مقالات رنگ مو, مقالات رنگ مو در خانه

تست حساسیت رنگ مو قبل از رنگ کردن

تست حساسیت رنگ مو

امروزه برای اکثر بانوان ایرانی رنگ کردن مو مانند اصلاح صورت و ابرو یک فرایند همیشگی و مداوم شده است و اغلب به‌محض رشد موهای رنگ شده و نمایان شدن موهای خودشان مخصوصاً اگر رنگ موهایشان سفید شده باشد اقدام به رنگ کردن مو می‌کنند.

حال سؤال این است که آیا باید برای هر بار رنگ کردن مو تست حساسیت رنگ مو انجام شود؟ بله، شما هر بار که می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید باید تست رنگ مو برای حساسیت خود را انجام دهید حتی اگر مدت‌هاست این کار را انجام نداده‌اید، زیرا ممکن است واکنش آلرژیک به یک رنگ مو داشته باشید.

تست حساسیت رنگ مو به شما کمک می‌کند که از واکنش‌های شدید آلرژی در امان بمانید، زیرا برخی واکنش‌ها بسیار شدید است و ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها به طول انجامد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی درباره تست حساسیت رنگ مو و روش انجام آن را در اختیار شما قرار دهیم.

 

بسیاری از رنگ‌های مو حاوی موادی هستند که می‌توانند پوست شما را تحریک کنند یا باعث واکنش آلرژیک شوند. مهم است که از این خطر آگاه باشید و بدانید چه کاری باید انجام دهید. در صورت پیروی از برخی توصیه‌های ایمنی ساده، واکنش به رنگ مو قابل اجتناب است. خواندن این مقاله برای هرکسی که از رنگ موی دائمی یا نیمه دائمی، به‌ویژه رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌کند ضروری است.

چرا برخی افراد به رنگ مو حساس هستند؟

تست رنگ مو برای حساسیت

برخی افراد مستعد واکنش پوستی به نام درماتیت تماسی هستند. البته ناگفته نماند حساسیت به اکسیدان و حساسیت به دکلره هم وجود دارد و راه‌های درمان آن با رنگ مو تفاوتی ندارد. این بدان معنی است که پوست آنها ممکن است در تماس با یک ماده خاص دچار قرمزی، خشکی، پوسته‌، برآمدگی، تاول یا تحریک (التهاب) شود. این ماده ممکن است محرک باشد، به طور مستقیم به پوست آسیب برساند، یا یک آلرژن باشد و باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شود که بر پوست تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از رنگ‌های موی دائمی و برخی نیمه دائمی حاوی ماده شیمیایی به نام پارافنیلن تیامین (PPD) هستند که یک محرک و حساسیت‌زا شناخته شده است. رنگ‌های تیره‌تر حاوی سطح بالاتری از PPD هستند که علت اکثر واکنش‌ها به رنگ مو است.

 

آیا PPD ایمن است؟

استفاده از رنگ‌های موی حاوی این محصولات کاملاً تحت نظارت هستند و حداکثر محدودیتی برای مقدار PPD موجود در محصول وجود دارد. اگر دستورالعمل‌های ایمنی همراه با رنگ را نادیده بگیرید، ممکن است خود را در معرض خطر یک واکنش جدی قرار دهید.

نکته: اگر خال‌کوبی حنای سیاه داشته باشید یا قبلاً داشته‌اید، در معرض خطر هستید. از این خال‌کوبی‌های موقت باید اجتناب شود، زیرا خمیر اغلب حاوی سطوح بالایی از PPD است که می‌تواند خطر واکنش آلرژیک را در دفعات بعدی که در معرض آن قرار می‌گیرید افزایش دهد. بنابراین، در صورت استفاده بعدی از رنگ موی PPD، ممکن است یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی ایجاد کنید.

 

چگونه از واکنش به رنگ مو جلوگیری کنیم؟

با انجام تست حساسیت رنگ مو به‌راحتی می­توان از هرگونه واکنش نسبت به رنگ مو جلوگیری کرد. همیشه قبل از استفاده از رنگ موی دائمی یا نیمه دائمی، تست حساسیت انجام دهید، حتی اگر از برند معمولی خود استفاده می‌کنید. این معمولاً شامل مالیدن مقدار کمی از محلول رنگ در پشت‌گوش یا آرنج داخلی است و آن را خشک می‌کند. دستورالعمل‌های همراه رنگ را دنبال کنید.

در صورت بروز هرگونه تحریک یا احساس ناخوشی پس از تست حساسیت، از این محصول استفاده نکنید.

۴ مرحله تست حساسیت رنگ مو

حساسیت رنگ مو
  • مقدار کمی از رنگ را به پوست بمالید.
  • 48 ساعت صبر کنید.
  • واکنش‌ها را بررسی کنید
  • اگر واکنشی را در پی نداشت می‌توانید از رنگ استفاده کنید.

1. برای تست حساسیت رنگ مو، ابتدا آن را پشت‌گوش خود بمالید

اگر گوشواره دارید، قبل از شروع آن را در بیاورید. کمی از رنگ مخلوط خود را روی یک پنبه بریزید. با استفاده از پنبه، مقدار کمی را به پشت‌گوش، به ناحیه‌ای از پوست به‌اندازه یک سکه کوچک بزنید (1-2 سانتی‌متر مربع خوب است). اجازه دهید کاملاً خشک شود. سپس، دقیقاً به همان روش، دو یا سه بار دیگر مجدداً استفاده کنید، مطمئن شوید که بین هر بار استفاده خشک شود.

2. برای بررسی واکنش آلرژیک، آن را به مدت 48 ساعت نگه دارید

پس چه مدت باید این تست حساسیت به رنگ مو را روی پوست خود بگذارید؟ دو روز طول می‌کشد تا نتیجه آزمایش رنگ مو را دریافت کنید. چرا 48 ساعت؟ برای تشخیص حساسیت احتمالی به رنگ مو، باید به سیستم ایمنی بدن خود زمان دهید تا پاسخ دهد. اکثر واکنش‌های آلرژیک در عرض 48 ساعت پس از قرارگرفتن در معرض پوست رخ می‌دهد، بنابراین 48 ساعت فرصت برای تست رنگ مو وجود دارد. 24 ساعت زمان کافی برای رد کردن یک واکنش نیست، بنابراین مطمئن شوید که آن را برای تمام مدت‌زمان تعیین شده روی پوست قرار دهید. درحالی‌که در حال انجام آزمایش هستید، مراقب باشید که آن ناحیه را نشویید، نپوشانید یا لمس نکنید.

3. برای رد کردن واکنش آلرژیک، به دنبال این علائم باشید

پس از اتمام 48 ساعت، نتایج تست حساسیت رنگ مو شما آماده است. اگر هرگونه خارش، قرمزی یا تورم را در ناحیه‌ای که آن را استفاده کرده‌اید مشاهده کردید، واکنش غیرطبیعی را تجربه کرده‌اید. اگر این اتفاق افتاد، محصول را به موهای خود نمالید.

4. به رنگ کردن موهای خود ادامه دهید

اگر در ناحیه تست پوست متوجه چیز عجیبی نشده‌اید، می‌توانید موهای خود را رنگ کنید. اگر هر یک از واکنش‌های ذکر شده در نکته 3،  را در طول فرایند رنگ‌آمیزی تجربه کردید، باید فوراً آن را بشویید.

سایر اقدامات احتمالی

اگر هیچ واکنشی از تست حساسیت رنگ مو نشان ندادید، می‌توانید به استفاده از رنگ ادامه دهید، اما مطمئن شوید که:

  • آن را بیش از زمان توصیه شده بر روی سر قرار ندهید.
  • هنگام استفاده از رنگ از دستکش استفاده کنید.
  • پس از آن موهای خود را کاملاً آبکشی کنید.
  • دستورالعمل‌های ارائه شده را به‌دقت دنبال کنید.

علائم و نشانه‌های واکنش رنگ مو

در صورت بروز واکنش و ایجاد حساسیت چه باید کرد؟ اگر فکر می‌کنید که شما یا کسی که با او هستید یک واکنش آلرژیک شدید دارد، با آمبولانس تماس بگیرید، اگر آمپول آدرنالین دارید تزریق کنید. اگر فکر می‌کنید به رنگ مو واکنش نشان می‌دهید اما این یک اورژانسی نیست، این توصیه را دنبال کنید:

- تسکین علائم خفیف

سعی کنید به‌آرامی از یک نرم‌کننده (درمان مرطوب‌کننده) مانند کرم آبی یا ژل نفتی روی پوست آسیب‌دیده استفاده کنید.

- کرم استروئیدی

اگر پوست شما بسیار قرمز، دردناک و ملتهب است، ممکن است لازم باشد کرم استروئیدی (کورتیکواستروئید موضعی) را امتحان کنید. می‌توانید یک کرم استروئیدی ملایم را از داروخانه بخرید یا پزشک عمومی ممکن است آن را تجویز کند.

- داروهای آنتی‌هیستامین

داروهایی به نام آنتی‌هیستامین می‌توانند به کاهش التهاب و خارش پوست کمک کنند. یک داروساز یا پزشک عمومی می‌تواند یک آنتی‌هیستامین برای شما توصیه کند.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله چگونگی انجام تست حساسیت به رنگ مو و علایم و نشانه‌های واکنش به رنگ مو را برای شما آورده‌ایم حال اگر به رنگ مو، حتی خفیف، واکنش نشان دادید، باید استفاده از محصولات حاوی PPD را به طور کامل متوقف کنید، زیرا این خطر وجود دارد که در آینده واکنش شدیدتری ایجاد کنید. سعی کنید به جایگزین ایمن‌تر، مانند رنگ موی غیر دائمی و بدون PPD روی‌آورید، اما توجه داشته باشید که هنوز ممکن است واکنشی نسبت به آن ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *