مقالات رنگ مو

کنتراست رنگ مو چیست + انواع کنتراس

کنتراست رنگ مو چیست

بسیاری از خانم‌ها با رفتن به آرایشگاه حتماً تکنیک‌ها و اصطلاحات رنگ مو را دست‌کم یکبار شنیده‌اند. رنگ مو دارای تکنیک‌های مختلفی است که آرایشگران در آرایشگاه از این عبارت استفاده می‌کنند و هرکدام از این اصطلاحات تغییرات خاصی بر روی مو ایجاد می‌کند. بهتر است قبل از هر پروسه رنگ کردن مو و تکنیک‌های جدید مربوط به آن، حتماً تحقیق کنید تا با تمام اصطلاحاتی که لازم است، آشنا شوید.

در این مقاله به کنتراست رنگ مو و انواع آن می‌پردازیم. برای اینکه آشنایی بیشتری در رابطه‌ با این موضوع کسب کنید باید مباحث آشنایی با عملکرد شیمیایی مواد روی مو و روش‌های جدید لایت و … را مطالعه کنید.

کنتراست به معنای تضاد بین پرده های‌ لایت‌ها است. برای مثال برای هایلایت‌هایی که خیلی بولد است از کنتراست بیشتر و برای هایلایت‌هایی که خیلی طبیعی‌تر است از کنتراست کمتر استفاده می‌شود. با ما تا پایان این آموزش همراه باشید تا شما را با کنتراست و انواع آن آشنا کنیم.

رنگ‌ های کنتراست، براق و شاداب بوده و رنگ‌هایی هستند که بدون دکلره روی موهای طبیعی انجام می‌شود. این رنگ‌ها با اکسیدان 40 حجمی به مدت 15 الی 20 دقیقه عمل می‌کند و شامل مسی، قرمز، دانه اناری و نارنجی می‌شود. با رنگ موی کنتراست ، بهتر است تکه‌هایی از مو رنگ شود و مناسب کل موها نیست. کنتراست اختلاف بین رنگ‌ها است که آنها را می‌توان از جهاتی با هم مقایسه نمود؛ یعنی عاملی برای مقایسه نمودن وجود دارد. باتوجه‌به این موضوع، می‌توان آنها را در کنار هم گذاشته و این رنگ‌ها را باتوجه‌به نوع و چگونگی اندازه و میزان اختلافشان باهم و در کنار هم قرارداد.

کنتراست در ریشه مو

کنتراست ریشه چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که زمانی که موها با فویل مش می‌شوند؛ همواره یک مرزی بین ریشه مو و لایت مو به وجود می‌آید. حتی آرایشگران حرفه‌ای نیز ممکن است با این مسئله برخورد کنند. برای اینکه این مرز پوشش داده شود، باید از رنگ روی مرز بهره برد. درگذشته از رنگ‌های  N1 و N2 روی زمینه مرز دکلره بهره می‌بردند اما این کاردرست نیست، زیرا بعد از چند بار شستشو رنگ به سبزی می‌گراید. بهترین کار این است که رنگ زمینه مو را با اکسیدانی یک درجه پایین‌تر از اکسیدان زمینه مو بر روی مرز دکلره بزنید. برای مثال اگر زمینه مو شکلاتی پایه 5 با اکسیدان شماره 2 است شما همان شکلاتی پایه 5 را با اکسیدان شماره 1 روی مرز دکلره بزنید.

کنتراست به 7 گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کنتراست رنگ‌های اصلی
  • کنتراست سردوگرم
  • کنتراست هم زمانی
  • کنتراست وسعت
  • کنتراست اشباع
  • کنتراست مکمل
  • کنتراست تیره و روشن

در ادامه به بررسی تعدادی از پرطرف‌دارترین کنتراست‌ها می‌پردازیم.

کنتراست رنگ‌های اصلی

در کنتراست رنگ‌ های اصلی ، هرچه رنگ از 3 رنگ اصلی دورتر شود شدت کنتراست کم می‌شود. پس می‌توان گفت: شدت کنتراست رنگ‌های بنفش، سبز و نارنجی کم‌تر از آبی و زرد است و رنگ‌های ثالثیه نیز، کنتراست خیلی ضعیفی دارند. رنگ‌های سیاه‌ و سفید می‌توانند در کنار 2 رنگی که جفت کردید یا 3 رنگ قرار بگیرند و از نزاع این رنگ‌ها کم کنند و حالت بی‌تفاوتی را به وجود آورند.

کنتراست سردی و گرمی

کنتراست سرد و گرم

در حالت کلی رنگ‌ها به دو گروه گرم و سرد تقسیم شده و این تقسیم‌بندی نشان‌دهنده این است که رنگ‌ها سرما و گرما به وجود می‌آورند. رنگ‌های گرم مانند: نارنجی، قرمز و زرد و … که با وجود آنها انسان احساس گرما می‌کند و رنگ‌های سرد شامل: سبز، آبی و بنفش است که با وجود آنها انسان احساس سرما می‌کند. روشن‌ترین رنگ در دایره رنگ‌ها زرد و تیره‌ترین رنگ‌ها بنفش است که بیشترین کنتراست تاریکی و روشنی را دارد و کنتراست سرد و گرم ، سبز تمایل به آبی سردترین رنگ دایره و قرمز متمایل به نارنجی گرم‌ترین رنگ دایره است که آن 2 شدیدترین کنتراست سردی و گرمی را دارد.

کنتراست رنگ‌های مکمل

رنگ های مکمل

به دورنگی که اگر باهم مخلوط شوند، رنگ خاکستری ایجاد می‌کنند، مکمل گفته می‌شود. زمانی که 2 رنگ مکمل کنار هم قرار می‌گیرد هرکدام در تضاد خودش کنتراست بالایی به وجود می‌آورد و جلوه پیدا می‌کند. در حقیقت چشم را مجذوب خودساخته و طرح را بارزتر می‌کند. مثلاً: سبز در کنار قرمز، بنفش در کنار رنگ زرد، نارنجی در کنار آبی تمامی این رنگ‌ها بالاترین کنتراست را در رنگ‌های مکمل دارا هستند.

خاکستری به‌دست‌آمده از ترکیب رنگ‌های مکمل

سبز+قرمز = خاکستری مایل‌به‌سبز یا قرمز

بنفش+زرد = خاکستری مایل به زرد یا بنفش

سیاه+سفید = خاکستری خنثی

کنتراست تیرگی و روشنی

کنتراست-تیره-و-روشن

بالاترین کنتراست بین رنگ سیاه‌وسفید است. کنتراست تیرگی و روشنی در رنگ مو نیز همین‌گونه است و از تضاد بین دورنگ تیره و روشن با کنتراست بالا به وجود می‌آید. میزان تیرگی هر رنگ را می‌توان به طور مناسب با یک درجه از خاکستری نشان داد و از این طریق می‌توان به‌راحتی رنگ‌ها را از لحاظ تیرگی و روشنی باهم مقایسه کرد. رنگ سیاه‌وسفید به طور چشمگیری در کنار هم قرار دارند. از مهم‌ترین کنتراست‌های تاریکی و روشنایی، شب و روز است.

سخن آخر

شما با شناخت کنتراست رنگ و انواع آن می‌توانید به‌صورت حرفه‌ای‌تری رنگ مو را انجام دهید و با تمامی تکنیک‌های رنگ مو آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم منظور از کنتراست رنگ، اختلاف بین دورنگ است که می‌توان آنها را باهم مقایسه کرد. کنتراست رنگ در انواع تکنیک‌های رنگ مانند: آمبره، سامبره، کالر ملتینگ، هایلایت و بالیاژ دیده می‌شود.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی انجام تکنیک‌های رنگ به‌صورت حرفه‌ای با پکیج‌های آموزشی استاد بیک که شامل: پکیج آموزش رنگ مو حرفه‌ای ، پکیج آموزش تکنیک‌ های رنگ مو است را مشاهده کنید. اهمیت دانستن این موضوع به‌گونه‌ای است که هر آرایشگر مبتدی و حرفه‌ای باید شناخت کامل از کنتراست رنگ را داشته باشد تا به‌صورت حرفه‌ای‌تری در رنگ مو و تکنیک‌های آن فعالیت کند. از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاس گذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *