مقالات گریم و میکاپ

بهترین قلم موی گریم و میکاپ و ویژگی آنها

بهترین قلم مو میکاپ و گریم

قلم­مو یا براش آرایشی از پرکاربردترین و ضروری­ترین ابزار برای میکاپ و گریم صورت است. استفاده صحیح از براش­ها دقت را در میکاپ و گریم بالا برده و چهره را از حالت طبیعی خارج نمی­کند. تنوع بالای قلم­موهای آرایشی سبب سردرگمی هنگام خرید آن­ها می­شود. اطلاع از انواع قلم­موها و کاربرد آن­ها بسیار مهم می­باشد؛ زیرا هرکدام برای کاربردی خاص طراحی شده است. 

علاوه بر کاربرد قلم­موها، برای استفاده از آن­ها مهارت­های حرکت دست و کنترل فشار قلم را نیاز دارید. رعایت این فاکتورها، در پخش درست و تأثیر صحیح رنگ روی پوست، خود را نشان می­دهد. برای کسب این مهم در ابتدا باید در این زمینه اطلاعات کسب کنید و دانش خود را بالا ببرید و سپس از تجربیات خود و دیگران بهره ببرید. دانش و تجربه، یک میکاپ آرتیست حرفه­ای از شما می­سازد. برای کمک به بالابردن سطح دانش شما در زمینه قلم­موهای آرایشی و کاربرد آن­ها در گریم، در این مقاله انواع قلم­موها و نکات انتخاب قلم­مو مناسب برای گریم را به‌اختصار برای شما توضیح دادیم.

انواع قلم موی گریم

براش‌‌های آرایشی از دو قسمت الیاف و دسته تشکیل شده­اند. الیافی که در براش­ها وجود دارد، ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند و دسته آن­ها از جنس چوب یا پلاستیک است. دسته براش باید محکم به الیاف متصل باشد. الیاف نباید زبر باشند؛ زیرا سبب آسیب به پوست­های حساس می­شوند. براش­های آرایشی انواع مختلفی دارند. یادگیری انواع براش در به­کارگیری آن­ها تأثیر زیادی دارد. قلم­موهای آرایشی، شامل دو دسته‌بندی می­شوند.

دسته‌ بندی قلم های گریم بر اساس اندازه الیاف

  • قلم­موی نازک: برای ایجاد خطوط نازک و ظریف از قلم­موهای نازک استفاده می­شود. خطوط نازک شامل خطوط خط چشم و خط لب می­شوند. قلم موی نازک در گریم کودکان برای ایجاد خطوط ظریف کاربرد دارد.
  • قلم­موی متوسط: قلم‌موهای متوسط برای سایه زدن چشم­ها، ایجاد خطوط سایه، انجام کارهای محو و برای تبدیل هاشور به سایه کاربرد دارند. قلم­موی بادبزنی از گروه قلم­موهای متوسط است که وظیفه پاک‌کردن پودرهای اضافی از روی صورت را بر عهده دارد.

دسته‌بندی بر اساس شکل الیاف و تراکم آنها

براش زیرسازی مخروطی

براش زیرسازی مخروطی

قلم­مو مناسب زیرسازی که حالت مخروطی دارد، دارای الیافی نرم و انعطاف‌پذیر است. الیاف این قلم‌مو لبه‌هایی مخروطی دارند و بهترین گزینه برای پخش کردن انواع کرم‌پودر مایع روی صورت است. برای اینکه عملکرد خوب این قلم‌مو را مشاهده کنید، از قسمتی از صورت که پوشش بیشتری لازم دارد شروع کنید و با ضربه‌های نرم و روبه‌پایین کرم‌پودر را روی پوست پخش کنید تا به شکلی نرم، یکنواخت و طبیعی روی پوست بخوابد.

براش زیرسازی گرد

براش زیرسازی گرد

قلم­مو زیرسازی با الیافی که لبه‌های گرد دارد، برای پخش کردن کرم روی صورت مناسب است. این قلم­مو با الیاف نرم و گردی که دارد، کرم‌پودر مایع را به طور یکنواخت روی صورت پخش می­کند. برای داشتن یک زیرسازی تمیز و بی­نقص برای آرایش، استفاده از این قلم‌مو توصیه می­شود.

براش تخت

براش تخت

قلم‌موهای تخت، جهت زدن کانسیلرهای مختلف روی صورت استفاده می­شوند. سر تخت این نوع قلم‌مو در پوشاندن خطوط چهره و اطراف چشم بسیار کمک‌کننده است. از دیگر کاربردهای این قلم‌مو در آرایش، می­توان به این اشاره کرد که می­توانید ازیک‌طرف آن جهت زدن کانسیلر به زیر چشم استفاده کنید و از طرف دیگر آن که تمیز است در ترکیب کردن کانسیلر بهره ببرید.

براش باریک

براش باریک

از قلم‌مو باریک هنگام پوشش دادن خطوط صورت با کانسیلر استفاده می­کنند. کاربرد قلم‌مو باریک و تخت در آرایش یکسان است؛ اما تفاوت‌هایی با هم دارند. الیاف این قلم‌مو سری باریک دارند که برای پوشش‌دهی گوشه چشم‌ها و اطراف بینی که دقت بیشتری را لازم دارند، مناسب­تر است. برای تمیزکردن دور لب­ها بعد از زدن رژ لب می­توانید از این قلم‌مو استفاده کنید. برای پنهان کردن لکه­های کوچک صورت نیز گزینه مناسبی است.

قلم‌مو زاویه‌دار خط چشم

براش زاویه دار خط چشم

قلم‌مو زاویه‌دار خط چشم، الیافی تخت و زاویه‌دار دارد. سر آن نرم و باریک است که سبب دقت بالا آرایش و کثیف کاری کمتر می­شود. این قلم‌مو برای زدن خط چشم­های ژله­ای و حالت دادن به ابرو کاربرد دارد. برای کسانی که علاقه‌مند به این هستند که خط چشم خود را تا خط مژه­ها امتداد بدهند، مناسب است.

براش پنکیک (براش کابوکی)

براش پنکیک

زآنجایی‌که پنکیک همان کرم‌پودر فشرده است که حالت پودری دارد، باید براش مخصوص به خود را داشته باشد تا راحت‌تر روی صورت پخش شود. قلم‌مو مخصوص پنکیک، سر پرزدار و گرد دارد. موهای این قلم‌مو متراکم نیستند و آزادانه رها شده­اند. برای استفاده کردن از این براش باید آن را روی پنکیک بکشید و قبل از زدن به‌صورت کمی تکان دهید تا پودرهای اضافه آن بریزد و بعد به‌آرامی روی پوست صورت بکشید.

قلم‌مو تخت و عریض

براش تخت و عریض

قلم‌مو سر تخت که عرض زیادی دارد و طول الیاف آن کم است، برای کانتورینگ صورت به کار می­رود. این قلم‌مو خطوط سایه و روشن را به‌خوبی در هم ترکیب می­کند.

براش رژ گونه

براش رژ گونه

برای استفاده از براش رژگونه ابتدا باید خطوط گونه را پیدا کنید. برای پیداکردن این خطوط کافی است با حالت خنده لب­ها را کمی جمع کنید تا این خطوط خود را نمایان کنند. حال با قلم‌مو مخصوص رژگونه که سرگرد و نرمی دارد، رژگونه را از پایین گونه‌ها به سمت شقیقه و در محل رویش موها بمالید. ازآنجایی‌که رژگونه محصولی پودری است، قبل از زدن آن به‌صورت حتماً براش خود را کمی تکان دهید.

براش زاویه دار

برای کسانی که به‌صورت حرفه­ای آرایش می­کنند، قلم‌مو زاویه­دار را برای زدن رژگونه پیشنهاد می­کنیم. الیاف این قلم‌موها سری گرد و زاویه‌دار دارند که برای زدن سایه نیز می­توانند مناسب باشند.

براش مخصوص سایه زدن

براش های مخصوص سایه زدن

قلم‌مو مخصوص سایه زدن به علت کوچک بودن الیاف آن برای سایه زدن پشت چشم مناسب است. همچنین در پودر زدن صورت و زیرسازی پوست هم استفاده می­شود.

براش بادبزنی

قلم‌مو بادبزنی، بهترین گزینه برای استفاده از پودر فیکس و برنزه است. این قلم‌مو با سر تخت و بادبزنی خود ظاهری همچون جارو دارد و برای تمیزکردن پودرهای اضافه آرایش کمک می­کند.

کاربرد انواع قلم‌مو

جنس ماده آرایشی و حالت فیزیکی مواد مصرفی، نوع براش را برای میکاپ تعیین می­کنند. بر اساس کاربردی که قلم­موها در آرایش دارند، به 6 دسته مجزا تقسیم می­شوند.

قلم موی مناسب کشیدن خطوط: این نوع قلم­موها از دسته قلم­موهایی با دسته­های بلند هستند. شماره این قلم­موها صفر، سه صفر و… است. هرچه تعداد صفرها بیشتر باشد، قطر قلم­مو کم­تر و الیاف آن نازک­تر و ظریف­تر می­شود. ازآنجایی­که الیاف این قلم­موها نازک است، در کشیدن انواع مدل خط چشم و سایه چشم­های خطی گزینه مناسبی هستند. میکاپ آرتیست‌های حرفه‌ای برای بالابردن دقت و ظرافت میکاپ و گریم از این نوع قلم­موها استفاده می­کنند. در کشیدن هاشورهای موقت ابرو نیز به کار می­رود.

قلم موی مناسب رژلب: این نوع قلم‌مو، دسته بلند و کشیده دارد که در بالابردن دقت و ظرافت برای کشیدن رژلب استفاده می­شود. همچنین پخش رنگ رژلب با این قلم‌مو بسیار راحت است و کوچک­ترین چین­و­چروک­ها را پوشش می­دهد. میکاپ آرتیست یا گریمور حرفه­ای برای زدن رژلب از این قلم استفاده می­کند تا دقت بالا، مهارت و سرعت بیشتری داشته باشد.

قلم‌مو مناسب برای سایه زدن: قلم­موهای مخصوص سایه زدن سرهایی گرد و تخت دارند. به علت وجود الیاف نرم و لطیف در نوک برس، می­توانند به‌راحتی سایه را پخش کنند و در فید کردن مرزهای سایه بسیار مفید هستند. اگر میزان عمق و غلظت سایه اولویت باشد، بهتر است از انواع اسفنجی آن استفاده کرد.

قلم‌مو مخصوص فونداسیون: برای پخش کردن انواع کرم‌پودر در حالت‌های مایع، پن استیک و پنکیک­های چرب از قلم‌موهای مخصوص فونداسیون استفاده می­کنند. این نوع قلم­موها در گریم بسیار مهم هستند که از پهن‌ترین شروع شده و به شماره 12 ختم می­شوند.

قلم‌موهای مخصوص انواع پودر: قلم‌موهای مخصوص انواع پودر در پخش کردن پودر فیکس و رژگونه به کار می­روند. این قلم­موها پهن بوده و الیاف آن در تمام قسمت­ها به یک اندازه است به جز قلم کنترلر میکاپ که نوک ابتدایی آن باید از نوک انتهایی آن بلندتر باشد.

پدهای آرایشی مختلف: برای متعادل‌سازی آرایش و میکاپ­های تخصصی از اسفنج­های لاتکس مثلثی، مربعی و اسفنج­های معمولی استفاده می­کنند. در زیرسازی آرایش­ها و هنگام استفاده از پن استیک و پنکیک چرب نیز به کار می­روند.

در پکیج آموزش گریم و میکاپ به‌صورت تخصصی به کاربرد قلم‌مو در گریم و میکاپ اشاره شده است. برای کسب اطلاعات در این زمینه به پکیج مربوطه مراجعه کنید.

انواع قلم‌ مو بر اساس شماره

انواع قلم‌ مو بر اساس شماره

انتخاب قلم‌مو برای میکاپ وابسته به نظر و تشخیص میکاپ آرتیست صورت می­گیرد. میکاپ آرتیست می­تواند با درنظرگرفتن خوش دستی، قلم موردنظر خود را انتخاب کند؛ اما باید باتوجه‌به شماره قلم­موها عمل کند. در ادامه براش­های آرایشی را بر اساس شماره طبقه‌بندی کرده و به طور مختصر توضیح دادیم.

  • قلم شماره صفر: این قلم‌ها مخصوص کشیدن خطوط ظریف در آرایش هستند. در ناحیه چشم و هاشور زدن ابرو از این قلم­موها استفاده می­کنند.
  • قلم شماره 3 تا 6: قلم‌های شماره 3 تا 6 مخصوص آرایش لب هستند.
  • قلم شماره 6 تا 10: قلم­موهای شماره 6 تا 10 مخصوص آرایش چشم، سایه زدن و فید کردن مرز سایه‌ها است.
  • قلم شماره 12 تا 14: برای ایجاد تیرگی و روشنی در تکنیک‌های کانتورینگ و سایه و روشن از قلم­هایی با شماره 12 تا 14 استفاده می­کنند.

نکات انتخاب قلم موی مناسب گریم

یکی از پرکاربردترین ابزاری که در گریم استفاده می­شود، قلم­مو است. می­توان گفت قلم­موهایی طبیعی که از موی سمور ساخته شده‌اند، بهترین قلم موی گریم هستند. قلم‌موها در سایزهای مختلف و با شماره‌بندی مختلف از یک میلی‌متر تا شماره‌های بالاتر، به فرم سر کج، گرد و چهارگوش در بازار یافت می­شوند. یکی از عوامل مؤثر در گریم، جنس قلم­موهای مصرفی است. 

اگر از قلم­مویی استفاده کنید که جنس مرغوبی نداشته باشد، هنگام متعادل‌سازی روی صورت خط می­اندازد و عمل گریم حالتی غیرطبیعی و ناخوشایند به خود می­گیرد. کارکردن با قلم‌موهایی که دسته‌های بلندی دارند، برای گریم راحت­تر است. در نتیجه انتخاب قلم‌مو به‌عنوان یکی از وسایل گریم بسیار مهم است. برای اطلاع از اهمیت آن در گریم به مقاله بهترین وسایل گریم صورت مراجعه کنید.

جمع بندی

برای انجام هر کاری براش مناسب آن لازم است. برای محصولات آرایشی پودری (پودر، سایه ابرو، رژگونه و…) از براش با موهای طبیعی باید استفاده کنید. بهترین نوع قلم‌مو طبیعی، از موی سمور ساخته شده است. برای محصولات آرایشی مرطوب (رژلب، کرم‌پودر، کرم و…) باید از براش­هایی که موی مصنوعی دارند استفاده کنید. نکته مهمی که در استفاده از هر نوع براشی باید درنظر گرفته شود، نگهداری و شست‌وشوی آن است. 

هر براش باید حداقل یک‌بار در هفته شسته شود تا باکتری‌های آن از بین برود. قلم‌موهای گریم در سالن‌های آرایشی زنانه و مردانه کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای قلم موی گریم می‌توان به استفاده آن در گریم‌های سینمایی اشاره کرد. در دوره آموزش گریم سینمایی و پکیج آموزش گریم داماد به استفاده درست از قلم‌موهای مختلف اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *