط باد گرم یا معمولی می دهد.

پکیج آموزش رنگ مو از صفر تا پیشرفته (آپدیت ۱۴۰۱+تخفیف ویژه)

کاربرد های بخور دادن مو

بخور کاربرد های مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • ترمیم موهای خشک: همانطور که گفته شد بخور دادن به موها باعث تأمین رطوبت آن ها می شود، در نتیجه موهایی که به دلیل کمبود رطوبت، استفاده زیاد از اتو و فرکننده ها، رنگ های شیمیایی، تابش مستقیم نور و… خشک و شکننده شده اند را می توان با استفاده از بخور مو درمان کرد.
  • درمان شوره سر: بخور دادن به موها سبب جلوگیری از تجمع سلول های مرده و کثیفی ها روی مو می شود. از آنجایی که این دو مورد از دلایل شوره سر هستند، بخور دادن به موها از شوره سر جلوگیری یا در صورت وجود شوره آن را درمان میکند.
  • صاف شدن مو: هنگامی که موها رطوبت مورد نیاز را داشته باشند سالم تر می مانند؛ در نتیجه موها با استفاده از بخور در مرور زمان صاف و سالم می شوند.
  • براق شدن مو: بخور دادن به موها علاوه بر آبرسانی باعث افزایش تولید سبوم به صورت طبیعی می شود و به حفظ سلامتی و براق و درخشان شدن موها کمک می کند.
  • نرم کننده مو: وقتی که از بخور مو استفاده می کنید رطوبت به کوتیکول های مو می رسد و باعث می شود موها نرم تر شوند.
  • تقویت موهای فر: به دلیل اینکه موهای فر و مجعد، شکننده تر از موهای صاف هستند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بخار دادن به موها با آبرسانی آنها سبب سلامت بیشتر موهای فر می شود.
  • افزایش انعطاف پذیری مو: آبرسانی و بخور دادن به موها باعث می شود که موها انعطاف پذیرتر شوند و حالت ارتجاعی موها افزایش پیدا کند که در نتیجه موها کمتر گره می خورند.

هرچند وقت یکبار باید عمل بخور را انجام دهیم

در حالت کلی بهترین دوره تکرار بخور دادن موها، هر ماه یک دفعه است. ولی این که این عمل را هر چند وقت یکبار تکرار کنیم به عوامل مختفی مانند جنس موها بستگی دارد. مثلا اگر موهای مجعد یا گره خورده ای دارید بهتر است عمل بخور دادن را هر هفته تکرار کنید. بخور دادن موها دو بار در ماه تأثیر بسزایی در درمان موهای خشک و آسیب دیده دارد. توجه کنید که بخور دادن موها به مقدار بیش از حد باعث آسیب دیدن موها و همچنین ریزش مو می شود.

مزایای بخور مو

مهم ترین فواید دستگاه بخور مو عبارتند از:

  • رشد مو: همانطور که گفته شد، بخور موها را تقویت می کند و این باعث افرایش رشد مو می شود.
  • کاهش شکنندگی مو: با افزایش رطوبت، موها قوی تر می شوند و در نتیجه شکنندگی موها بسیار کاهش پیدا می کند.
  • نرم کردن مو: بخور مو طبق مطالبی که در کاربرد بخور مو گفته شد باعث نرم تر شدن موها می شود.
  • براق کردن مو: موهای براق همیشه طرفدار های زیادی دارند. برای براق تر کردن موهای خود می توانید از بخور مو استفاده کنید.
  • سلامت موهای مجعد: با توجه به حساسیت موهای مجعد و فر مراقبت و بخور دادن این نوع مو بسیار در سلامت آنها تأثیر دارد.
  • پاکسازی مو: بخور دادن مو از تجمع کثیفی ها جلوگیری می کند و در نتیجه موها تمیز تر می شوند.
  • افزایش خاصیت ارتجاعی: با بخور دادن رطوبت به صورت عمیق به ساقه موها نفوذ می کند؛ در نتیجه خاصیت ارتجاعی موها افزایش پیدا کرده و موها کمتر گره می خورند.
  • آبرسانی مو: بخور، موها را آبرسانی میکند و همچنین از ایجاد موخوره جلوگیری می کند.
  • گردش خون در پوست سر: باعث افزایش گردش خون در پوست سر و در نتیجه افزایش فعالیت پیازهای مو می شود.
  • کاهش شوره سر: به دلیل جلوگیری از تجمع آلودگی و سلول های مرده از شوره زدن سر جلوگیری می کند و همچنین برای موهایی که دارای شوره هستند می تواند تا حد زیادی شوره را درمان کند.
  • صاف شدن مو: با افزایش کیفیت و رطوبت موها سبب صاف و زیبا تر شدن موها می شود.

معایب بخور مو

معایب دستگاه بخور مو تقریبا هیچ است. فقط دقت داشته باشید که اگر از بخور مو، به مدت زیاد پشت سر هم یا در بازه های زمانی کم، زیاد استفاده کنید باعث آسیب زدن به موها می شود. همچنین در مواقعی که از بخور گرم استفاده می کنید نباید دمای آن را خیلی زیاد افزایش دهید. در حالت کلی بخور دادن چه برای مو و چه برای صورت در حالی که باعث ایجاد التهاب یا حساسیت نشود مانعی ندارد.

نکات بخور دادن مو

  • بخور دادن مو را فقط به مدت 15 الی 20 دقیقه ادامه دهید.
  • از این که بخار به ریشه مو می رسد مطمئن شوید.
  • برای اینکه موها در هنگام بخور دادن آبرسانی هم شوند، از کرم مرطوب کننده مو استفاده کنید.
  • بعد از این که موها را بخور دادید آن ها را با حوله یا روسری ببنید.
  • بعد از بخور، اجازه دهید موها سرد شوند سپس آن ها را بشویید.
  • موها را طبق یک روتین مشخص بخور دهید.
  • موها را بیش از حد بخور ندهید.
  • بعد از این که موها را بخور دادید، از اتو مو، فرکننده و دیگر وسایل حرارتی استفاده نکنید.
  • حرارت را در دمای معمولی نگه دارید.
  • قبل از بخور دادن موها از روغن ها و ماسک های مو استفاده کنید.

انواع دستگاه بخور

بخور مو چیست

دستگاه بخور در دو نمونه سرد و گرم موجود است که هر کدام از این محصولات ویژگی های خاص خود را دارد. عوامل زیادی در انتخاب دستگاه بخور مؤثر است که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره می شود:

  • کیفیت
  • سهولت در مصرف
  • قیمت
  • ضمانت نامه

همچنین برای آشنایی بهتر با انواع دستگاه بخور چند نمونه از دستگاه های بخور را معرفی می کنیم:

  • دستگاه بخور سرد اولتراسونیک : دارای مخزن آب 5 لیتری، دارای مخزن خوشبو کننده، دارای قدرت 25 وات، دارای قابلیت میکروب کشی، دارای ریموت، دارای چراغ، یک سال گارانتی و بسیار کم صدا است.
  • دستگاه بخور سرد و گرم 6 لیتری ZHT_5B: دارای مخزن 6 لیتری، دارای قدرت 25 وات، قابل استریل کردن، دارای کنترل، دارای تایمر و یک سال گارانتی است.
  • دستگاه بخور سرد و گرم 5/5 لیتری ZHT_5A: دارای مخزن 5/5 لیتری، دارای قدرت 25 وات، دارای کنترل، دارای تایمر، دارای چراغ شب و یک سال گارانتی است.
  • دستگاه بخور سرد منورا PH_403_20: دارای مخزن 5/6 لیتری، امکان ایجاد رطوبت تا 10 ساعت، دارای صفحه دیجیتال، دارای تایمر، تولید یون منفی و دارای یک سال گارانتی است.

چگونه از دستگاه بخور کلاهی در خانه استفاده بکنیم

از دستگاه بخور کلاهی مو علاوه بر آرایشگاه، می توان در خانه نیز استفاده کرد. برای این کار باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. برای شروع باید موهای خود را به روغن، نرم کننده مو یا ماسک مو آغشته کنید. به این صورت که ابتدا به مدت 20 الی 30 دقیقه موهای خود را با روغن ماساژ دهید.
  2. روی پیشانی خود را، دقیقا از خط رویش مو با یک تکه پارچه نواری بپوشانید. با این کار از سوختگی احتمالی پیشانی جلوگیری می کنید.
  3. می توانید برای خیس نشدن لباس های خود از یک حوله دور گردن و روی لباستان استفاده کنید.
  4. قسمت کلاهی دستگاه را حداقل به میزان 15 سانتی متر از پوست سر خود فاصله دهید.
  5. زمان بخور مو را بسته به نوع مو بین 15 تا 20 دقیقه تنظیم کنید.
  6. بعد از این که مدت زمان بخور تمام شد، صبر کنید تا موهایتان کاملا خنک شوند.
  7. در آخر موها را بشویید تا ماسک یا روغن مویی که استفاده کردید از روی موها تمیز شوند.

جمع بندی

با توجه به آلاینده هایی که هر روزه با پوست و موی ما برخورد دارد، استفاده از بخور در طول هفته یا ماه برای پوست و مو ضرورت دارد. برای جبران ضررهای ناشی از مواد شیمیایی، مانند رنگ مو که اگر درست استفاده نشوند می توانند تأثیر منفی روی مو بگذارند، از بخور دادن مو استفاده می شود. اگر شما از آن دسته خانم هایی هستید که موهای خود را زیاد رنگ می کنید پیشنهاد ما برای شما تهیه پکیج آموزش تکنیک های رنگ مو و پکیج آموزش رنگ مو است. استفاده از بخور سرد یا گرم علاوه بر موها برای پوست و محیط نیز بسیار مفید است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که می توان از بخور در تمامی فصول استفاده کرد ولی بهتر است در فصل های گرم از بخور سرد و در فصل های سرد از بخور گرم استفاده کنید. بخار دادن موها فواید بسیار زیادی دارد. در عین حال شما باید به درستی موها را بخور دهید تا بهترین تأثیر را روی موها داشته باشد. اگر از این بابت نگران هستید می توانید به آرایشگاه مراجعه کنید. در صورت کلی اگر موهای خود را به روش درست بخور دهید نباید نگران آسیب دیدن آن ها باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *