مقالات کراتینه مو, مقالات تکنیک های آرایشگری

برای صاف شدن موهای رنگ شده چه کنیم؟

برای صاف شدن موهای رنگ شده چه کنیم

رنگ کردن مو تأثیر زیادی روی ظاهر و زیبایی دارد. ولی استفاده از رنگ­های دائم و دکلره به دلیل وجود مواد شیمیایی به موها آسیب می‌زند. آسیب‌های ناشی از رنگ مو سبب خشکی و وز شدن مو می­شوند. برای ترمیم این آسیب‌دیدگی‌ها، به‌دست‌آوردن زیبایی ظاهری مو و بازگرداندن سلامتی و نشاط به موها می­توان از روش صاف کردن مو استفاده کرد. صاف کردن مو روش‌های مختلفی دارد. برای موهای رنگ شده که دچار آسیب‌دیدگی هستند، باید باتوجه‌به اطلاعات موجود در این زمینه روش صافی را انتخاب کرده تا علاوه بر درمان آسیب­دیدگی­ها، موها زیبا و درخشان دیده شوند. در اینجا به اطلاعات مربوط به صاف کردن مو پرداختیم. تا پایان با ما همراه باشید.

محصولات صاف­ کننده دارای دو ماده اساسی کرم صاف­ کننده و خنثی­ کننده یا تثبیت‌کننده هستند. صاف‌کننده‌ها در مرحله اول استفاده می­شوند و با فرمول خاص موها را صاف می­کنند. خنثی و تثبیت‌کننده‌ها در مرحله دوم استفاده می­شوند و حالت موها را تثبیت می­کنند.

صاف­کننده ها با دو خاصیت اسیدی و قلیایی موجود هستند. محصولات قلیایی از هیدروکسید سدیم هستند. هرچه خاصیت قلیایی مواد بالاتر باشد، مواد قوی­تر بوده و سرعت واکنش آن­ها سریع­تر است؛ ازاین‌رو ممکن است به موها آسیب بزنند. برای موهای رنگ شده از محصولات اسیدی استفاده کنید؛ زیرا این موها آسیب‌دیده هستند و منفذهای باز دارند و این سبب می­شود مواد زودتر به داخل موها نفوذ کند.

روش صاف کردن مو با استفاده از مواد مختلف

روش صاف کردن مو با استفاده از مواد مختلف

صاف کردن مو با مواد به دو روش صافی گرم و صافی سرد انجام می­شود.

صاف کردن مو به روش گرم (صافی ژاپنی، ریباندینگ) :

روش گرم صاف کردن مو با استفاده از مواد صاف‌کننده دائمی است. این مواد با حرارت و فشار اتو، موها را به طور دائم صاف می­کند و فقط موهایی که تازه رشد می­کنند، به‌صورت فر خواهند بود. این صاف‌کننده مخصوص موهای سالم و معمولی است و برای موهای آسیب‌دیده به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شود. محصول صافی دائمی در سه نوع موجود است. شماره صفر آن برای موهای خیلی فر و وزی که دکلره یا رنگ نشده باشند، مناسب است. محصول صافی شماره یک برای موهای فر که رنگ شده ولی سالم و قوی هستند، استفاده می­شود. محصول صاف‌کنندگی شماره دو برای موهایی که کمی خشک و زبر شده‌اند و میزان صاف‌کنندگی آن کم­تر است، مناسب است.

نحوه انجام صافی گرم

موها را با شامپوی مخصوص صافی بشویید و کاملاً خشک کنید. سپس تقسیم‌بندی دلخواه خود را انجام دهید و از پشت سر لایه‌های خیلی نازک جدا کنید و به مواد صافی آغشته کنید. لایه مو را شانه کنید و سپس لایه بعدی را جدا کنید و به‌این‌ترتیب تمام موها را به مواد آغشته کنید. بعد از اتمام مواد زدن 20 دقیقه مکث کنید و آزمایش گره را انجام دهید. برای انجام این آزمایش چند تار مو را گره‌زده، بین دو انگشت ماساژ دهید. 

اگر گره باز نشد صافی به‌خوبی عمل کرده است. گره را با دم شانه باز کنید و موها را با آب گرم بشویید. طوری که کاملاً مواد از روی موها پاک شود. سپس با سشوار خشک کرده و با حرارت 180 تا 200 درجه اتو، موها را شروع به اتوکشی کنید. این مرحله در صافی به روش گرم بسیار مهم است و هرطور که اتوکشی را انجام دهید، موها همان حالت را حفظ می­کنند. بعد از اتمام اتوکشی، موها را به همان ترتیب که مواد زدید، تقسیم کنید و خنثی‌کننده بزنید. بعد از 15 دقیقه موها را بشویید و از ماسک مخصوص موهای صاف شده استفاده کنید. سپس موها را شسته و دوباره اتوکشی کنید.

نکته: نکته مهم در استفاده از مواد صافی و خنثی‌کننده این است که ابتدا باید آن­ها را با برس رنگ، خوب هم بزنید و بعد استفاده کنید.

صاف کردن مو به روش سرد (مراحل فیزیکی و شیمیایی صاف):

در این روش از مواد صاف­ کننده شیمیایی برای صاف کردن موها استفاده می­کنیم. مواد صاف­کننده طی مراحل صحیح و درست سبب صاف شدن موها شده و تا زمانی که موها رشد کنند، صاف بوده و فقط قسمت‌های تازه روییده نیاز به صاف کردن دارند. ازآنجایی­که صافی شیمیایی بیش از حد قوی است، اگر مراحل صاف کردن به‌درستی انجام نشود، موها آسیب می­بینند. زمانی که مو به مواد صاف­کننده آغشته می­شود، با شانه و دست به موها فشار وارد نکنید. 

هنگامی که از مواد صاف استفاده می‌کنید، این مواد به داخل ساختمان مو نفوذ کرده و پل­های گوگردی مو را می­شکند. وقتی پل­های گوگردی موها شکسته شوند، در اثر شانه کردن و کشیدن مو، موها از حالت فر تغییر فرم می­دهند و صاف می­شوند. زمانی که موها به حد کافی صاف شدند، برای بازگرداندن پل­های گوگردی به حالت اولیه با شکل جدید صاف از خنثی‌کننده استفاده کنید. خنثی­کننده­ها دارای اکسیژن بوده و سبب متوقف شدن شکستگی پل­های گوگردی مو می­شوند.

نحوه انجام صافی سرد

صاف کردن به دو روش کلی و قسمتی انجام می­شود. اگر قصد دارید موها را صاف کنید، مواد صاف­کننده را به تمام موها زده و صاف کردن موها را انجام دهید. اما اگر قصد دارید فقط قسمت­هایی از مو را صاف کنید، می­توانید مواد صاف را فقط به قسمت­های موردنظر که معمولاً قسمت‌های تازه رشد کرده است، بزنید. بعد از صاف کردن، موها را آبکشی کرده و از خنثی­کننده استفاده کنید.

نحوه استفاده از مواد صاف کننده روی مو

موها را از لحاظ جنس، منافذ و قدرت کشش بررسی کنید و باتوجه‌به نوع مو از مواد صاف­کننده استفاده کنید. اگر صاف­کننده انتخابی قلیایی بود، روی موهای چرب و اگر اسیدی بود، روی موی تمیز استفاده کنید. برای محافظت از گوش، پیشانی، گردن و پوست از کرم چرب استفاده کنید. همچنین برای محافظت از لباس مشتری از کاور استفاده کرده و ماسک زده و دستکش بپوشید. بعد از ریختن مواد صاف­کننده در ظرف غیرفلزی مواد صاف‌کننده را هم زده تا یکدست شوند. 

مواد صاف­کننده با هیچ ماده‌ای مخلوط نمی­شوند؛ اما اگر خواستید قدرت مواد صاف­کننده را تغییر دهید، طبق دستور شرکت سازنده با مواد محافظت‌کننده مخلوط کنید. بعد از تقسیم‌بندی موها به 4 قسمت از پشت سر 2 سانتی‌متر مانده به ریشه با برس رنگ مو، شانه یا اسفنج مواد را لایه­لایه به موها بزنید. 

مواد صاف­کننده را از رو و زیر به موها بزنید تا همه قسمت­های مو به طور یکنواخت به مواد آغشته شوند. بعد از زدن مواد به موهای متوسط و بلند آن‌ها را شانه کنید و به حالت آویزان قرار دهید. هرچند دقیقه یکبار موها را شانه کرده تا صاف شوند.

صاف کردن موی رنگ شده

صاف کردن موی رنگ شده

ازآنجایی­که موهای دکلره و رنگ شده آسیب­پذیرترین نوع مو هستند، شاید برایتان سؤال پیش بیاید که برای صاف شدن موهای رنگ شده چه کنیم؟ برای صاف کردن موهای رنگ شده باید از مواد اسیدی استفاده کنید. موهای رنگ شده منفذهای بازی دارند و مواد زودتر داخل موها نفوذ کرده و مکث کم­تری نیاز دارند.

صاف کردن موی صاف شده با مواد (مجدد)

موهای وز با یک مرحله صاف نمی‌شوند و باید بعد از 15 روز مجدداً صاف شوند در مرحله اول صاف از مواد قلیایی مصرف شده و در مرحله دوم به دلیل باز بودن منفذهای مو مواد اسیدی مصرف می‌شود. برای موهایی که صاف شده و فقط رشد ریشه دارند، مواد صاف را فقط در قسمت ریشه‌ها مصرف کرده و قسمت‌هایی که قبلاً مواد صاف روی آنها مصرف شده را با مقداری لوسیون مناسب بپوشانید.

خنثی و تثبیت کردن مو بعد از صافی

آب­کشی مو در مرحله اول: موها را با آب ولرم آرام شسته و از یک شامپوی خنثی استفاده کنید. مراقب باشید آب‌ روی صورت، چشم و گوش مشتری نریزد. اگر آب آلوده به مواد صافی داخل چشم مشتری ریخت، با آب سرد فراوان چشم مشتری را شسته و به پزشک ارجاع دهید. مدت آبکشی مواد صاف حدود 3 الی 5 دقیقه است. چنان چه موها خوب آبکشی نشده و مواد از روی موها پاک نشود یا آب خیلی سرد باشد عمل صافی متوقف نشده و موها آسیب می‌بینند. شست‌وشوی مواد صاف از روی موها با فشار مستقیم آب بوده و از چنگ زدن موها خودداری کنید. با انگشتان دست موها را جابه‌جا کرده تا آب به همة قسمت‌های مو برسد و موها کاملاً تمیز شده و اثری از مواد بر روی موها باقی نماند.

مرحله خنثی و تثبیت­کننده: مرحله خنثی سبب ثابت شدن حالت جدید موها می‌شود. بعد از آبکشی آب اضافه موها را با حوله گرفته و دوباره موها را تقسیم‌بندی کنید. مواد خنثی‌کننده را کم‌کم به موها زده و با شانه دندانه درشت موها را شانه کنید. تمام موها را به مواد خنثی‌کننده آغشته کرده و مراقب باشید هیچ قسمتی از موها جا نماند. مدت 20 الی 30 دقیقه مکث، طبق دستورالعمل بروشور شرکت سازنده لازم است.

آب­کشی مرحله دوم بعد از مصرف خنثی‌کننده: بعد از مکث لازم برای خنثی‌کننده، موها را با آب ولرم بشویید.

نحوه فرم دادن موهای صاف شده و نگهداری مو

نحوه فرم دادن موهای صاف شده و نگهداری مو

موهای صاف شده را به مدل‌های متفاوت و با ملایمت زیاد می­توان سشوار کرد. قبل از سشوار کشیدن به موها سرم زده و زمان سشوار، موها را خیلی نکشید. در پایان می­توانید از فیکساتور استفاده کنید. همچنین از اتو مو نیز می­توانید برای موهای مجعد استفاده کنید. البته باید مقداری واکس به موها زده و موهای صاف شده را تا یک ماه زیاد دست­کاری نکنید. زمان صاف کردن از حرکات اضافی خودداری کنید. بعد از صاف کردن، موها را ویتامینه کرده تا موها ضعیف نشوند. 

1 تا 3 روز بعد از صاف کردن موها از شامپوی مخصوص موهای آسیب‌دیده استفاده کنید و ماسک آب‌رسان به موها بزنید تا خشک نشوند. موها تا 3 روز نباید با کش، کلیپس و سنجاق بسته شوند. از روغن‌های گیاهی برای جلوگیری از خشک‌شدن موها استفاده کنید.

کاربرد مواد صاف روی مو و کراتینه مخصوص صاف کردن مو

کاربرد مواد صاف روی مو و کراتینه مخصوص صاف کردن مو

به‌طورکلی دو نوع کراتینه داریم. کراتینه­ای که احیاکننده است و آن را برای موهایی که در اثر دکلره و استفاده از مواد شیمیایی آسیب‌دیده، استفاده می­کنند. این نوع کراتینه بر مبنای آسیب‌دیدگی مو در چند نوبت انجام می­شود تا عمل احیا به طور کامل اتفاق بیفتد. کراتینه دیگر علاوه بر خاصیت احیاکنندگی، خاصیت صاف‌کنندگی نیز دارد. زمانی که علاوه بر درمان آسیب‌دیدگی‌های مو، خواهان صاف و ابریشمی شدن مو باشید باید از این نوع کراتینه استفاده کنید. کراتینه کردن مو بسیار عمل حساسی است و باید توسط متخصص این کار انجام شود. برای حرفه‌ای شدن در این زمینه به پکیج آموزش کراتینه مو مراجعه کنید.

کراتین صاف‌کننده و ترمیم‌کننده موی سر: کراتین از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده مو ساخته شده و ماده پروتئینی است. کمبود کراتین در موها می‌تواند باعث خشکی و کدر شدن موها شود. کارشناسان پوست و مو به دنبال روشی هستند که بتوانند کراتین را وارد مو کنند تا مشکل کمبود کراتین در مو حل شود. آزمایش‌های گوناگون و پیگیری کارشناسان منجر به موفقیت در این کار شده و کراتین وارد بازار شد.

مواردی که مو نیاز به کراتین دارد: مویی که به‌صورت طبیعی وز و فر دارد، با کراتینه صاف و ابریشمی می­شود. موهایی که در اثر رنگ و دکلره سوخته شده‌اند را می‌توان جهت ترمیم، صاف و ابریشمی کردن کراتین کرد. برای براق و ابریشمی کردن موهایی که در اثر استفاده از اتو و سشوار کدر و مواج شده‌اند، می­توانیم از کراتینه استفاده کنیم.

موارد مراقبتی جهت صاف کردن مو

موارد مراقبتی جهت صاف کردن مو

موارد مراقبتی قبل از صاف کردن مو:

  • جهت مراقبت از لباس مشتری بهتر است از پیش‌بند یا روپوش رنگ استفاده کنید.
  • اطراف صورت، پیشانی، گوش و گردن را با استفاده از کرم محافظتی چرب کنید.

موارد مراقبتی حین و بعد از صاف کردن مو:

  • پوست سر را بررسی کنید و در صورت هرگونه خراش، جوش، بریدگی و … از صاف کردن موها خودداری کنید.
  • صاف‌کننده را متناسب با جنس مو انتخاب کنید.
  • تست صاف‌کننده را انجام داده و مدت مکث را رعایت کنید.
  • حتی‌المقدور موهایی که قبلاً از مواد شیمیایی استفاده کرده‌اند را صاف نکنید.
  • مدت مکث طبق دستورالعمل شرکت سازنده باشد. در بعضی شرکت‌ها مکث روی موهای طبیعی 15 تا 30 دقیقه و برای موهای حساس و رنگ شده 10 تا 15 دقیقه مشخص شده است. همچنین برای موهای ضعیف و نازک 10 تا 20 دقیقه است. رعایت‌نکردن مدت مکث در نتیجه صافی تأثیرگذار است.
  • بعد از مکث کافی، موها باید درست آب­کشی شوند. همچنین اگر شرکتی شامپویی را توصیه کرده، از شامپو استفاده کنید.
  • بعد از شست‌وشو حتماً از خنثی و تثبیت‌کننده استفاده کنید.
  • بهتر است زمان پریودی و بارداری از صاف کردن موها خودداری کنید.
  • برای موهای آسیب‌دیده تا زمانی که ترمیم نشده‌اند از صاف‌کننده‌ها استفاده نکنید.
  • از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • محصولات صاف‌کننده را از پشت سر و 2 سانتی‌متر مانده به ریشه به موها بزنید.
  • عمل صاف کردن مو را در فضای باز یا مکانی که دارای تهویه هوا باشد، انجام دهید.

جمع‌بندی

موهای ابریشمی و صاف امروزه طرف­داران زیادی پیدا کرده است. نگهداری و مراقبت از موهای صاف زمان کم­تری را اشغال می­کند و درعین­حال زیبایی را به چهره هدیه می­دهد. برای حفظ زیبایی موهای صاف شده بهتر است نکات مراقبتی مربوط به آن را جدی بگیرید و به آنها عمل کنید. اگر برای تنوع قصد رنگ کردن موها را دارید، مراقبت‌های حین رنگ کردن و بعد از آن را جدی بگیرید. اگر آرایشگر هستید برای حرفه‌ای شدن در زمینه رنگ به پکیج رنگ مو حرفه‌ ای مراجعه کنید و اگر قصد دارید در خانه موهای خود را بدون آسیب و سوختگی رنگ کنید، حتماً پکیج رنگ مو در خانه را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *