مقالات گریم و میکاپ, مقالات پاکسازی پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

روتین روزانه مراقبت از پوست

همانطور که میدانید یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های بدن انسان پوست است و به همین دلیل رسیدگی و مراقبت از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید پوست شاداب و بدون آسیب داشته باشید باید این مراقبت را به صورت مرتب و روزانه انجام دهید و با توجه به نوع پوست خود این برنامه را در پیش بگیرید. پوست ها دارای انواع مختلفی هستند و بر همین اساس نوع مراقبت و رسیدگی به آن ها با یکدیگر تفاوت دارد و بر اساس اصول و ترتیب خاصی انجام میگیرد. به طور کلی به مجموعه اقداماتی که در جهت مراقبت و رسیدگی به پوست انجام می‌شود روتین پوستی گفته میشود.

ما در این مقاله قصد داریم روتین روزانه مراقبت از پوست را به طور کامل و برای تمام انواع پوست برای شما شرح دهیم و شما را با ترتیب انجام آنها آشنا کنیم. پس اگر شما هم جزء افرادی هستید که به پوست خود اهمیت میدهید تا انتها همراه ما باشید تا بتوانید همواره پوستی شاداب، جوان و بدون کوچک ترین آسیبی داشته باشید.

روتین پوست

به طور کلی تمامی اقدامات و کارهایی که ما به صورت روزانه هفتگی و ماهانه برای سلامتی و طراوت پوست خود انجام میدهیم؛ روتین پوستی گفته می‌شود. این رسیدگی‌ها به ما کمک می کند که پوست سالمی داشته باشیم و دچار پیری زودرس نشویم و چین و چروک و کک بر روی پوست ما ایجاد نشود.

در فرآیند روتین پوست؛ پاکسازی، ایجاد تعادل و هیدراته کردن سلول های پوست اتفاق می افتد. همانطور که در قبل نیز اشاره شد هر فرد دارای جنس پوست متفاوتی است و اولین قدم برای انجام روتین پوستی صحیح داشتن شناخت کامل در رابطه با جنس پوست است. به طور کلی پوست ها به پنج نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

شما باید بر اساس نوع پوست خود روتین مناسب و مخصوص به آن را استفاده کنید. در ادامه به مراحل روتین پوستی انواع پوست نیز اشاره خواهیم کرد و هر کدام از آن ها را برای شما شرح می دهیم. شما عزیزان میتوانید با شرکت در دوره آموزش پاکسازی تخصصی پوست علاوه بر دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای نکات بسیار زیادی در زمینه پاکسازی آموخته و تبدیل به یک حرفه ای شوید. این دوره هم بصورت حضوری و هم پکیج ارائه میشود.

ترتیب روتین روزانه پوست چیست؟

ترتیب روتین روزانه پوست چيست

همان طور که گفته شد روتین روزانه پوست باید به ترتیب خاصی انجام شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد. در ادامه قصد داریم ترتیب روتین روزانه پوست را به طور کامل همراه با روش صحیح انجام هر مرحله برای شما شرح دهیم. به طور کلی روتین مراقبت پوستی کامل شامل هشت مرحله است؛ ولی این بدان معنا نیست که تمام افراد باید تمام هشت مرحله را انجام دهند و ممکن است در برخی از افراد با انجام مراحل کم تر نیز نتیجه دلخواه حاصل شود. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول روتین پوستی : استفاده از پاک کننده

پاک کننده

مهم ترین موضوعی که در انجام روتین پوستی اهمیت دارد پاک کردن پوست صورت از هرگونه آلودگی و به خصوص مواد آرایشی است. این مرحله اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در صورتی که آلودگی‌ها از سطح پوست برطرف نشود؛ سایر ترکیبات روتین پوستی به درستی اثر نخواهد داشت و جذب پوست نمی‌شوند. مرحله پاک کننده از دو گام اساسی تشکیل شده که شامل: استفاده از میسلار واتر و فوم شستشو است.

به این صورت که ابتدا صورت با میسلار واتر شسته می‌شود و آلودگی‌ها از منافذ پوست پاک خواهد شد و در نهایت باید با استفاده از فوم شستشوی مناسب پوست خود صورتتان را به صورت کامل بشویید. دقت داشته باشید که هر دو گام در این مرحله به درستی انجام شود شود تا سایر مراحل اثر مطلوبی را داشته باشند.

مرحله دوم روتین پوستی : استفاده از تونر

تونر پوست صورت

یکی دیگر از مراحل مهم روتین پوستی استفاده از تونر است. تونرها دارای انواع گوناگونی هستند و هر کدام خواص متفاوتی برای پوست دارند که شما می توانید بر حسب نوع پوست خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. تونرهای آبرسان به پوست شما کمک می کند تا رطوبت از دست رفته هنگام شستشو و خشک کردن پوست جایگزین شود و از خشکی پوست جلوگیری می کند. شما می‌توانید بر حسب نوع پوست خود دفعات استفاده از تونر در شبانه روز را مشخص کنید. 

مرحله سوم روتین پوستی : استفاده از سرم پوستی

سرم پوست صورت

به طور کلی می‌توان گفت سرم های پوستی محصولاتی مغزی و دارای ترکیبات آبرسان همراه با غلظت بالای آنتی اکسیدان هستند که می توانند موجب تقویت سلامت پوست شوند. شاید برخی از افراد استفاده از سرم‌های پوستی را جدی نگیرند ولی باید گفت که هر چند مصرف این سرم ها کاملاً در روتین پوستی اختیاری است اما می‌تواند به حد محسوسی باعث ارتقای روتین مراقبت از پوست شما شود.

مرحله چهارم روتین پوستی : کرم های دور چشم

کرم دور چشم

اگر بخواهیم کرم های دور چشم را با مرطوب کننده ها مقایسه کنیم باید بگوییم که کرم های دور چشم از بافت سبک تر و حالت رقیق تری برخوردار هستند. به طور کلی در تمام روتین های پوستی ابتدا باید محصولات رقیق و سپس محصولات غلیظ را مورد استفاده قرار داد؛ زیرا محصولات رقیق توانایی نفوذ به درون محصولات غلیظ را ندارد و نمی تواند از آن ها عبور کنند. هر چند کرم های دور چشم هم جز محصولات ضد پیری هستند ولی استفاده از آن ها برای تمام افراد ضروری نیست و بستگی به سن افراد دارد.

مرحله پنجم روتین پوستی : استفاده از محصولات درمانی برای لکه های پوستی

رفع لکه های پوستی

استفاده از محصولات ضد لک مناسب با نوع پوست در روتین پوستی می تواند به شما برای داشتن پوستی صاف و شفاف کمک کنند. بهتر است این محصولات بیش­تر در شب مورد استفاده قرار گیرند؛ زیرا در این زمان بیش ترین ترمیم پوستی در بدن رخ می­دهد.

مرحله ششم روتین پوستی : استفاده از مرطوب کننده ها

کرم مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده به نوع پوست شما ربطی ندارد و شما باید با هر نوع پوستی که هستید دو مرتبه در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید. کرم های مرطوب کننده نه تنها باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند بلکه به جذب هر چه بهتر سایر محصولات مراقبتی و جلوگیری از تبخیر آن ها نیز کمک می‌کنند و باعث می‌شوند اثربخشی این محصولات بیشتر شود. 

مرحله هفتم روتین پوستی : استفاده از رتینول

رتینول

منظور از رتینول مشتقاتی است که دارای ویتامین A هستند و قابلیت نفوذ به عمق پوست را دارند. این محصولات می توانند با سرعت بالا سلول های جدید را جایگزین سلول های مرده پوست کنند و به شادابی و جوانی پوست شما کمک می کنند.

مرحله هشتم روتین پوستی : استفاده از روغن ها

روغن پوست

خاصیت روغن های مورد استفاده برای صورت خاصیتی شبیه مرطوب کننده ها است و باعث می شود محصولات مراقبتی پوست به دام بیوفتند و به سرعت تبخیر نشوند. این روغن‌ها پوست صورت را نرم و لطیف می‌کند و اثربخشی روتین های مراقبتی پوست را تا حد زیادی افزایش می دهند.

مرحله آخر روتین پوستی : استفاده از ضد آفتاب ها

هرچند در واقع آخرین مرحله روتین پوستی استفاده از روغن ها است ولی باید گفت در یک روتین پوستی کامل و اساسی، آخرین مرحله استفاده از ضد آفتاب است. البته لازم به ذکر است ضد آفتاب مانند سایر روتین های پوستی به درون پوست نفوذ نمی‌کند بلکه به عنوان یک لایه محافظ روی پوست را پوشش می‌دهد و از اشعه های مضر خورشید جلوگیری می کند.

در ادامه شما را با روتین های پوستی برای انواع مختلف پوست صورت به تفکیک آشنا می کنیم.

روتین روزانه پوست چرب و جوش دار

روتین روزانه پوست چرب و جوش دار

مراقبت از پوست چرب و جوش دار باید به عنوان یک روتین روزانه و اقدامی ضروری برای این نوع پوست ها در نظر گرفته شده و به صورت مرتب انجام شود. این روتین شامل چند مرحله اصلی است که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم:

۱. مرحله پاکسازی پوست

مرحله پاکسازی در پوست های چرب و جوش دار یکی از مراحل بسیار مهم است که در آن سه گام مهم وجود دارد که به ترتیب: استفاده از شوینده های مناسب این نوع پوست برای از بین بردن تمام آلودگی ها ،  استفاده از تونر های مناسب پوست چرب و جوش دار برای تمیز کردن و بستن منافذ و در نهایت اسکراب پوست است.

۲. مرحله آبرسانی پوست با استفاده از مرطوب کننده های مخصوص

در این مرحله باید از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که به نسبت سبک تر باشد. این نوع مرطوب کننده ها بر پایه آب هستند و در برخی از موارد فاقد روغن هستند که برای پوست های چرب و جوش دار بسیار مناسب هستند. البته باید توجه داشته باشید که چرب بودن پوست شما دلیلی بر این نیست که شما از موادی استفاده کنید که پوست شما به شدت خشک شود.

۳. مرحله استفاده از محصولات درمانی مخصوص برای پوست های چرب و جوش دار

در این زمینه محصولات مراقبتی مخصوصی وجود دارد که شما می توانید بعد از استفاده از آن ها پوست نرمالی داشته باشید. برخی از محصولات به صورت کرم یا داروهای خوراکی توسط پزشک برای شما تجویز خواهد شد که می تواند به درمان سریع و قطعی تر شما کمک کند.

۴. مرحله استفاده از کرم‌های ضد آفتاب

اگر شما پوست چربی دارید دلیل نمی شود که از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید؛ بلکه این موضوع بسیار ضروری است که هنگام خروج از منزل حتی در صورتی که هوا ابری باشد استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. البته باید توجه داشته باشید که کرم های ضدآفتابی را مصرف کنید که دارای فرمول مخصوص برای پوست های چرب و جوش دار هستند.

روتین روزانه پوست خشک و معمولی

روتین روزانه پوست خشک

روتین پوستی روزانه پوست خشک نیز مانند پوست چرب و جوش دار از مراحل مختلفی تشکیل شده که در ادامه آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

۱. مرحله پاکسازی پوست

در این مرحله باید به صورت روزانه چربی ها و آلودگی ها از روی پوست بر طرف شود. برای این کار باید از پاک‌کننده‌هایی استفاده شود که بدون ایجاد خشکی روی پوست بتوانند تمامی آلودگی ها را برطرف کرده و به ترمیم و کاهش التهابات پوستی کمک کنند.

۲. مرحله استفاده از ژل های شستشو

در رابطه با پوست های خشک نباید از صابون ها به دلیل قلیایی بودن استفاده کرد؛ زیرا باعث می شود که پوست خشکی بیشتری پیدا کند و کدر شود. ژل های شستشو به دلیل داشتن فرمولاسیونی مناسب برای پوست های خشک بسیار مفید هستند و می‌توانند رطوبت پوست را به اندازه نیاز حفظ کنند. این ژل ها با ایجاد یک لایه محافظ آلودگی‌ها را از سطح پوست به صورت کامل برطرف می کنند.

۳. مرحله استفاده از تونر

تونر ها به عنوان مکملی برای پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرند و اگر در لایه های زیرین پوست ذرات معلقی از آلودگی وجود داشته باشند با استفاده از تونر به صورت کامل برطرف خواهند شد. توجه داشته باشید که این تونر ها باید مخصوص پوست خشک باشند.

۴. مرحله استفاده از مرطوب کننده

در فصل سرد سال پوست بیشتر از هر زمان دیگری به مرطوب کننده نیاز دارد. مرطوب کننده هایی که برای پوست های خشک طراحی شده اند میتوانند چربی را در روی پوست حفظ کرده و جلوی ایجاد چین و چروک را بگیرند.

۵. مرحله استفاده از ضد آفتاب

در این مرحله باید برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب از کرم های ضدآفتاب استفاده کرد. این کرم ها در انواع مختلفی طراحی شده اند که بعضی از آن ها مناسب پوست خشک هستند که می توانند علاوه بر حفظ رطوبت لازم در پوست یک لایه محافظ نسبتا قوی روی پوست ایجاد کرده و شفافیت پوست را نیز بالا ببرند.

روتین روزانه مراقبت از پوست چرب

روتین روزانه پوست چرب

روتین پوستی روزانه پوست چرب نیز مانند سایر انواع پوست از مراحل مختلفی تشکیل شده که در ادامه به ترتیب آن ها را بیان می کنیم.

۱. مرحله استفاده از پاک کننده

در روتین روزانه پوست چرب مانند پوست های خشک استفاده از پاک کننده مخصوص صورت اولین مرحله است. با استفاده از این پاک کننده ها آرایش و آلودگی های روی پوست صورت برطرف می شوند و پوست به طور کامل ضدعفونی می شود.

۲. مرحله استفاده از ژل شستشوی صورت

بعد از این که صورت خود را با استفاده از پاک کننده مخصوص پاک کردید، باید با استفاده از ژل های شستشوی مناسب پوست چرب صورت خود را شستشو دهید تا ph پوست شما تنظیم شود. شستشو نه تنها پوست صورت شما را خشک نمی‌کند، بلکه رطوبت آن را به‌طور کامل تنظیم خواهد کرد.

۳. مرحله استفاده از تونر

بعد از این که صورت خود را با ژل های مخصوص شستشو دادید، برای پاکسازی کامل پوست خود و تنظیم رطوبت آن از تونر مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

۴. مرحله استفاده از کرم های مرطوب کننده پوست چرب

همان طور که گفته شد تمام پوست ها نیاز به چربی مشخصی دارند تا رطوبت سطح پوست حفظ شود. برای پوست های چرب نیز کرم های مرطوب کننده مخصوصی وجود دارد که باید از آن ها بعد از تونر استفاده کرد.

۵. مرحله استفاده از ضدآفتاب

کرم ضد آفتاب جزو مراحل ضروری در روتین های پوستی محسوب می‌شود که برای هر نوع پوست نوع خاصی از آن وجود دارد و از آن جایی که پوست های چرب به مراقبت بیشتری نیاز دارند لازم است که در روتین پوستی روزانه پوست چرب از کرم ضد آفتاب مخصوص این پوست ها استفاده شود.

روتین روزانه پوست مختلط

پوست های مختلط نیز مانند سایر انواع پوست دارای ۵ مرحله روتین پوستی هستند که عبارتند از :

۱. مرحله استفاده از پاک کننده های مناسب

در صورتی که می خواهید پوست سالم و شفافی داشته باشید باید پوست صورت خود را با پاک کننده های مخصوص و مناسب پاک کنید. در رابطه با پوست های مختلط باید گفت که این پوست ها هنگام انتخاب پاک کننده مخصوص باید به این نکته توجه داشته باشند که بیشتر قسمت‌های پوست آن ها از چه نوعی است. اگر بیشتر پوست آن ها چرب است از پاک کننده های مخصوص پوست های چرب و اگر بخش بیشتر صورت آن ها خشک است از پاک کننده های مخصوص پوست خشک استفاده کنند.

۲. مرحله استفاده از ژل های شستشوی مناسب

برای پوست های مختلط باید توجه داشته باشید که حتما از ژل های شستشوی مخصوص پوست خشک استفاده کنید تا پوستی پاکیزه و درخشان داشته باشید.

۳. مرحله استفاده از تونر

استفاده از تونر به شما کمک می کند تا بتوانید هر گونه آلودگی باقی مانده بر روی پوست خود را برطرف کنید و به شادابی و جوانی پوست شما نیز کمک می‌کند.

۴. مرحله استفاده از مرطوب کننده مناسب

در رابطه با انتخاب مرطوب کننده مناسب نیز باید به این نکته دقت کرد که بیشتر پوست از چه نوعی است و سپس از مرطوب کننده مناسب پوست چرب یا پوست خشک برای این منظور استفاده کرد.

۵. مرحله استفاده از کرم ضد آفتاب

یکی از شایع ترین انواع پوست، پوست مختلط است. معمولاً در پوست های مختلط بیشتر قسمت‌های صورت از نوع پوست چرب است. به همین دلیل توصیه می‌شود که از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست چرب استفاده شود.

روتین پوستی روز و شب

روتین پوستی روز و شب

همان طور که گفته شد اهمیت زیبایی چهره بر هیچ کس پوشیده نیست و باید برای داشتن پوستی سالم و شاداب برنامه روتین منظمی را در پیش گرفت. به طور کلی روتین های پوستی به دو دسته روتین های مخصوص پوست یا روتین روزانه و روتین های شبانه تقسیم می شوند. از طرف دیگر با توجه به این که انواع مختلفی از پوست ها نیز وجود دارد روتین های روزانه و شبانه پوست چرب و روتین روز و شب پوست خشک نیز وجود دارد.

هر چند روال انجام این روتین ها و مراحل آن ها یکسان است ولی تفاوت عمده آن ها در نوع محصولاتی است که در این روتین ها مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که پوست های چرب محصولات مناسب برای پوست چرب و پوست های خشک نیز محصولات مخصوص پوست خشک را مورد استفاده قرار می دهند. در جدول زیر به طور کلی محصولات مورد استفاده در روتین پوستی روز و شب را برای شما بیان خواهیم کرد.

ترتیب روتین روز روتین شب
۱ پاک کننده صورت پاک کننده صورت
۲ تونر تونر
۳ سرم صورت سرم صورت
۴ کرم دور چشم کرم دور چشم
۵ درمان لک های پوستی درمان لک های پوستی
۶ مرطوب کننده مرطوب کننده
۷ روغن صورت رتینول
۸ ضد آفتاب روغن صورت

در یک دسته بندی دیگر روتین های پوستی علاوه بر روتین پوستی روز و شب به روتین پوستی روزانه و هفتگی نیز تقسیم می‌شوند. روتین پوستی روزانه منظور همان روتین هایی است که در روز یا شب مورد استفاده قرار می گیرد که در بخش های قبلی به طور کامل به بررسی و بیان مراحل آن ها پرداختیم.

منظور از روتین هفتگی پوست مراحلی است که انجام آن ها فقط باید هفته ای یکبار بر روی پوست انجام شود و انجام بیشتر آن ها ممکن است باعث آسیب های پوستی شود. به طور کلی یک روتین هفتگی شامل مراحل زیر است: 

۱. لایه برداری پوست

لایه برداری پوست که در این روتین هفته ای یکبار انجام میشود و در آن سلول‌های مرده و آلودگی های عمقی پوست با سلول های جوان جایگزین می شود. برای این منظور در هر نوع پوستی باید از لایه بردارهای مخصوص آن ها استفاده شود. معمولاً از لایه بردارها بعد از حمام بر روی پوست تمیز استفاده می شود.

۲. اسکراب پوست

اسکراب دانه های ریزی را در بافت خود دارد که می تواند لایه های پوست را به صورت کاملاً عمیق پاکسازی کند. استفاده از اسکراب نیز بعد از حمام بر روی پوست تمیز توصیه می شود. استفاده از اسکراب نیز به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند.

۳. استفاده از ماسک های مختلف برای صورت

برخی از ماسک ها خاصیت لایه برداری و برخی دیگر خاصیت رطوبت‌رسانی دارند و می‌توانند به کاهش چین و چروک های صورت کمک کنند. این ماسک ها نیز باید صورت هفتگی و بر اساس نوع پوست مورد استفاده قرار گیرند.

این سه مرحله تشکیل دهنده روتین پوستی هفتگی هستند.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله گفته شد پوست یکی از مهم ترین بخش های بدن انسان است و پوست صورت جزو مهم ترین اجزای تاثیر گذار در زیبایی فرد است که باید به آن توجه ویژه ای شود. یکی از موضوعاتی که در رابطه با پوست صورت اهمیت فراوانی دارد، رسیدگی و مراقبت از پوست است. اگر شما می‌خواهید دچار پیری زودرس نشوید و پوست شما بدون هیچ گونه جای لک یا جوش باشد باید مراحلی را در طول روز یا به صورت هفتگی بر روی پوست خود انجام دهید که با آن روتین پوستی گفته می‌شود. روتین های پوستی با توجه به این که پوست ها دارای انواع مختلفی هستند مراحل گوناگونی دارند و برای آن ها از محصولات متنوعی متناسب با نوع پوست استفاده می‌شود.

در این مقاله با توجه به نوع پوست انواع مختلف روتین های پوستی از جمله: روتین روزانه پوست چرب ، روتین روزانه مراقبت از پوست خشک ، روتین پوستی مختلط و روتین مخصوص پوست های چرب و جوشدار بیان شد. همچنین به بیان روتین پوستی روزانه و هفتگی نیز پرداختیم. شما می توانید با استفاده از اطلاعات ارائه شده در این مقاله و پس از این که پوست خود را به صورت کامل شناختید روتین مناسبی را برای پوست خود انتخاب کرده و آن را به صورت مداوم و منظم انجام دهید. به این ترتیب پوست جوان، شاداب و زیبایی خواهید داشت و از بروز هر نوع آسیب و مشکل پوستی جلوگیری خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *