دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

ph شامپو چیست؟

ph شامپو چیست؟

پوست سر انسان حاوی غدد چربی است که سبوم تولید می­کند. سبوم در لایه بیرونی مو یعنی کوتیکول قرار گرفته و علاوه بر فوایدی که دارد، کثیفی را جذب می­کند. برای ازبین بردن سبوم اضافی، کنترل چربی کف سر و ازبین‌بردن کثیفی، از شامپوها می­توان استفاده کرد. عملکرد شامپوها بر اساس ph است. بیشتر شامپوها ph قلیایی دارند و برای موهای چرب مناسب‌اند اما اگر پوست کف سر، خشکی داشته باشد یا پوسته ­پوسته شود، قلیایی است و استفاده از شامپو قلیایی مو را خشک و شکننده می­کند. 

در انتخاب محصولات مراقبتی و پاک­ کنندگی مو، باید توجه زیادی داشت. باتوجه‌ به کاربردهای متفاوت شامپو و انواع مختلف آن، ابتدا باید مو را از هر جهت بررسی کنید. اگر مشکل خاصی، مانند ریزش یا آسیب­های ناشی از دکلره و رنگ و… داشت، بهتر است ابتدا به درمان آن­ها بپردازید. بعد از تشخیص آسیب­های مو باید از شامپوهای مخصوص با ph معینی استفاده کرد تا آسیب­های واردشده بیشتر نشوند.

 

ph شامپو چیست؟

از مهم­ترین عوامل تأثیرگذار روی زیبایی و سلامت مو، ph آن است. ph فاکتوری است که با آن می­توان خاصیت اسیدی و قلیایی را سنجید. این فاکتور از صفر تا چهارده متغیر است. اگر ph مشخص شده هفت باشد، نشان‌دهنده خنثی بودن است. هرچه اعداد از هفت به بالا برود، خاصیت قلیایی بودن زیاد می­شود و هرچه اعداد از هفت به صفر نزدیک­تر شوند، خاصیت اسیدی زیاد می­شود. متعادل نگه‌داشتن ph برای سلامت مو، ضروری است. 

ph طبیعی موی انسان ، بین 4.5 تا 5.5 است. این به این معناست که مو و سبوم آن خاصیت اسیدی ملایمی دارد و این خاصیت، از فعالیت قارچ­ها و باکتری­ها جلوگیری می­کند و سبب سلامت کوتیکول مو می­شود.

ph مناسب مو چیست؟

PH معیاری برای شناسایی ترکیبات شیمیایی است. با شناسایی PH می توانید مشخص کنید که چه موادی مناسب پوست و مو است. موادی که PH آن ها بین صفر تا 6.9 است اسیدی بوده و موادی که PH آن ها 7 است، خنثی هم چنین محصولاتی که PH آنها بین 7.1 تا 14 است قلیایی می باشند. PH قوی ترین اسید ها، صفر و قوی ترین قلیاها 14 است. پوست سر دارای PH 5.6 است.

محصولاتی که PH آن ها 6 تا 8 است، مناسب پوست سر و مو می باشند و محصولاتی که PH آن ها بین 12 تا 14 است، یعنی قلیایی قوی می باشد و برای پوست سر مضر می باشد. هم چنین موادی که PH صفر تا 2 دارند مو ها را جمع کرده و به ساختمان مو آسیب می رسانند. 

نکته : ph پوست آقایان کمتر از خانم هاست به عبارت دیگر پوست آقایان از پوست خانمها اسیدی تر است.

وسایل اندازه گیری PH

  • کاغذ تورنسل (مرگ)
  • پگامتر (الکترونیکی)

کاغذ مرگ

زمانی که کاغذ مرک را در محلول اسیدی قرار می دهید با توجه به قدرت اسیدی به رنگ قرمز، نارنجی تا زرد و در محلول قلیایی زرد، سبز، تا آبی تیره می شوند.

کاغذ تورنسل

زمانی که کاغذ تورنسل را در محلول قلیایی قرار می دهید به رنگ آبی در آمده و در محلول اسیدی صورتی مایل به قرمز می شود.

پگامتر

زمانی که در محلول یک الکترود قرار می گیرد، عدد PH بر روی دستگاه نمایان می شود.

توجه: هر واحد PH به ده واحد کوچک تر تقسیم شده است.

در کار آرایشگران کاغذ مقیاس جهت اندازه گیری PH مناسب می باشد.

برای حفظ تعادل ph، دانستن مقدار مناسب آن، از چند زاویه مهم و ضروری است. همان‌طور که گفته شد، دامنه ph مو اسیدی است و عدد آن بین 4.5 تا 5.5 متغیر است. وقتی ph در این بستر قرار دارد، یعنی مو سالم است و جای نگرانی نیست. این میزان ph، سبب می­شود که لایه‌های کوتیکول مو که جنس کراتین دارند، فاصله معین از هم قرار داشته باشند و در حالت عادی این فاصله ­ها مو را براق و زیبا نشان می­دهد.  اگر تعادل ph با محصولات قلیایی به هم بخورد، کوتیکول­های مو که به‌وسیله سبوم بسته بودند، باز می­شوند و مو آماده دریافت و ازدست‌دادن مواد کراتینی و مفید خود می­شود. اگر محصولات قلیایی سبب به ­هم­خوردن ph مو شوند، از روش‌های زیر برای برطرف‌کردن این مشکل استفاده کنید.

روش اول: از محصولاتی استفاده کنید که ph مو را کم می­کنند؛ مثل: ماسک‌های داخل و خارج حمام که در داخل حمام، ماسک نیاز به مکث و سپس آبکشی دارد. باید به این نکته توجه کنید که ماسک داخل حمام نباید به طور کامل شسته شود. برای استفاده از ماسک‌های خارج از حمام، استفاده از سشوار و اتو به دلیل حرارت بالا ضرر دارد.

روش دوم: درمان­های پروتئینه داخل سالن­های آرایشی نیز تعادل ph مو را حفظ می­کنند. فقط باید توجه کنید که عمل پروتئینه را باید متخصص آن انجام دهد. در غیر این صورت مو دچار آسیب می­شود.

انواع شامپو از نظر ph

انواع شامپو از نظر ph

شاید برایتان سؤال شود که ph شامپو چیست و چه تأثیری روی سلامت مو دارد؟ شامپوها باید چربی پوست سر را از بین ببرند ولی ساقه مو را خشک و شکننده نکنند. برای همین منظور ph شامپوها و قدرت پاک کنندگی آن‌ها باید متفاوت باشند. امروزه در بازار شامپوهای متعددی با کاربردهای متفاوت موجود است. این فراوانی نوع شامپو سبب سردرگمی میشود و ممکن است شامپویی را انتخاب کنیم که سبب به‌هم‌خوردن ph مو شود. 

محصولاتی که بیش از حد قلیایی باشند، لایه کوتیکول مو را باز میکنند. درحالی‌ که اسیدی بودن زیاد محصول باعث انقباض و کشیدگی زیاد کوتیکول میشود. پس شناخت شامپوها از نظر ph ضروری است. شامپوها از این نظر به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی هرکدام میپردازیم.

۱) شامپو قلیایی

قدرت پاک­ کنندگی شامپوهای قلیایی زیاد است ولی درعین‌حال استفاده از آن برای پوست کف سر مضر است؛ به همین دلیل در زمان‌های خاصی از این شامپوها استفاده می­کنند. در آرایشگاه‌ها برای تأثیر بیشتر پودر ریموور رنگ مو، از شامپوهای قلیایی با مارک معتبر استفاده می­شود. بعد از آن موها را شسته و کاملاً خشک می­کنند. این نوع شامپوها برای موهای چرب توصیه می­شوند.

همچنین برای عمل سم­زدایی و پاک‌سازی کف سر و ریشه موها این شامپو مناسب است. از آنجایی‌که استفاده از این شامپو ها بسیار خطرناک است و در مواقع خاص باید از آنها بهره برد، بهتر است اطلاعاتی در مورد انواع شامپو قلیایی کسب کنید. ما در مقاله “شامپو قلیایی چیست” به ارائه اطلاعات مفیدی در رابطه با این نوع شامپو پرداخته ایم.

 

۲) شامپو اسیدی

شامپوهای اسیدی به صاف شدن کوتیکول مو کمک می­کنند. پس استفاده آن بعد از رنگ کردن مو، این امکان را به شما می­دهد که رنگ داخل مو را ببینید. استفاده از این شامپو برای کسانی که موهای آسیب­دیده و خشک دارند مناسب است.

 

۳) شامپو خنثی

شامپوهای خنثی سطح اسیدی بین 5 تا 7 دارند. از این شامپو بعد از دکلره کردن استفاده می­کنند. این نوع شامپوها به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی و ph اسیدی برای استفاده روزانه مناسب نیستند و به ساقه و پوست سر آسیب می­رسانند. فرمولاسیون ویژه شامپوهای خنثی با داشتن ph خنثی این عوارض را ندارد و باعث تغذیه و لطافت پوست و مو می­شود.

 

تأثیر ph شامپو روی ریزش مو

تأثیر ph شامپو روی ریزش مو

از دست‌ دادن 50 تا 100 تار مو به طور روزانه، کاملاً طبیعی است. اما اگر حجم موها در اثر ریزش مو، کم و مقدار ریزش آن زیاد شود، باید به چشم یک مشکل اساسی به آن نگاه کرد. استفاده از شامپو با ph مناسب ، یکی از راه­های جلوگیری از ریزش مو است. ph شامپوها معمولاً بالای 7 و قلیایی است ولی همان‌طور که گفته شد ph پوست سر اسیدی است. شامپوهایی که ph آن­ها 5.5 است، چربی پوست سر را از بین نمی­برند. هرچه چربی کف سر بیشتر باشد، ph شامپو نیز باید بیشتر باشد. انتخاب شامپو باید باتوجه­به شرایط پوست و مو هر فرد باشد.

تأثیر ph شامپو روی ترمیم و دکلره

یکی دیگر از عواملی که دانستن ph مو را مهم و ضروری می­کند، کاربرد مواد مصرفی حین انجام رنگ کردن مو ، دکلره و احیا است. استفاده از کرم و پودر دکلره برای بازشدن رنگ مو و بعد از آن استفاده از رنگ مو، ساقه موها را شکننده می­کند. 

برای نفوذ به داخل لایه میانی مو که شامل سلول‌های مرده، زنجیره­های کراتینی­ و رنگ‌دانه‌ها است ابتدا باید سطح کوتیکول مو قلیایی شود تا این لایه باز شود. برای اینکه رنگ مو ماندگاری بالایی داشته باشد، باید از رنگ موهای قلیایی استفاده کنیم.

اگر قصد دکلره کردن مو را دارید و باید عمل پاک‌کردن رنگ مو را انجام دهید، باید سطح کوتیکول مو را قلیایی کنید تا این امکان برایتان فراهم شود. 

برای انجام کارهای ترمیم مو ، مانند احیا و صافی، باید به همان ترتیب سطح کوتیکول مو باز شود. ازآنجایی­که موهای دکلره شده در معرض آسیب هستند، ترمیم آن­ها نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. بسیار مهم است که بعد از هر عمل قلیایی کردن مو، ph مو را با موادی مانند شامپوهایی که ph زیر 5 دارند یا ph changer پایین آورد. به این صورت که محصولات نامبرده را به قسمتی که قبلاً دکلره شده بزنید و سپس عملیات دکلره را شروع کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تأثیر ph روی ریزش و ترمیم موهای دکلره را به طور کامل بررسی کردیم. هر شخص باتوجه‌به شناختی که از پوست و موی خود دارد، ph مو خود را متعادل می­کند. برای متعادل کردن ph مو می­توان از شامپوهای مناسب استفاده کرد. گفتیم که اگر پوست سر چرب است بهتر است از شامپوهای قلیایی استفاده شود و اگر خشک است باید در جهت اسیدی شدن پوست کف سر اقداماتی را انجام دهید. 

برای انتخاب شامپو باید به دو موضوع، ph و غلظت آن توجه کنید. در مورد ph انواع شامپو و کاربردشان در این مقاله توضیح داده شد ولی برای اطلاع از غلظت شامپوها به مقاله تفکیک انواع شامپو از نظر غلظت مراجعه کنید. بررسی این مقاله دید بهتری برای انتخاب شامپو به شما می­دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *