مقالات رنگ مو, مقالات رنگ مو حرفه ای

رنساژ چیست؟ (انواع + آموزش ساخت)

رنساژ چیست؟

رنساژ و رنگساژ از تکنیک‌ های رنگ کردن مو در آرایشگاه است. ممکن است برای شما سؤال شود که رنساژ چیست و یا تفاوت رنساژ و رنگساژ در چیست؟

وقتی در آرایشگاه مو ها را رنگ یا مش می‌کنید، مو رنگی شفاف با ظاهری جذاب و زیبا دارد. اما پس از مدتی و بعد از شستشوهای زیاد، رنگ دچار مشکلاتی مثل زردی یا کدر شدن می‌شود و ظاهر جذاب خود را از دست می‌دهد. گاهی ممکن است رنگ مویی که قبلاً انتخاب کرده‌اید برایتان تکراری شده باشد و قصد تغییر آن را دارید. در این صورت از فرایندی به نام رنگساژ یا رنساژ استفاده می‌شود.

رنساژ چیست

در رنساژ کردن مو ، باید مو را یک شماره تیره‌ تر از پایه دکلره کرد. مثلاً اگر پایه دکلره هفت باشد، رنساژ باید به شش برسد. در کل رنساژ عملی است که سبب می‌شود رفله های رنگی یا تون رنگی خاصی در مو های بی‌ رنگ یا دکلره شده ایجاد شود.

تفاوت رنساژ و رنگساژ

تفاوت رنساژ و رنگساژ

وقتی کل مو ها را دکلره می‌کنیم و روی آن رنگ می‌گذاریم، موها را رنگساژ کرده‌ایم. اما اگر قسمتی از مو را دکلره و رنگ کنیم، موها را رنساژ کرده‌ایم. باید توجه داشت که قبل از رنگساژ کردن، مو باید رطوبت داشته باشند. پس بعد از شستن موها و گرفتن آب اضافی، می‌توانید رنگساژ را بر روی موی مرطوب خود گذاشته. زمان باقی‌ماندن رنگساژ بر روی مو بین 5 تا 20 دقیقه است. در واقع هرچه پایه مو در دکلره روشن‌تر باشد، مدت‌زمان مکث رنگساژ روی موها هم باید کمتر باشد. باید توجه داشت که هرچه رنگساژ زمان بیشتری روی مو باشد، مو تیره‌تر می‌شود.

نکته: اگر مو قبلاً توسط رنگ‌های گیاهی یا حنا و یا رنگ‌های تیره شیمیایی رنگ شده باشد، هنگام دکلره پیگمنت‌ های رنگی مو به‌سختی از مو خارج می‌شوند.

با مواد پک طلایی استادبیک انواع مو های پر کلاغی آسیب دیده و… را در کمتر از یک ساعت سفید کنید!

چگونه رنساژ را بسازیم؟

چگونه رنساژ را بسازیم

1 تا 15 سانتی‌متر از رنگ دلخواه را از تیوپ درآورده و با 75 سی‌سی اکسیدان نمره یک و به همان میزان آب مخلوط می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. این ترکیب باید خیلی رقیق‌ تر از رنگ معمولی باشد. سپس مواد به‌دست‌ آمده را روی موها پخش کرده و با شانه به‌آرامی مواد را به تمام قسمت‌های مو میرسانیم. زمان ماندگاری مواد روی مو یا اصطلاحاً زمان مکث رنگساژ از یک دقیقه برای موهای مش شده و 15 دقیقه برای موهای رنگ شده کافی است.

نکته : معمولاً رنگساژ با رنگ‌های بلوند از شماره 8 تا 10 زیباتر می‌شود.

نکته : از واریاسیون ها برای تقویت تناژ رنگ با خنثی‌کردن سبزی، نارنجی و قرمزی مو می‌توان استفاده کرد که البته مقدار ترکیب آن 2 رنگ بسیار مهم است.

انواع رنساژ

انواع رنساژ

های‌لایت

در این روش موها را به‌صورت تکه‌ای با کلاه مش یا فویل جدا می‌کنند، با رنگ تا 3 درجه و یا با دکلره برای داشتن رنگ موهای خاص روشن می‌کنند. (مقاله آموزش مش تکه ای را مطالعه کنید)

لولایت

لولایت برعکس های‌لایت است. در لولایت مو حداقل باید یک سانتی‌متر از ریشه رشد کرده باشد سپس قسمتی از موهای بلوند را با رنگ شماره 3 یا 4 تیره می‌کنند و از رنگ‌های گرم (طلایی و شکلاتی) استفاده می‌کنند.

سان لایت

به بلوند کردن یا دکلره کردن بیضی بالای سر، در واقع از رستنگاه تا تاج سر که پهنای آن بستگی به خود فرد دارد، سان لایت گفته می‌شود.

مون لایت

مون لایت برعکس سان لایت است و تکه زیر مو بلوند و بالای سر تیره می‌شود. مون لایت تکنیک سخت‌ تری نسبت به سان لایت دارد و انجام آن زمان بیشتری می‌گیرد.

هاف لایت

نوک موها را به شکل‌های مختلف وابسته به سلیقه مشتری (مانند مش، ردیفی) از 3 تا 10 سانتی‌متر بلوند می‌کنند. این روش طرف‌ داران زیادی را در بین عموم مردم دارد.

مووی لایت

در این روش مستطیل بالای سر را به‌صورت جدا دکلره می‌کنیم سپس به سه تا هفت قسمت افقی تقسیم می‌کنیم و هر تکه را جداگانه رنگ‌های فانتزی می‌زنیم. بعد از شستشوی موی رنگ شده، مو به شکل رنگین کمانی درمی‌آید. این تکنیک فانتزی است و امروزه طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.

انواع رنساژ از نظر زمان :

انواع رنساژ از نظر زمان

رنساژ موقت (یک‌هفته‌ای)

به‌صورت شامپوهای رنگی، موس و اسپری قابل تهیه هستند و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. وقتی مو هنوز نم دارد و کمی مرطوب است، کافی است مقدار مناسبی از رنگساژ موقت را بر روی مو قرار داده و به‌خوبی شانه بکشید تا در تمام بخش‌های مو پخش شود. سپس موها را مجدد شسته و خشک کنید. رنساژ موقت معمولاً تا یک هفته روی مو باقی می‌ماند.

رنساژ نیمه موقت سه‌هفته‌ای (نیمه دایم)

رنساژ نیمه موقت شامل رنگ موهای ژله‌ای و واریاسیون است. رنگ کمکی یا همان واریاسیون را با اکسیدان 3 یا 6 درصد ترکیب می‌کنیم و تمامی قسمت‌های مو را به آن آغشته می‌کنیم. بعد از گذشت 5 دقیقه می‌توانید مو را شستشو دهید. این نوع رنگساژ وابسته به پایه دکلره، رنگ و جنس مو انتخاب می‌شود

رنساژ دایم

ابتدا مو را با دکلره روشن کرده و بعد از شستشو و خشک‌کردن آن رنگ موردنظر را با اکسیدان 3 یا 6 درصد (50 سی‌سی اکسیدان کرم 3 درصد یا 25 سی‌سی اکسیدان 6 درصد و 25 سی‌سی آب) مخلوط می‌کنیم. ترکیبی که به‌دست‌آمده را روی موهای خشک شده زده و حدود 15 دقیقه صبر لازم است تا مو به‌خوبی رنگ بگیرد. در پایان مجدد مو را شسته و خشک می‌کنیم.

فرمول انواع رنساژ

فرمول انواع رنساژ

خوب است فرمول چند رنساژ پرطرف‌ دار را بدانید.

رنساژ قرمز

10 سانتی‌متر قرمز تیره 66.6 + 2 سانتی‌متر واریاسیون قرمز + 30 سی‌سی اکسیدان نمره یک

رنساژ صورتی

10 سانتی‌متر بلوند دودی روشن 1.8 + 10 سانتی‌متر واریاسیون دودی 0.11 + 3 سانتی‌متر قهوه‌ای قرمز متوسط 66.4 + 30 سی‌سی اکسیدان نمره یک

رنساژ یخی

10 سانتی‌متر نقره‌ای 9c + 3 سانتی‌متر واریاسیون نقره‌ای 0.22 + 3 سانتی‌متر واریاسیون خاکستری + 30 سی‌سی اکسیدان نمره یک

رنساژ دودی

10 سانتی‌متر بلوند روشن 0.8 + 10 سانتی‌متر واریاسیون دودی 0.11 + 30 سی‌سی اکسیدان نمره یک

انواع رنگساژ گرم

به‌طور کلی رنگ‌ های گرم برای مو از پایه قرمز گرفته می‌شود و چشم انسان زودتر تشخیص می‌دهد به همین دلیل بیشتر جلب‌توجه می‌کنند. سری رنگ‌های طلایی از رنگ‌های گرم هستند که با علامت G نمایش داده می‌شوند و پیگمنت‌های زیاد زرد دارند.

رنگ‌های مسی و کوپر نیز از رنگ‌ های گرم هستند زیرا پیگمنت‌ های قرمز و نارنجی در آن‌ها زیاد است. برای این رنگ مو باید به پایه‌های 6 یا 7 برسید و نیازی به پایه‌های خیلی بالا ندارند بلکه پایه مو در حد نارنجی یا زرد برسد، کافی است.

برای پوست‌ های گندمی و سبزه ، سری رنگ‌ های مسی یا کوپر مناسب است. برای پوست‌های سبزه و تیره بیشتر از رنگ‌های هاگونی، شرابی و ارغوانی استفاده می‌شود زیرا پیگمنت‌های بنفش و قرمز دارند. برای پوست‌های سفید و سرد، رنگ‌های گرم مانند طلایی، کاراملی، عسلی و شکلاتی مناسب‌تر است.

رنگساژ موهای مش شده

رنگساژ درواقع ترمیم دوباره رنگ مو است. به‌جای اینکه با رنگ‌های شیمیایی قوی به مو آسیب بزنید بهتر است از رنگساژ که بسیار ضعیف‌تر است، استفاده کنید. برای رنگساژ موی مش شده ، کافی است بعد از مش (با کلاه یا فویل یا سایر ابزار مربوطه) قسمت‌های مش شده را به رنگ موی موردنظر آغشته کرده و با مکث یک ‌دقیقه‌ای موها را آبکشی کرده. باید توجه داشت که بهترین زمان برای رنگساژ مو بین دو بار استفاده از رنگ موی معمولی یا مش است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با رنساژ و تفاوت آن با رنگساژ و همچنین انواع آن آشنا شدید. لازم به ذکر است برای این که رنساژ مو دوام بهتری داشته باشد و زیبایی‌اش را حفظ کند از مراقبت‌های بعد از آن نباید غافل شد. اگر هدف از رنساژ کردن فقط جنبه فانتزی آن نباشد و برای ازبین‌ بردن زردی مو باشد، باید از رنگ های سری دودی و نقره‌ای استفاده شود. اگر زردی مو زیاد باشد، مقدار کمی رنگ بنفش باید به رنگ اصلی اضافه شود.

 اگر به آموزش رنگ مو، فرمول انواع رنگ مو و مش علاقه دارید و دوست دارید در این زمینه تخصص بیشتری کسب کنید می‌توانید از پکیج آموزش تکنیک های رنگ مو بهره ببرید و در این زمینه حرفه‌ای شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *