مقالات سلامت مو, مقالات تکنیک های آرایشگری

شناخت آسیب های مو (علائم + روش های پیشگیری)

شناخت انواع آسیب های مو

مطمئناً خیلی از افراد به‌شدت از آسیب های مو بیزار هستند و انواع متعددی از آن را تجربه کرده‌اند و این مشکل ممکن است زندگی یک شخص را تا حد بسیاری تحت‌تأثیر قرار دهد. اما واقعاً این مشکل از چیست؟ برای پاسخ به این سؤال باید با ساختار مو و آناتومی آن آشنا شوید. مو عضوی از بدن و یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی است که از فولیکول مو بیرون‌آمده و توسط رگ های خونی تغذیه می‌شود. مو حاوی سه‌لایه اصلی مدولار، کوتیکول و کورتکس است که به ترتیب مغز مو، پوشش بیرونی مو و غشای مغز مو هستند.

اگر به دلایل شیمیایی یا فیزیکی یکی از لایه‌های مو شکافته شود یا به ریشه صدمه‌ای وارد شود، مو آسیب‌پذیر می‌شود. در ادامه مطلب قصد داریم تا تعریف دقیقی از آسیب مو و انواع آن و روش‌ های درمانی برای آن توضیح دهیم.

آسیب های مو چند دسته است؟

آسیب مو می‌تواند بخش‌های مختلفی از مو را درگیر کند و این آسیب ممکن است به ریشه، کوتیکول و یا هر سه‌لایه مو وارد شود.

  • بدترین و شدیدترین آسیب مو، آسیب ریشه مو است. این آسیب بیشتر برای افرادی با موهای مجعد یا چرب رخ می‌دهد. برای افراد با موهای خشک نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد ولی به¬نسبت کمتر است. در افرادی که موهای مجعد یا چرب دارند، فولیکول‌های مو به علت عفونت‌های قارچی چرکی و متورم می‌شوند که یکی از عوامل آسیب به ریشه مو، بسته‌شدن فولیکول مو است.
  • یکی دیگر از آسیب‌ها به ریشه مو که برای بیشتر افراد رخ می‌دهد، آسیب شیمیایی و فیزیکی به مو است. آسیب شیمیایی در اثر استحمام در آب‌های سنگین غنی از نمک و املاح رخ می‌دهد و آسیب‌های فیزیکی نیز حاصل پیچاندن یا کشیدن محکم موها است. این کار به‌ مرور زمان ریشه مو را سست می‌کند و حتی ممکن است باعث کم پشتی برخی از قسمت‌های سر بشود.
  • حالت سوم آسیب‌های مو هر سه‌ لایه مدولار ، کوتیکول و کورتکس را در بر می‌گیرد، بیشتر وقتی رخ می‌دهد که موهای خود را مکرر و پی‌درپی می‌بافید و یا می‌پیچانید و مو در قسمت‌های میانی کش آمده و پاره می‌شود.
  • حالت دیگر آسیب کوتیکول مو که بسیار شایع است که شامل آسیب فیزیکی و آسیب شیمیایی است. طی این آسیب مو ابتدا فولیکول می‌شکافد و حتی در موارد شدیدتر تا مدولار مو ادامه می‌یابد که این نوع آسیب مو را به اسم موخوره می‌شناسیم. آسیب کوتیکول دارای سه سطح اصلی است که بر اساس شدت تقسیم می‌شوند.

علائم آسیب‌ دیدگی مو

موهای آسیب‌دیده نشانه‌های متفاوتی دارند و این علائم معمولاً به دلیل عدم مراقبت درست و مناسب از مو همانند: استفاده بی‌رویه از وسایل حرارتی مانند: اتو مو و سشوار، استفاده بی‌رویه از رنگ مو شیمیایی و یا محکم بستن موها و همچنین استفاده نادرست از محصولات مراقبتی مانند ماسک مو است. بسیاری از مواقع آسیب‌هایی که به مو می‌رسند کاملاً ناخواسته هستند ولی باید برای رفع آنها، علت آسیب‌دیدگی مو را شناسایی کرده و مو را درمان کرد.

در ادامه این مطلب به بررسی مهم‌ترین و بیشترین علائم آسیب مو و راهکارهایی برای بازگرداندن سلامت مو خواهیم پرداخت.

۱. دوشاخه شدن مو (موخوره)

دو شاخه شدن مو

زمانی که انتهای مو دچار شکاف یا به‌ اصطلاح دوشاخه شدن مو می‌شود، مو اغلب خشن و خشک به نظر می‌رسد و حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد. این دوشاخه شدن یک نشانه مهم آسیب به تارهای مو است که باید به آن توجه شود. یکی از بهترین راه‌ ها برای درمان این آسیب، کوتاه‌ کردن قسمت انتهایی مو است تا از آسیب بیشتر به مو جلوگیری کند. در صورت عدم درمان، این دوشاخه شدن مو می‌تواند به سمت ساقه مو حرکت کرده و موجب وز و کدر شدن مو شود.

موخوره به دلیل آسیب به سطح کوتیکول مو ایجاد می‌شود، به همین دلیل یکی از راهکارهای مقابله با دوشاخه شدن مو این است که بعد از شستشوی مو از یک روغن مناسب مانند روغن آرگان یا روغن نارگیل بر روی موی خود استفاده کنید، زیرا این کار موجب رطوبت‌ رسانی به مو شده و برای افزایش رشد مو و ازبین‌ بردن موی دوشاخه بسیار مناسب است. روغن تراپی یکی از راه‌ حل‌ های قدیمی و جهانی برای درمان ناحیه خشک و آسیب‌دیده مو است. 

۲. خشکی شدید و شکنندگی

خشکی مو

خشکی و شکنندگی شدید همراه با بی‌ حالت شدن مو ، از دیگر علائم اصلی موهای آسیب‌دیده است. زمانی که در فرم طبیعی مو تغییری به وجود بیاید، نشان می‌دهد مو رطوبت کافی نداشته و به درمان با نرم‌کننده‌های عمیق مو نیاز دارد. برای درمان خشکی مو استفاده از ماسک نرم‌کننده مو و یک شامپو مناسب خشکی مو، از واجبات است، زیرا نرم‌کننده مو باعث صاف و محکم شدن کوتیکول‌های مو شده و همچنین موجب رطوبت‌رسانی به ساقه‌های مو می‌شود و بی‌حالتی و خشکی مو را از بین می‌برد.

علت خرد شدن مو می‌تواند نداشتن رژیم نامناسب، شانه زدن بسیار سخت، قراردادن مو در معرض حرارت بالا، خشک نکردن مو به طور طبیعی، بستن زیاد مو و کم‌کاری تیروئید باشد. علاوه بر تمام موارد گفته شده کیفیت آبی که استفاده می‌کنید در سلامت مو نقش بسیار مهمی دارد، زیرا آب‌های سخت و خشن که دارای مواد معدنی و املاح بسیاری هستند موها را خشک و آسیب‌پذیر می‌کنند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل از فیلترهای تصفیه برای سردوش حمام استفاده کنید تا از آسیب به مو و خشک‌شدن آنها جلوگیری کنید.

۳. وز شدن مو

موی وز

وز شدن مو نشان‌ دهنده آسیب به مو و عدم سلامت مو است. از دلایل وز شدن مو می‌توان به موخوره اشاره کرد که در مورد انواع خاصی از مو پدید می‌آید که این امر می‌تواند ناشی از شستن و شامپو زدن بیش از حد و خشکی آب‌وهوای محل زندگی افراد باشد. گاهی وز شدن مو به دلیل استفاده طولانی از مقنعه یا روسری‌هایی است که جنس نخی ندارند و بافته شده از پارچه‌های پلاستیکی و مصنوعی هستند. در این مورداستفاده از انواع مقنعه، و شال و روسری که جنس آنها نخی هست چاره کار شما است.

برای ازبین‌بردن حالت پروازی و وز شدن مو نیاز است که موها را مرطوب و هیدراته نگه دارید و قبل از استفاده از وسایل حرارتی برای حالت دادن به موها از محصولات مراقبتی حاوی مواد هیدراته و کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید و به انتهای موی خود بمالید تا حالت‌پذیری و ظاهر موی شما بهتر گردد.

۴. نازک شدن و ریزش مو

موی نازک و ریزش مو

موها در طول روز به طور طبیعی ریزش مو دارند که می‌توانیم هنگام شستشوی مو و یا شانه کردن آنها را ببینیم. اگر ریزش مو بیش از مقدار طبیعی باشد این امر یک عامل هشداردهنده است که حتماً نیاز به پیگیری و درمان دارد. باید توجه داشته باشید که نازک شدن و ریزش مو اغلب به دلیل کمبود ویتامین پروتئینی است و به همین دلیل بهتر است دراین‌خصوص با مشورت پزشک آزمایش خون بدهید تا میزان کمبود مواد معدنی موجود در بدن شما مشخص شود.

علاوه بر ریزش مو، نازک شدن مو هم از آسیب‌های مو شناخته می‌شود که می‌تواند در اطراف خط ریش مو یا تمامی نواحی سر رخ دهد و ناشی از عوامل مختلفی مانند سن، استفاده از داروهای سنگین، بارداری و استرس باشد. برای جلوگیری از این آسیب باید با تمیز نگه‌داشتن مو و پوست سر از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کرد و همواره با شستشوی مو با شامپوی مناسب و حذف آلودگی روزانه به کاهش این مشکل کمک کرد. به جز تمامی موارد گفته شده استفاده از شامپوهای تقویت‌کننده و همچنین درمان حرفه‌ای با کراتین در خصوص ترمیم نازکی مو هم بسیار مؤثر است.

پیشگیری از آسیب مو

داشتن موهایی سالم و زیبا یک آرزو نیست و می‌توان با کمک برخی از روش‌های مراقبتی، موهای خود را حتی اگر آسیب‌دیده باشند به موهایی سالم و شاداب تبدیل کرد. راه های مختلفی برای پیشگری و درمان این عارضه وجود دارد که یکی از بهترین آنها ترمیم کردن مو است؛ شما میتوانید با تهیه پکیج آموزش ترمیم مو استادبیک از صفر تا صد این حرفه را بیاموزید. در ادامه این مطلب به بررسی انواع راه‌های مراقبت از مو برای پیشگیری از آسیب می‌پردازیم.

هیچ عاملی به‌اندازه داشتن تغذیه‌ای سالم در داشتن موهایی زیبا و سالم به شما کمک نمی‌کند. رژیم غذایی سالم سرشار از انواع پروتئین‌ها، امگا 3، فیبرها، نوشیدن آب فراوان، ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین E,C,A,B، مواد معدنی مثل: آهن، روی، مس، سیلیکون، سلنیوم، سولفور است که در داشتن موهایی سالم و خوش حالت بسیار موثر هستند.

ورزش‌کردن برای داشتن موهایی سالم و زیبا مفید است. ورزش منظم و روزانه، جریان خون را در بدن که شامل پوست سر نیز می‌شود، افزایش می‌دهد و این عامل باعث رساندن مواد غذایی و اکسیژن‌رسانی به غدد مویی می‌شود و سلامتی را برای موی شما به ارمغان می‌آورد.

سیگارکشیدن علاوه بر آنکه سلامتی شما را تهدید می‌کند، در سیستم اکسیژن‌رسانی و رساندن مواد غذایی به ریشه مو و پوست سر اختلال ایجاد می‌کند.

موهای خود را مرتب در بازه‌های زمانی مشخص کوتاه کنید. به‌مرورزمان بر اثر شستشوی زیاد و مراقبت نادرست، انتهای ساقه مو آسیب می‌بیند و ظاهری شکننده و خشک پیدا می‌کند که بهترین راه‌حل کوتاه‌کردن مرتب مو است.

رنگ‌های مو شیمیایی هستند و این موضوع باعث تغییر دادن ساختار شیمیایی مو می‌شود. عوض‌کردن مدام رنگ مو، دکلره کردن و استفاده بیش از اندازه از مواد شیمیایی برای تغییر ساختار مو مثل کراتینه کردن، فر موی دائم به ساختمان مو آسیب می‌رساند.

نکات داشتن موهای سالم

موی سالم
  • از شستن موهای خود با آب داغ خودداری کنید، زیرا آب داغ روغن‌های مفید و طبیعی موی سر را از بین می‌برد و به مو آسیب می‌زند.
  • استفاده از محصولات حالت دهنده مو که به‌صورت اسپری هستند بپرهیزید، زیرا در اسپری مقدار زیادی الکل وجود دارد که باعث شکنندگی و خشک‌شدن موهای شما می‌شود. برای حالت دادن مو از ژل استفاده کنید.
  • موهای خود را دم اسبی و محکم نبندید. این کار به ریشه مو شما فشار وارد می‌کند و باعث آسیب رساندن به فولیکول مو می‌شود. اگر فولیکول مو از بین برود دیگر مو رشد نخواهد کرد.
  • شستن هرروزه مو باعث خشک‌شدن آن می‌شود. موهای خود را هفته‌ای 2 الی 3 بار بشورید.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای داشتن موی سالم، درست شانه زدن است.
  • مو را بعد از حمام در حوله نپیچید و بگذارید به حالت طبیعی مو خشک شود.
  • به داروهایی که می‌خورید توجه کنید، زیرا بعضی از قرص‌های هورمونی ممکن است تأثیر منفی بر روی مو بگذارند. در این باره حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

داشتن موهایی سالم در زیبایی نقش مهمی دارد و باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌شود ولی زمانی¬که موی شما آسیب می‌بیند نمی‌توانید به یکباره آن را به حالت اول برگردانید. در این مطلب سعی داشتیم موارد شایع آسیب‌های مو به همراه علت و پیشگیری از آن را به شما ارائه دهیم تا با دانستن این موضوع سلامتی موهای خود را برگردانید.

از¬آنجایی¬که مو در زیبایی نقش بسزایی دارد و درمان اصولی آن نیز کار سختی است؛ اگر بعد از چندین هفته مراقبت و پیشگیری آثار بهبودی را در موی خود مشاهده نکردید و موی شما به حالت طبیعی خود بازنگشت می‌توانید از روش‌هایی مانند ترمیم مو استفاده کنید. در این روش افرادی که دچار کچلی یا عقب‌رفتگی به دلیل آسیب‌های شدید وارد شده به مو هستند می‌توانند با استفاده از روش ترمیم مو، زیبایی را به موهای خود بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *