مقالات کراتینه مو, مقالات تکنیک های آرایشگری

تفاوت ریباندینگ و کراتینه چیست؟

تفاوت ریباندینگ و کراتین

تفاوت ریباندینگ و کراتینه در چیست؟ کدام یک از این روش ها برای موی من مناسب تر است؟ برای رفع خشکی و وز بودن مو چه کاری باید انجام داد؟ اگر طرفدار موی صاف و روش های دائمی صافی مو باشید، حتما نام تکنیک های ریباندینگ مو و کراتینه مو به گوشتان خورده است. بسیاری از خانم ها و حتی آقایان از موی فر و وز خود ناراضی هستند و به دنبال روشی برای رفع این مشکل هستند.

هر کدام از روش های صافی دائمی مو ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت ها و ویژگی های دو تکنیک ریباندینگ و کراتینه می پردازیم، مزایا و معایب هر کدام را بازگو می کنیم و در انتها بهترین روش صافی مو را برای انتخاب راحت شما شرح می دهیم.

ریباندینگ مو چیست

اگر بخواهید تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو را به درستی درک کنید، ابتدا باید با هر کدام از این روش ها به طور کامل آشنا شوید. ریباندینگ مو یا صافی ژاپنی 25 سال است که شناخته شده و در کل جهان مورد استفاده قرار می گیرد. انجام این روش موهایی کاملا صاف به شیوه ی ژاپنی ها و بدون هیچ موج و حالتی به ارمغان می آورد.

ماده ی اصلی مورد استفاده در ریباندینگ آمونیوم تیوگلیکولات است. این ماده ساختار شیمیایی مو را که مانند زنجیره به کمک آمینو اسید ها به هم متصل شده اند، تغییر می دهد. این زنجیره ها باعث ایجاد تفاوت در مو و تشکیل حالت های فر، صاف و موج دار در هر فرد می شود.

ریباندینگ با شکستن پروتئین های مو باعث باز سازی زنجیره ی مو و در نتیجه صاف شدن آن می گردد. این روش ساختار مولکولی مو را به طور کامل تغییر می دهد و به همین دلیل مناسب مو های رنگ شده نیست. اگر به دنبال صاف شدن موهای فر یا وز خود هستید ولی موی رنگ شده یا دکلره شده دارید، می توانید با استفاده از مقاله برای صاف شدن موهای رنگ شده چه کنیم؟ بدون آسیب به سلامت مو، روش های صافی مو رنگ شده را یاد بگیرید و از داشتن مویی صاف، سالم و درخشان لذت ببرید.

بدیهی است که با رشد مو، ریشه ی مو به حالت ابتدایی و ژنتیکی فرد رشد خواهد کرد. پس تکرار و شارژ ریباندینگ بعد از گذشت حدود 6 ماه تا یک سال ضروری است. در غیر این صورت مو در دو حالت رشد خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که تمدید ریباندینگ مو فقط بر روی قسمتی از مو که رشد کرده، صورت می گیرد و ساقه ی مو نیاز به تمدید دوباره نخواهد داشت.

بدیهی است که با رشد مو، ریشه ی مو به حالت ابتدایی و ژنتیکی فرد رشد خواهد کرد. پس تکرار و شارژ ریباندینگ بعد از گذشت حدود 6 ماه تا یک سال ضروری است. در غیر این صورت مو در دو حالت رشد خواهد کرد. نکته قابل توجه این است که تمدید ریباندینگ مو فقط بر روی قسمتی از مو که رشد کرده، صورت می گیرد و ساقه ی مو نیاز به تمدید دوباره نخواهد داشت.

نحوه انجام ریباندینگ چگونه است؟

نحوه انجام ریباندینگ چگونه است

هنگامی که قصد انجام ریباندینگ و صافی مو را دارید، ضروری است که یک روز قبل از مراجعه به سالن زیبایی، موی خود را دو مرتبه و با دقت بشویید و بعد از آن از هیچ ماسک مو یا نرم کننده ای استفاده نکنید. پس از مراجعه به آرایشگاه و شستشو مجدد و خشک کردن موی شما توسط پرسنل، مو به چندین قسمت تقسیم بندی می شود.

سپس مواد شیمیایی ریباندینگ بر روی همه ی تار های مو قرار می گیرد. پس از گذشت نیم ساعت تا 40 دقیقه مو شسته و خشک خواهد شد. سپس عملیات اتوکشی بسته به جنس و نوع مو انجام می شود تا مواد ریباندینگ به طور کامل جذب تار های مو شوند.

در انتها یک ماده ی خنثی کننده که برای مراقبت از پیوند زنجیره ای مو استفاده می شود، به مدت 30 ثانیه بر روی مو قرار خواهد گرفت. پس از این مرحله، مو با آب سرد آبکشی می شود و یک سرم مخصوص ریباندینگ برای تثبیت پروسه به موها مالیده خواهد شد تا مو ها برای بار دیگر به طور کامل صاف شوند.

ریباندینگ مو برای چه افرادی مناسب است؟

ریباندینگ مو برای چه افرادی مناسب است

توصیه ما این است که این روش صافی دائمی مو فقط برای افرادی که موی فر، وز و آسیب دیده دارند استفاده شود. برای افرادی که موی حالت دار دارند، روش کراتین یا صافی و احیا توصیه می شود. ریباندینگ مو به دلیل بی ضرر بودن، شرط سنی ندارد و همه ی افراد بالای 3 تا 5 سال می توانند از این روش برای رفع مشکلات موی خود استفاده کنند.

مانند هر روش صافی دیگری، ریباندینگ مو هم مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. برای درک کامل تفاوت ریباندینگ و کراتین ، لازم است که مزایا و معایب هر دو روش را با دقت بررسی کنید.

مزایای ریباندینگ مو :

  • صافی مو با کمک ریباندینگ دائمی است و تنها با یک بار انجام این روش، مو برای مدت طولانی صاف و زیبا خواهد ماند.
  • ریباندینگ باعث ایجاد یک موی براق خواهد شد. این روش برای طرفداران موی صاف و براق بسیار توصیه می شود.
  • این تکنیک باعث صافی مو در شرایط خاصی مانند رفتن به حمام، سونا، استخر و… می شود. همچنین در شرایط آب و هوایی نا مناسب مانند باد شدید و باران تغییری در ظاهر مو ایجاد نمی شود.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه یکی از بهترین فواید ریباندینگ مو است. چرا که برای صاف کردن مو به صورت روزانه، نیاز به پرداخت هزینه به آرایشگاه ها و اتلاف وقت در سالن های زیبایی یا خانه نخواهید داشت.
  • این روش باعث درمان کامل و اصولی وز مو شدید می شود.

معایب ریباندینگ مو :

  • اگر این عمل را نزد افراد متخصص انجام ندهید، ماندن طولانی مدت مواد شیمیایی باعث ایجاد آسیب و سوختگی بر روی مو و پوست سر خواهد شد.
  • در صورت استفاده از مواد نا مرغوب، احتمال ریزش مو یا برگشت فر و حالت قبلی مو وجود دارد.
  • پس از انجام ریباندینگ، مو به مراقبت های بیشتری نسبت به قبل نیاز دارد. چرا که ساختار مو تغییر کرده و برای حفظ سلامت و صافی، نیاز به انجام کلیه مراقبت های توصیه شده است.

کراتین مو چیست؟

کراتین مو چیست

همانطور که می دانید مولکول های کراتین، یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی ساختار مو، پوست و ناخن هستند. با استفاده طولانی مدت از اتو، سشوار، حرارت و انواع مواد شیمیایی بر روی مو، ساختار کراتین در مو دچار آسیب شده و رفته رفته از بین می رود. مویی که دچار کمبود کراتین است، حالتی مات و کدر دارد.

عملیات کراتین کردن مو، ساخت و احیا دوباره ساختار آسیب دیده مو با کمک یک سری مواد شیمیایی است. این روش باعث ایجاد درخشندگی، شادابی و صافی در مو می شود. کراتین مو یک روش دائمی نیست و پس از مدت تقریبا 6 ماه نیاز به ترمیم و شارژ مجدد دارد.

نحوه انجام کراتینه مو چگونه است؟

تفاوت ریباندینگ و کراتینه در این است که هر کدام از این متد ها، روند مخصوص به خودشان را دارند و مواد شیمیایی که در هر کدام از آن ها استفاده می شود متفاوت است. در روش کراتینه مو برای صافی و احیا، موی شما شسته و نم آن با حوله گرفته خواهد شد. یکی از چندین تفاوت ریباندینگ و کراتینه مو در این است که در روش کراتین نیازی به خشک کردن کامل مو نیست و باید کمی رطوبت بر روی مو باقی بماند.

سپس قبل از آغاز عملیات کراتینه کردن مو، در صورت نیاز مواد آبرسان و اکسیژن تراپی برای موها استفاده خواهد شد. بعد از انجام کار های مراقبتی، مواد مخصوص کراتینه بر روی مو قرار می گیرند. زمان استراحت مو در این روش بین نیم ساعت تا یک ساعت است.

برای سرعت بخشیدن به روند جذب مواد، می توان همزمان با باد سشوار به مو حرارت داد. پس از گذشت مدت استراحت مواد بر روی مو، عملیات اتو کشی آغاز می شود. گرما و حرارت باعث فعال شدن اثر مواد کراتین و در نتیجه صافی مو می شود. زمان اتو کشی مو بسته به جنس و نوع مو بین نیم ساعت تا 90 دقیقه طول خواهد کشید.

4 نکات کلیدی در کراتینه مو

  1. پس از انجام کراتینه مو تا 72 ساعت باید از شستشو و آبکشی مو ها اجتناب کرد. زیرا برخورد آب با مواد کراتین در روزهای اولیه انجام این روش، باعث خشکی مو و از بین رفتن اثر این ماده می شود.
  2. تا 72 ساعت پس از انجام کراتینه، باید از بستن مو و استفاده از انواع کش مو، موگیر و… جلوگیری کرد. زیرا در این حالت مو بسیار شکننده است و بستن مو باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به مو خواهد شد.
  3. پس از حمام، مو باید با باد ملایم سشوار و از بالا خشک شود. استفاده طولانی مدت از دستگاه های با حرارت بالا باعث آزاد سازی گاز فرمالدهید موجود در مواد کراتینه می شود. تنفس مستقیم این گاز، آسیب های بسیار زیادی به سلامت فرد می زند.
  4. تا حد امکان باید دفعات شستشو مو بعد از کراتین را کاهش داد. همینطور کلر موجود در آب استخر نیز باعث آسیب رسانی به مو پس از کراتین خواهد شد.

برای درک درست فرق ریباندینگ و کراتینه باید مزایا و معایب روش کراتین را نیز بدانید. متد کراتینه مو باید توسط یک متخصص انجام شود در غیر اینصورت آسیب های زیادی به مو و سلامت شما خواهد رسید. اگر می خواهید در تکنیک کراتینه مو حرفه ای شوید یا این روش را به گونه ای یاد بگیرید که در خانه بتوانید موی خود را کراتین کنید، با تهیه پکیج آموزش صفر تا صد کراتینه مو این تکنیک پولساز را به راحتی فرا خواهید گرفت.

در این پکیج تمامی نکات تخصصی و ریز و درشت کراتین مو بیان شده است. به طوری که هم برای افراد با سابقه مناسب است و هم برای افرادی که به صورت مبتدی می خواهند این تکنیک را آموزش ببینند.

آموزش کراتینه مو
پکیج آموزش ۰ تا ۱۰۰ کراتینه کردن مو
شما با پکیج آموزش کراتینه مو میتوانید زیر و بم این حرفه را آموخته و از این راه کسب درامد خوبی داشته باشید

مزایای کراتینه مو :

  • کراتین مو باعث آبرسانی به مو و در نتیجه کاهش خشکی و کدری مو می شود.
  • یکی دیگر از چندین تفاوت ریباندینگ و کراتینه در این موضوع است که کراتین مو اگر توسط متخصص و با مواد با کیفیت و مرغوب انجام شود، باعث تقویت مو می شود. این عمل سبب رشد بیشتر و استحکام ساقه مو خواهد شد.
  • اگر پس از کراتین دفعات شستشوی مو را به هفته ای 2 تا 3 بار برسانید، تاثیر و ماندگاری این روش زیاد خواهد بود.
  • اگر مراقبت های بعد از کراتین را به درستی و به طور کامل انجام دهید، می توانید تا مدت های طولانی از داشتن موهایی صاف و درخشان لذت ببرید.
  • نگهداری از مو پس از انجام کراتین راحت تر خواهد بود. به این صورت که اگر مویی وز و نا مرتب داشته اید و زمان زیادی را برای نگهداری از آن ها صرف می کردید، پس از کراتین این زمان به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

معایب کراتین مو :

  • این روش به نسبت هزینه ی انجام آن، ماندگاری کمی دارد و بعد از گذشت چند ماه نیاز به شارژ مجدد و ترمیم دارد.
  • گاز فرمالدهید که در مواد کراتین وجود دارد، با حرارت آزاد می شود. خطر این گاز برای زنان باردار چندین درجه بیشتر از افراد دیگر است.
  • مانند هر ماده شیمیایی دیگری، مواد کراتین هم ممکن است باعث ایجاد علائم حساسیت در برخی افراد شوند. این مواد می توانند باعث بروز خارش، سوزش، تورم و قرمزی در ناحیه پوست سر و حتی چشم ها شوند.
  • یکی دیگر از موارد تفاوت ریباندینگ و کراتین در نحوه ترمیم آن ها است. از آنجایی که کراتینه مو دائمی نیست و باید هر چند ماه بر خلاف ریباندینگ، بر روی ساقه مو نیز تمدید شود، تکرار روند شارژ مواد بر روی مو در دراز مدت باعث نازک شدن ریشه و ساقه مو می شود. به همین دلیل ممکن است برخی افراد پس از مدتی شاهد ریزش موی خود باشند.

تفاوت ریباندینگ و کراتینه

تفاوت ریباندینگ و کراتینه

 پس از بررسی همه ی ویژگی ها و جوانب دو تکنیک کراتین و ریباندینگ برای مو، به پاسخ این سوال که فرق ریباندینگ و کراتینه چیست؟ میرسیم. یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو روش در چگونگی تاثیر گذاری مواد شیمیایی بر روی مو است.

۱) تفاوت در ساختار شیمیایی :

روش ریباندینگ یا صافی ژاپنی، با تاثیر گذاری بر روی ساختار داخلی و زنجیره های پروتئینی مو باعث ایجاد صافی و درخشندگی بسیاری در مو می شود. در حالیکه مواد کراتین با اثر گذاری روی کوتیکول و ساختار بیرونی مو، در پیوند های داخلی مو تغییری ایجاد نمی کنند.

تزریق مواد کراتین به کوتیکول و ساقه مو، توسط حرارت دهی و گرما ایجاد می شود. این روند باعث تقویت پیوندهای کوتیکولی و در نتیجه درمان آسیب ساقه مو می شود و تفاوتی در ساختار داخلی مو ایجاد نمی کند.

۲) تفاوت ریباندینگ و کراتین در ماندگاری :

ماندگاری صافی در ریباندینگ بیشتر از کراتین است. به این دلیل که مواد ریباندینگ ساختار شیمیایی و داخلی ساقه مو را تغییر می دهند و این تغییر با شستشو از بین نمی رود. تغییر مو در ریباندینگ فقط در زمان رشد ریشه مو اتفاق می افتد.

در حالی که در روش کراتین به دلیل تغییر ظاهر بیرونی و کوتیکول های ساقه، ماندگاری مواد کمتر از ریباندینگ است. کراتین با هر بار شستشوی مو، کمتر شده و پس از چند ماه کل مو نیاز به ترمیم دارد.

۳) تفاوت در نحوه ی درمان :

با انجام تکنیک کراتین، آسیب ساقه مو مانند موخوره و … درمان می شود ولی صافی زیادی به وجود نمی آید. اما در روش ریباندینگ مو کاملا صاف و ژاپنی می شود.

کراتینه مو بهتر است یا ریباندینگ؟

در بین انواع مختلف روش های صافی و احیا مو، متد های کراتین و ریباندینگ، طرفداران بیشتری دارند. بسیاری از افراد تصور می کنند که دو روش کراتین و ریباندینگ هیچ تفاوتی با هم ندارند. زیرا درجه ی صاف و درخشان شدن مو در هر دو تکنیک به حد زیادی قابل قبول است. برای پاسخ به این سوال که ریباندینگ برای موی شما بهتر است یا کراتینه مو، باید ابتدا همه ی ویژگی هایی که در این مطلب گفته شد را مطالعه و بررسی کنید.

سپس با یک فرد متخصص و آرایشگر مشورت کنید تا بسته به نوع، جنس، حجم و مقدار آُسیب موجود در مو بتوانید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال تنوع هستند و صافی مو دائمی نمی خواهند، پیشنهاد ما انجام روش کراتین مو است. به این دلیل که ماندگاری کمتری نسبت به ریباندینگ دارد و در صورت پشیمانی امکان بازگشت مو به حالت اولیه وجود دارد.

اگر به دنبال یک حرفه ی پولساز و پر طرفدار در دنیای زیبایی هستید یا می خواهید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید و در خانه موی خود را کراتین کنید، با پکیج آموزش صفر تا صد کراتینه مو تمامی تکنیک های صافی و احیا مو با بهترین مواد کراتین را فرا خواهید گرفت. این دوره زیر نظر اساتید برجسته، اصول درست کراتین و صافی را ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *