مقالات گریم و میکاپ

انواع سایه چشم

انواع سایه چشم

سایه، چشم ها را برجسته، جذاب و گیراتر می کند؛ به همین دلیل از پرکاربردترین محصولات آرایشی خانم ها است. سایه چشم از لحاظ ساختار و ظاهر انواع مختلفی دارد. با توجه به فراوانی و کاربرد زیاد آن ، مدل های مختلف و جذابی برای سایه زدن به چشم ها وجود دارد. فراوانی انواع سایه چشم و مدل های زیاد آن ، سبب سردرگمی در انتخاب لوازم آرایشی می شود. رنگ پوست، رنگ مو، حالت چشم، رنگ لباس و آرایش در انتخاب سایه چشم مؤثر هستند. همچنین شناخت انواع سایه چشم نیز در انتخاب مدل و رنگ آن به شما کمک می کند. با اینکه مواد سازنده سایه چشم بی خطر هستند ولی به دلیل شیمیایی بودن، یکی از نکاتی که در رابطه با سایه چشم باید رعایت کرد این است که افراد دارای بیماری چشمی یا حساسیت برای استفاده از سایه بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.

سایه چشم چیست؟

سایه چشم یکی از لوازم آرایشی برای چشم هاست که زیر ابرو ها ، روی پلک ها و گاها زیر پلک ها استفاده می شود. همچنین سایه چشم علاوه بر زیباتر کردن چشم ها تغییراتی در اندازه و حالت چشم ها ایجاد می کند؛ مثلا می توان با انتخاب صحیح رنگ و مدل سایه، چشم های درشت را ریزتر و چشم های ریز را درشت تر و حتی کشیده تر نشان داد.

پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش میکاپ عروس آپدیت ۱۴۰۱ تضمینی!

انواع سایه چشم

سایه های چشم بسیار متنوع هستند و از لحاظ ساختار و نتیجه نهایی انواع مختلفی دارند که همین مسئله باعث دشوار بودن انتخاب سایه چشم می شود. به همین منظور در ادامه به بررسی دو دسته از انواع سایه چشم میپردازیم:

انواع سایه چشم بر اساس ساختار

  • سایه چشم پودری:

سایه چشم پودری

یکی از انواع سایه های چشم ، سایه های پودری هستند. سایه پودری یکی از معروف ترین انواع سایه است که اغلب به صورت پالت عرضه می شود. این نوع سایه ها برای افرادی که در زمینه آرایش کردن مبتدی هستند، بسیار مناسب است زیرا این نوع سایه ها به دلیل پودری بودن به راحتی با هم مخلوط می شوند. ولی یکی از معایب این نوع سایه ها ماندگاری کم آنهاست. سایه های پودری برای افرادی که پوست های چرب دارند، گزینه مناسبی است. برای آرایش چشم با سایه های پودری بهتر است از براش یا قلم موهای متوسط استفاده کرد.

  • سایه چشم کرمی:

سایه چشم پودری

سایه چشم های کرمی مقداری براق هستند و به همین دلیل برای آرایش های بیشتر و درخشان تر استفاده می شوند. همچنین این سایه ها به دلیل چرب بودن برای پوست های خشک بسیار مناسب هستند. تفاوت این سایه ها با سایه پودری در ماندگاری آن ها است. ماندگاری سایه های کرمی بسیار بیشتر از سایه های پودری است و تقریبا تا زمانی که شسته نشوند، روی صورت می مانند. این سایه ها معمولا به صورت تکی هستند ولی شما می توانید رنگ ها را با یکدیگر ترکیب کنید. فقط توجه داشته باشید که این سایه ها زود خشک می شوند. هنگام استفاده از سایه های کرمی، براش های سردرشت بسیار مناسب هستند.

  • سایه چشم مایع:

سایه چشم مایع

سایه چشم های مایع معمولا در بسته بندی هایی شبیه به رژ لب مایع یا تیوپ عرضه می شوند. این نوع سایه بسیار چرب است و به همین دلیل اصلا برای پوست های چرب مناسب نیست ولی افرادی که پوست معمولی یا خشک دارند می توانند به راحتی از این سایه استفاده کنند. سایه های مایع به زودی خشک می شوند و به همین دلیل کنترل آنها کمی دشوار است. این سایه ها ماندگاری بسیار بالایی دارند از این رو برای آرایش چشم عروس و آرایش هایی که ماندگاری آنها مهم است، استفاده می شوند.

  • سایه چشم مدادی:

سایه چشم مدادی

این نوع سایه ها با ظاهری شبیه به مداد عرضه می شوند و به دلیل مدادی بودن برای افراد مبتدی بسیار مناسب هستند، همین دلیل سبب شده است که فرد بتواند کنترل کاملی روی سایه داشته باشد و سایه مرتبی بکشد. این سایه ها کمی چرب هستند و برای اکثر پوست ها مناسب می باشند. همچنین به دلیل این که استفاده از آن ها راحت است، برای کسانی که پوست های حساسی دارند گزینه مناسبی به شمار می رود. سایه چشم های مدادی دوام بالایی دارند و قابل استفاده برای آرایش های طولانی روزانه هستند.

  • سایه چشم پخته شده:

سایه چشم پخته شده

این نوع سایه طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده است. سایه های پخته شده به راحتی با هم مخلوط می شوند و دوام بالایی دارند. برای رنگ دهی و ماندگاری بهتر این سایه ها بهتر است از قلم موهای مرطوب استفاده کنید ولی هنگامی که شدت کمتری از رنگ را نیاز دارید می توانید از قلم موی خشک هم استفاده کنید.

  • سایه چشم پودری شل:

سایه چشم پودری شل

سایه های پودری شل کاملا به صورت دانه ای هستند؛ به صورتی که هنگام سایه زدن ممکن است مقداری از سایه زیر پلک ها بریزد. به همین دلیل استفاده از این سایه کمی دشوار است و فقط به افراد حرفه ای توصیه می شود. همچنین این نوع سایه برای پوست های خشک مناسب نیست. البته استفاده از کرم یا پرایمر زیر این سایه ها میتواند ماندگاری آنها را بالاتر ببرد و مانع ریختن سایه به زیر چشم ها شود.

انواع سایه چشم بر اساس نتیجه نهایی

سایه های چشم علاوه بر ساختار ، از لحاظ نتیجه نهایی و ظاهری که بعد از استفاده دارند نیز دسته بندی می شوند. با توجه به مدل آرایش میتوانید یک یا چند مدل از این دسته را برای سایه چشم خود استفاده کنید.

  • سایه چشم مات:

سایه چشم مات

سایه چشم مات هیچ گونه برقی ندارد و نور را منعکس نمیکند؛ به همین دلیل برای زیر ساز سایه های دیگر بسیار مناسب است. همچنین از این نوع سایه می توان برای کانتور کردن و حالت دادن به چشم ها نیز استفاده کرد. اگر به سایه چشم لایت و آرایش های ساده و شیک علاقه دارید، استفاده از این سایه ها کاملا برای شما مناسب است.

  • سایه چشم نیمه مات:

سایه چشم نیمه مات

این نوع سایه بین سایه مات و براق قرار دارد. به صورتی که نه خیلی مات است و نه کاملا براق؛ یعنی به مقدار کمی نور را منعکس می کند . پس اگر علاقه ای به استفاده از سایه مات یا خیلی براق ندارید می توانید از سایه نیمه مات استفاده کنید. این نوع سایه همچنین برای تمامی سنین و همه نوع پوست مناسب است.

  • سایه چشم شاین دار:

سایه چشم شاین دار

سایه چشم های شاین دار یا همان سایه چشم های اکلیلی همانطور که از اسمشان پیداست برق و درخشندگی خاصی به چشم ها می دهند. به همین دلیل برای مجالس و آرایش های زیاد کاملا مناسب هستند. همچنین یکی از کاربرد های این نوع سایه برجسته نشان دادن پلک ها است. این سایه ها لا به لای چین و چروک پلک جمع نمی شوند به همین خاطر بسیار پر طرفدار هستند.

انواع مدل سایه چشم

سایه چشم ها مدل های مختلفی دارند که بسته به نوع لباس، آرایش، سلیقه افراد و دیگر موارد انتخاب می شوند. در این بخش ما انواع سبک سایه چشم را بررسی می کنیم و به دسته بندی آنها می پردازیم. همچنین با اسم انواع مدل سایه چشم در ادامه آشنا خواهیم شد و در مورد هر کدام توضیح مختصر و مفیدی خواهیم داد.

  • سایه لایت :

سایه لایت

امروزه آرایش های غلیظ چندان مورد توجه قرار نمیگیرند؛ به همین دلیل افرادی که به مد اهمیت می دهند از سایه لایت بسیار استقبال می کنند. سایه چشم لایت به معنای آرایش ساده چشم با رنگ های طبیعی و لایت مانند انواع قهوه ای، کرمی، خاکستری و دیگر رنگ های روشن است. این مدل سایه به دلیل ساده بودن برای هر رده سنی مناسب است. به هر میزانی که در آرایش چشم لایت از رنگ های طبیعی و ملایم استفاده شود، سایه چشم طبیعی تر به نظر میرسد و میکاپ شما زیباتر می شود.

دقت داشته باشید که در سایه لایت بهتر است از همان رنگی که به پلکتان زده اید به مقدار کمی زیر چشمانتان هم بزنید؛ به این صورت آرایش چشم شما بی نقص تر می شود. از ویژگی های آرایش چشم لایت علاوه بر ساده بودن میتوان به راحت بودن آن نیز اشاره کرد. دقت کنید که در آرایش چشم لایت نباید از خط چشم های دنباله دار و رنگ های زیاد استفاده کنید. به این نوع سایه چشم، سایه چشم اروپایی نیز می گویند.

  • سایه اسموکی :

سایه اسموکی

سایه اسموکی یکی از پرکاربرد ترین مدل های سایه است که از زمان قدیم و مصر، الهام گرفته شده است. این نوع سایه به جذابیت چشم های شما تا حد زیادی کمک می کند. در این سایه معمولا از رنگ های سیاه و خاکستری تیره استفاده می شود. ولی توجه داشته باشید که اساس این نوع سایه، رنگ های تیره است نه صرفا سیاه. برای جذابیت بیشتر این سایه می توانید از رنگ های گرم مثل قهوی ای، قرمز تیره و حتی رنگ های بادمجانی و… استفاده کنید.

همچنین ریمل و خط چشم تأثیر بسیاری در جذابیت این نوع سایه دارد. برای آشنایی با مدل های مختلف خط چشم میتوانید مقاله انواع خط چشم را مطالعه کنید تا به وسیله خط چشم، سایه اسموکی زیباتری داشته باشید.

  • سایه فشن :

سایه چشم فشن

در سایه چشم فشن حد و مرزی برای استفاده از رنگ ها وجود ندارد. همچنین در این نوع سایه چشم مرز بین رنگ ها کاملا مشخص است. برای اغراق آمیزتر کردن این سایه از مژه های مصنوعی غیر طبیعی استفاده می شود.

  • سایه عربی :

سایه چشم عربی

سایه چشم عربی که به آن خلیجی نیز می گویند، طرف داران زیادی دارد. این نوع آرایش چشم برای مجالس و عروسی ها مناسب است؛ یعنی در آرایش روزانه کاربردی ندارد. در این سایه چشم معمولا از دو تا سه رنگ که تناژ آنها نزدیک به هم باشد، استفاده می شود. البته این سایه چشم با خط چشم های بزرگ و مژه های اغراق آمیز تکمیل میشود که معمولا به این منظور از مژه های مصنوعی، فرمژه و ریمل استفاده می کنند.

این سایه برای افرادی که چشم های درشتی دارند بسیار مناسب است؛ زیرا که پلک این افراد فضای بیشتری برای سایه زدن دارد. ولی افراد علاقه مند به این نوع سایه که چشم های ریزتری دارند و می خواهند این سایه را بزنند می توانند برای بزرگ نشان دادن چشمهایشان از لنز با رنگ روشن استفاده کنند.

  • سایه کات کریس :

سایه چشم کات کریس

سایه کات کریس بیشتر برای افرادی مناسب است که پشت پلک بلندی دارند و فاصله چشم تا ابروشان زیاد است. در این مدل سایه قسمت گودی زیر استخوان پلک که اصطلاحا کریس نام دارد، را با کانسیلر مشخص و جدا کرده سپس روی آن را سایه با رنگ روشن می زنند.

  • سایه کلاسیک :

سایه کلاسیک

این سایه نسبت به اکثر سایه ها کاربرد بیشتری دارد. به طور معمول برای سایه زدن به روش کلاسیک از رنگ های تیره در گوشه خارجی پلک و از رنگ متوسط برای وسط پلک و در آخر برای گوشه داخلی چشم از رنگ روشن یا حتی شاین استفاده می شود. دقت کنید که باید این رنگ ها را کاملا در یکدیگر فید کنید به طوری که مرز بین این رنگ ها مشخص نباشد.

  • سایه بادیگارد :

این سایه فقط مناسب افرادی است که چشم های آن ها از یکدیگر فاصله دارند زیرا این مدل سایه، چشم ها را به هم نزدیک تر می کند و اگر برای چشم ها سایه ای فاصله کم استفاده شود، ممکن است باعث لوچ به نظر آمدن چشم ها شود. در سایه بادیگارد از رنگ تیره برای گوشه های داخلی و خارجی و از رنگ روشن یا شاین برای وسط پلک استفاده می شود.

نکات و اصول سایه چشم

نکات و اصول سایه چشم

سایه زدن اصولی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر رنگ و مدل سایه را با توجه به نکات انتخاب کنید تاثیر بسزایی در زیبایی و جلوه چشمان شما دارد. در انتخاب و روش سایه زدن نکات بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه با مهم ترین آنها آشنا می شویم.

  • 1- قبل از سایه زدن روی پلک را با کرم یا پرایمر بپوشانید. این کار باعث ماندگاری و دوام سایه چشم می شود. همچنین این عمل از جمع شدن سایه در لا به لای چین و چروک پلک جلوگیری می کند و در نتیجه سایه تمیزتر به نظر می آید.
  • 2- بهتر است هنگام سایه زدن از رنگ های روشن برای گوشه داخلی پلک و از رنگ های تیره برای گوشه خارجی پلک استفاده کرد. اگر سایه تیره گوشه خارجی چشم را به سمت بالا امتداد دهیم باعت کشیده تر شدن چشم ها می شود.
  • 3- بهتر است رنگ سایه متناسب با رنگ پوست انتخاب شود. برای پوست های تیره استفاده از سایه با رنگ های روشن تر پیشنهاد می شود؛ استفاده از رنگ هایی مانند طلایی و نقره ای در زیبایی بیشتر چشم افرادی که رنگ پوست تیره دارند، تأثیر زیادی دارد. برای پوست های گندمی محدودیتی در انتخاب رنگ سایه وجود ندارد و این افراد می توانند متناسب با سلیقه یا دیگر عوامل، رنگ سایه خود را انتخاب کنند. همچنین افراد با پوست های روشن بهتر است از سایه تیره برای گوشه خارجی چشم استفاده کنند.
  • 4- برای بهتر شدن فرم چشم و ابرو میتوانید از رنگ های خیلی روشن مانند استخوانی در زیر ابرو ها استفاده کنید.
  • 5- برای بزرگ تر دیده شدن چشم ها می توانید از سایه با رنگ روشن روی خط مژه پایین استفاده کنید.
  • 6- استفاده از سایه چشم به عامل دیگری نیز بستگی دارد و آن هم حالت چشم ها است. افرادی که چشم های گرد دارند باید تمرکز سایه را برای گوشه های خارجی پلک بگذارند و ترجیحا به پشت پلک ها کمتر سایه بزنند. خانم هایی که پلک های کشیده و باریک دارند بهتر است سایه روشن تری به تمام سطح پلک بزنند. اگر چشمان کوچکی دارید و می خواهید چشم هایتان را درشت تر نشان دهید بهتر است سایه دودی بزنید و البته سایه شما نباید خطوط مشخصی داشته باشد. همچنین استفاده از سایه دودی برای چشم های گود نیز پیشنهاد می شود.
  • 7- بهتر است هنگام سایه زدن چشم ها را باز نگه دارید تا سایه منظم تری داشته باشید.
  • 8- می توانید از سایه چشم تیره به عنوان خط چشم نیز استفاده کنید. برای این کار باید از براش های کوچک و تخت استفاده کنید.
  • 9- برای پررنگ تر و شارپ نشان دادن سایه ها به خصوص سایه های اکلیلی بهتر است از براش خیس استفاده کنید.
  • 10- بهتر است از قلم مو های باکیفیت و مناسب استفاده کنید. میتوانید در این مورد مقاله “بهترین قلم موی گریم و میکاپ و ویژگی آنها” را مطالعه کنید

آرایش ساده چشم با سایه ساده

نکات و اصول سایه چشم

با وجود انواع سایه چشم جدید اکثر خانم ها سایه های لایت و ساده را انتخاب می کنند زیرا سایه چشم ساده هیچوقت از مد نمی افتد. همچنین اگر سایه را اصولی بزنید عیب چشم هایتان را می گیرد. در سایه چشم های ساده، معمولا از دو یا سه رنگ کم حال یا خنثی مانند صورتی، کرمی، یاسی و… استفاده می شود. این نوع سایه به دلیل طبیعی و ساده بودن برای تمامی مجالس و سنین مناسب است. در ادامه با نحوه آرایش چشم ساده به صورت مرحله به مرحله آشنا می شوید.

  • مرحله اول:

ابتدا برای زیر ساز سایه از پرایمر استفاده کنید. مقدار مناسبی از پرایمر را به پشت پلک بزنید و چند ثانیه صبر کنید تا جذب پوستتان شود. سپس از کرم پودر یا کانسیلری که یک یا دو درجه روشن تر از رنگ پوست است به پشت پلک ها بزنید. افرادی که زیر چشمشان تیره است می توانند از کانسیلر برای زیر چشم ها استفاده کنند؛ به این صورت که با استفاده از کانسیلر یک مثلث برعکس زیر پلک بکشند و به وسیله براش یا پد با حرکات ضربه ای کانسیلر را در جای خود فید کنند.

  • مرحله دوم:

در مرحله بعد رنگ سایه را انتخاب کنید. بهتر است ابتدا یک رنگ روشن را به کل پلک بزنید و سپس رنگ های دیگر را استفاده کنید. به این صورت که رنگی را که تیره است به گوشه خارجی پلک، رنگ متوسط را به وسط پلک و رنگی که روشن تر است را به گوشه داخلی پلک بزنید. توجه داشته باشید که برای طبیعی تر شدن سایه باید مرز بین رنگ ها را فید کنید به طوری که خط جدا کننده رنگ ها مشخص نباشد. البته با توجه به سلیقه و یا دیگر عوامل می توانید رنگ ها را به شیوه دیگری با یکدیگر ترکیب کنید.

  • مرحله سوم:

خط چشم یکی از عوامل مهم در زیبایی چشم ها به شمار می رود ولی در این سبک سایه نباید از خط چشم های کلفت و دنباله دار استفاده کنید. برای کشیدن خط چشم در سایه ساده بهتر است خط چشم را روی خط رویش مژه ها بکشید. به این صورت مژه ها پرتر دیده می شوند. بعد از کشیدن خط چشم روی بن مژه ها می توانید آن را به مقدار کمی از گوشه خارجی چشم به بیرون بکشید.

  • مرحله چهارم:

آخرین مرحله برای آرایش کردن چشم ها به سبک ساده ریمل زدن است. برای اینکه ریمل بهتر روی مژه ها اثر کند پیشنهاد می شود برای مژه های بالا ریمل را به صورت افقی و برای مژه های پایین به صورت عمودی روی مژه ها بکشید. اگر می خواهید مژه ها پرتر شوند چند ثانیه صبر کنید تا لایه اول ریمل خشک شود و بعد می توانید به همین روشی که گفته شد لایه دوم ریمل را بزنید.

جمع بندی

توجه داشته باشید که پوست پلک و چشم ها بسیار حساس است پس بلافاصله بعد از اینکه سایه را لازم نداشتید چشم ها را کاملا بشویید زیرا خوابیدن با سایه یا حتی ماندن سایه روی چشم ها به مدت زیاد باعث آسیب به چشم و همچنین در گذر زمان سبب ایجاد چین و چروک دور چشم می شود. سایه چشم اغلب برای زیبایی ظاهری و چشم ها استفاده می شود ولی در تئاتر و نمایش های دیگر برای گریم نیز کاربرد دارد.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد سایه در گریم مطالعه ی مقاله معرفی بهترین وسایل گریم صورت را به شما پیشنهاد می کنیم. همچنین افراد علاقه مند به یادگیری گریم و میکاپ میتوانند از پکیج گریم و میکاپ استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *