دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

قرارداد پرسنل سالن زیبایی

قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی

از جمله موضوعاتی که باید هنگام کار کردن در یک سالن زیبایی یا جذب پرسنل در نظر گرفته شود ، قراردادی است که بین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل تنظیم می ‌شود که باید کاملا قانونی و درست باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل را همراه با شرایط و محتوای قرارداد برای شما شرح دهیم تا بتوانید با اطلاع دقیق از حق و حقوق خود ، قرار داد بی عیب و نقصی را با پرسنل خود تنظیم کنید. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

همان طور که در دوره آرایشگری مردانه گفتیم ، فرآیند تاسیس یک سالن زیبایی کار پیچیده و زمان ‌بری است و لازمه انجام درست و اصولی تمام مراحل ، آشنایی کامل کارفرما یا مدیریت سالن زیبایی با قواعد و قوانین کاری است. هر مدیر سالن زیبایی برای راه اندازی کار خود به جذب چند نیرو یا پرسنل نیاز دارد تا بتواند با همکاری آن ها فعالیت خود را آغاز نماید.

در این میان موضوعی که اهمیت دارد و درست یا نادرست بودن آن می تواند به طور مستقیم روی موفقیت سالن زیبایی تاثیر گذار باشد ؛ قرارداد بین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل است که دارای مقررات و ضوابط خاصی از نظر سازمان کار و رفاه اجتماعی است که باید هر مدیر آرایشگاه و پرسنلی به طور کامل به آن ها آشنا باشد تا هیچ کدام دچار ضرر و زیان نشود.

 

در صورتی که در رابطه با تنظیم قرارداد بین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل به مشاوره نیاز دارید می توانید از طریق شماره تماس 09120911255 یا آدرس وب سایت ostadbeyk.com با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پکیج قراردادهای سالن های زیبایی

اهمیت تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی

اهمیت تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی

همان طور که در بخش قبل گفته شد ، از جمله مشکلاتی که بین مدیران سالن های زیبایی و پرسنل ایجاد می ‌شود مربوط به قراردادهایی است که به روش های نادرست و غیر اصولی با پرسنل بسته می شود. به عبارت دیگر عدم آگاهی نسبت به حقوق طرفین ، روش ها و قواعد عقد قرارداد و مهم تر از همه نداشتن آگاهی درست از قوانین اداره کار باعث شده تا قراردادهای نادرستی بسته شود و در صورت بروز کوچک ترین اختلافی ، مدیران سالن های زیبایی و آرایشگاه ها مجبور به پرداخت جریمه های زیادی شده و از نظر اداره کار نیز محکوم شوند.

به این صورت که اگر قرارداد آن ها از نظر اداره کار درست نباشد در صورتی که یکی از پرسنل از مدیر آرایشگاه شکایت کند مدیر آرایشگاه در دادگاه محکوم می ‌شود و باید علاوه بر پرداخت مزایای یک نیروی تمام وقت به شخص ، جریمه ای هم به سازمان تأمین اجتماعی برای عدم بیمه کردن فرد پرداخت کند. به همین جهت اطلاع از قوانین مربوط به آن و شرایط بستن قرارداد برای پرسنل و مدیران در سالن های زیبایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

    بیشتر بخوانید : شرایط تاسیس آرایشگاه مردانه در سال ۱۴۰۱ + هزینه ها

شیوه قرارداد پرسنل سالن زیبایی و مدیریت

شیوه قرارداد پرسنل سالن زیبایی و مدیریت

برای تنظیم قرارداد بین مدیر آموزشگاه و پرسنل به طور کلی دو روش وجود دارد که به نام عرفی و شخصی شناخته می شوند. در هر کدام از این روش ها باید قوانین مربوط به طور کامل رعایت شود. البته در صورتی که قرارداد به صورت شخصی نوشته شود علاوه بر موارد معمول ، نکاتی نیز طبق نظر طرفین قرارداد به آن اضافه می ‌شود که به امضای دو طرف قرارداد می ‌رسد و کاملاً قانونی است و افراد باید به تمام موارد ذکر شده در قرارداد پایبند باشند.

معمولاً رایج است که قبل از عقد قرارداد سالن های زیبایی جلسه مذاکره ای بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل به جهت ارتباط بهتر آن ها صورت گیرد. این جلسات ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشند و طرفین موظف هستند که تمامی شرایط و انتظارات خود را برای هم بیان کنند تا میزان اشتراک آن ها با هم مشخص شود.

معمولاً در این جلسات مدیر آرایشگاه یا فردی که در بالاترین مرتبه اجرایی قرار دارد شرکت می ‌کند و مسائلی مانند : میزان دستمزد ، نوع و روش پرداخت دستمزد ، شرایط محیط کار و ساعات کاری را برای پرسنل بیان می ‌کند. پس از این که توافق روی این مسائل صورت گرفت قرارداد تنظیم می شود.

محتوای قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل

محتوای قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل

پس از این که در جلسه مذاکره بین مدیر آرایشگاه و پرسنل توافقات اولیه صورت گرفت و شرایط توسط طرفین پذیرفته شد ؛ زمان تنظیم قرارداد رسمی است. به موجب این قرارداد زمان شروع همکاری آن ها مشخص می ‌شود و افراد موظف هستند در چارچوب این قرارداد با هم همکاری کنند و هیچ کدام نمی توانند دیگری را به انجام کاری خارج از موارد ذکر شده در قرارداد مجبور کنند.

به عبارت دیگر بعد از امضای قرارداد رسمی هیچ کدام نمی توانند موارد ذکر شده در آن را رد یا اصلاح کنند ، مگر این که قرارداد مجدد نوشته شود در آن مفاد قرارداد تغییر کند. پس هنگام نوشتن قرارداد باید به موارد زیر دقت شود:

1) طرفین باید در زمان عقد قرارداد حضور داشته باشند :

اولین و مهم ترین موردی که باید در زمان عقد قرارداد با آن توجه شود و جزو شرایط لازم برای قانونی بودن یک قرار داده است ، حضور هر دو طرف قرارداد است و در صورتی که حتی یک نفر آن ها حضور نداشته باشد قرارداد به طور خودکار باطل خواهد بود. البته در برخی از موارد با رضایت طرف مقابل قرارداد از طرف یک نفر قرارداد امضا می شود برای نفر مقابل ارسال می شود تا در صورت تایید قرارداد را امضا کند. این مورد فقط در صورتی درست و قابل استناد است که طرف مقابل به این روش رضایت کامل داشته باشد.

2) باید حتما عنوان قرارداد ذکر شود :

در قراردادی که بین مدیر سالن زیبایی و پرسنل بسته می شود باید به عنوان قرارداد به طور کامل ذکر شود و دو طرف نیز باید به عنوان آن به صورت دقیق توجه کنند ؛ زیرا پس از امضای آن دیگر راه برگشتی برای آن ها وجود ندارد.

3) نوع قرارداد باید مشخص شود :

قراردادها در دونوع موقت و دائم تنظیم می شوند و معمولا بر اساس عرف موجود در جامعه قراردادهایی که مربوط به آرایشگری هستند به صورت موقت نوشته می شوند. همان طور که می دانید شغل آرایشگری به نوعی فصلی محسوب می ‌شود و در برخی از ماه های سال مانند : محرم و صفر تقاضا برای این کار کم تر است. به همین دلیل قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که هیچ کدام از طرفین در قرارداد ضرر نکنند.

4) تاریخ شروع قرارداد و مدت زمان قرارداد با پرسنل سالن زیبایی باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود :

از دیگر موارد مهمی که در قراردادهای سالن زیبایی باید به طور دقیق ذکر شود تاریخ شروع قرارداد و مدت زمانی است که قرارداد اعتبار دارد. در صورتی که به این مورد توجه نشود ممکن است برای طرفین قرارداد اختلاف و مشکلاتی ایجاد شود.

5) اطلاعات شخصی طرفین باید به طور دقیق ذکر شود :

مورد دیگری که در متن قرارداد سالن زیبایی باید به آن توجه شود این است که باید مشخصات طرفین قرارداد ( یعنی مدیریت آرایشگاه و پرسنل ) به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود. این مشخصات می تواند شامل : نام و نام خانوادگی ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، تحصیلات ، آدرس و مواردی از این قبیل باشد.

6) وظایف مربوط به طرفین قرارداد باید به طور کامل شرح داده شود :

در متن قرارداد کاری سالن زیبایی باید وظیفه هر کدام از پرسنل به صورت شفاف و جداگانه شرح داده شود. این تعیین وظیفه بسیار مهم و جدی است و اگر به وظایف پرسنل به صورت دقیق اشاره نشود می تواند برای طرفین مشکل ساز باشد.

7) تعهدات و شرایط طرفین باید در قرارداد ذکر شود :

از دیگر مواردی که باید در متن قرارداد سالن زیبایی ذکر شود تعهدات و شرایطی است که طرفین نسبت به هم پذیرفته اند. برای مثال : برخی از مدیران آرایشگاه ها به پرسنل خود تعهد می دهند که روزهای تعطیل می توانند استراحت کنند و یا در مقابل پرسنل به مدیر خود تعهد می‌ دهند که در صورت شلوغ بودن سالن زیبایی چند ساعت بیش تر از حد معمول به صورت اضافه کاری کار کنند. این شرایط به صورت رسمی در قرارداد ذکر می شود و به امضای طرفین می رسد و باید توسط آن ها اجرا شود.

8) شرایط خروج از قرارداد و فسخ آن باید بیان شود :

در جریان یک همکاری ممکن است مدیر آرایشگاه یا پرسنل تصمیم بگیرند قبل از اتمام قرارداد آن را فسخ کنند. در این صورت لازم است برای خروج زود هنگام هر کدام از طرفین شرایطی در قرارداد ذکر شود که باید طرف تعهد کننده آن را انجام دهد. برای مثال : اگر مدیر آرایشگاه بخواهد به دلیل نامشخصی همکاری خود را با پرسنل قطع کند ؛ اگر در قرارداد شرایط و ضوابطی برای این موقعیت بیان شده باشد مدیر موظف است خسارت مشخص شده را به پرسنل خود پرداخت کند.

9) نحوه پرداخت حقوق باید در قرارداد مشخص شود :

برای پرداخت حقوق به پرسنل می توان از چند روش رایج استفاده کرد که شامل موارد زیر است :

  • حقوق ثابت : حقوق ثابت همان طور که از نام آن پیداست ، مبلغ ثابت و مشخصی است که به صورت ماهیانه و فارغ از شرایط موجود باید به پرسنل پرداخت شود.
  • حقوق درصدی : در حقوق به صورت درصدی مبلغی که درصد آن در قرارداد مشخص می شود از سود کارکرد آرایشگاه به پرسنل پرداخت می ‌شود که هر ماه می تواند متغیر باشد و مبلغ ثابتی نیست.
  • حقوق ترکیبی ثابت و درصدی : در روش ترکیب حقوق ثابت و درصدی مدیر آرایشگاه باید علاوه بر پرداخت مبلغ ثابتی به صورت ماهانه ، درصدی از سود خالص آرایشگاه را نیز به نیروی خود پرداخت کند.

در تمامی حالت های گفته شده باید نوع و میزان حقوق پرسنل به صورت دقیق مشخص است در قرارداد ذکر شود.

قراردادهای دردسر ساز و نادرست در سالن های زیبایی

قرارداد های دردسر ساز و نادرست در سالن های زیبایی

حال که با قواعد تنظیم قرارداد کاری سالن زیبایی و شرایط قانونی آن آشنا شدید بهتر است بدانید چه نمونه قرارداد سالن زیبایی با پرسنل می ‌تواند برای مدیر آرایشگاه دردسرساز شود؟ در ادامه چند مورد از قراردادهای دردسرساز و نادرست بیان می شود که عبارتند از :

۱- قرارداد اجاره صندلی در سالن زیبایی :

یکی از قراردادهایی که این روزها در سالن های زیبایی زنانه و مردانه رایج شده ، قرارداد اجاره صندلی است. بستن این قرارداد کاملاً اشتباه است و می تواند مشکلاتی را برای مدیر آرایشگاه ایجاد کند. در این قرارداد شما به عنوان مدیر سالن زیبایی به پرسنل خود یک صندلی اجاره می دهید و فرد موظف است در قبال آن به صورت ماهیانه مبلغی را به عنوان اجاره صندلی به شما پرداخت کند.

در صورتی که هر گونه اختلاف بین شما و نیروی کار شما ایجاد شود و شخص از شما به اداره کار شکایت کند ، از نظر اداره کار به عنوان نیروی دائم شما محسوب می‌ شود و شما موظف به پرداخت تمامی حق و حقوق های یک نیروی ثابت به او خواهید بود. این حق و حقوق شامل حقوق اداره کار و جریمه سازمان تامین اجتماعی است. به همین دلیل قرارداد اجاره صندلی سالن زیبایی امری کاملاً اشتباه است.

۲- قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی :

از دیگر قراردادهایی که بیش تر در سالن های زیبایی زنانه بین مدیر و پرسنل تنظیم می شود قرارداد اجاره لاین سالن زیبایی است. این قراردادها می ‌تواند در زمینه لاین های ناخن ، پاکسازی پوست ، رنگ مو و … تنظیم شود و در ازای آن هر لاین خدمات یک آرایشگاه توسط یک شخص اداره شود. این قرارداد نیز مانند اجاره صندلی اشتباه است و می ‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

    بیشتر بخوانید : انواع لاین های آرایشگری پردرآمد در سال ۱۴۰۱

۳- قرارداد مشارکت سالن زیبایی

از دیگر قراردادهایی که می ‌تواند در صورت رعایت نکردن نکات و قوانین برای مدیران سالن زیبایی دردسر ایجاد کند ، قرارداد مشارکت آرایشگاه زنانه یا مردانه است. به طور کلی باید گفت در حالت عادی چیزی به نام قرارداد شراکت در آرایشگاه زنانه یا مردانه وجود ندارد که شخص بخواهد به صورت درصدی با مدیر آرایشگاه کار کند ؛ زیرا در این قراردادها حق و حقوقی در رابطه با بیمه پرسنل تعلق نمی گیرد و باید گفت نمونه قرارداد پرسنل درصدی سالن های زیبایی غیر بیمه ‌ای درست و قانونی نیست و از نظر اداره کار اشکال دارد.

قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در چه صورت درست و قانونی است؟

همان طور که گفته شد قراردادهای درصدی سالن های زیبایی از نظر اداره کار درست و قانونی نیستند ؛ ولی در این رابطه تبصره ای نیز وجود دارد. از نظر اداره کار قرارداد مشارکت در سالن زیبایی در صورتی درست و قانونی است که نیرو با مدیر آرایشگاه در سود ، زیان و سرمایه گذاری به طور کامل شریک باشد و سهم و نسبتی مساوی داشته باشد. برای مثال هرکدام به اندازه ۵۰ درصد و به صورت یکسان در آرایشگاه سهم داشته باشند. البته باید گفت این شراکت و سهم مشخص باید در جواز کسب آن ها نیز ذکر شده باشد. در چنین حالتی قرارداد مشارکت سالن زیبایی کاملا معتبر و قانونی خواهد بود.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله اشاره شد یکی از مشاغل پرطرفدار در میان جوانان شغل آرایشگری مردانه یا زنان است. اغلب افراد بعد از گذراندن دوره های آموزش آرایشگری مردانه یا زنان قبل از احداث سالن زیبایی مدتی را در آرایشگاه های دیگر فعالیت می‌ کنند تا تجربه بیش تری کسب کنند. از جمله موضوعات مهم برای کار کردن در آرایشگاه یا جذب پرسنل بستن قرارداد معتبر و قانونی با آن ها است.

در این مقاله نحوه قرارداد فی مابین مدیریت سالن زیبایی و پرسنل و شرایط و ضوابط آن به طور کامل شرح داده شد و در کنار آن به معرفی قراردادهای دردسرساز برای مدیران سالن زیبایی و شیوه درست قرارداد مشارکت سالن زیبایی از نظر قانون کار اشاره شد. اکنون شما می توانید با استفاده از این اطلاعات قرارداد درستی را با پرسنل خود تنظیم کنید تا از نظر قانونی دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *