مقالات رنگ مو

چگونه موهای خود را دکلره کنیم؟

چگونه مو های خود را دکلره کنیم

تقریبا بیشتر دستورات رنگ موها، نیاز به روشن کردن مو دارند. برای روشن کردن موها روش های زیادی مانند استفاده از رنگ مو 000، دکو کرم و یا دکلره وجود دارد. دکلره کردن موها یکی از آسان ترین و سریع ترین این روش ها است؛ از این رو امروزه افراد بسیاری تمایل به دکلره کردن موها یا یادگیری آن دارند؛ اما از آن جایی که مواد دکلره عوارضی نیز دارند، معمولا افراد بین دو راهی قرار می گیرند. 

می توانید برای کاهش این عوارض، موهای خود را در یک آرایشگاه توسط آرایشگرانی حرفه ای انجام دهید. در حالت کلی و معمولی دکلره کردن موها کار خیلی سخت یا پیچیده ای نیست؛ پس اگر افراد نمی خواهند برای انجام دادن دکلره مو به آرایشگاه بروند، می توانند با رعایت یک سری نکات که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره شده است، خودشان موهای خود یا نزدیکانشان را دکلره کنند.

دکلره نوعی ماده شیمیایی است که باعث از بین رفتن رنگ موها و سفید شدن آن ها، یا در اصطلاح به پایه رسیدن موها می شود تا با این کار موها برای رنگ های روشن یا فانتزی آماده شوند. رنگ پودرهای دکلره معمولا سفید است ولی اگر برای رنگ مویی نیاز به استفاده از پودر های دکلره رنگی باشد، در ترکیبات آن ذکر می شود.

انواع پودر های دکلره مو

انواع پودر های دکلره مو

پودر دکلره 4 نوع آبی، سفید، بنفش و دکوکرم دارد. در ادامه به بررسی این 4 نوع و همچنین پودر دکلره پکیج طلایی استاد بیک میپردازیم.

۱- پودر دکلره استادبیک

در حال حاظر بهترین پودر دکلره برای انواع مو های آسیب دیده ، پرکلاغی و هر نوع موی دیگر پودر دکلره استادبیک است. این پودر دکلره پس از چندین سال تحقیق و آزمون و خطاهای مختلف توانسته یکی از بهترین پودر های دکلره حال حاضر باشد.

۲- پودر دکلره آبی

از آن جایی که پودر دکلره آبی بسیار قوی است معمولا از آن برای موهای سالم، ضخیم و موهایی که کاملا مشکی هستند، استفاده می شود؛ پس اگر می خواهید دکلره کردن موهایتان زمان کمتری داشته باشد، می توانید از این پودر استفاده کنید. یکی از مهم ترین مزایای این پودر علاوه بر سرعت، این است که به علت داشتن رنگدانه های آبی، رنگ زردی و قرمزی موها را می گیرد و باعث بهتر شدن رنگ موها بعد از انجام دکلره می شود.

۳- پودر دکلره سفید

پودر دکلره سفید از پودر دکلره آبی ضعیف تر است و به همین دلیل از آن برای بی رنگ کردن موهای روشن و نازک استفاده می کنند. این پودر دکلره برای کسانی که موهایشان را قبلا رنگ کرده اند، بهترین گزینه است. همچنین استفاده از این پودر به دلیل فرآیند شیمیایی متوسطی که دارد برای هایلایت کردن موها با فویل نیز استفاده می شود.

۴- پودر دکلره بنفش

این نوع پودر عملکرد ضعیفی دارد و به همین دلیل بیشتر برای موهای صورت یا بدن استفاده می شود؛ ولی افرادی که موهای بسیار نازک یا حساسی دارند نیز می توانند از این پودر برای دکلره کردن موهایشان استفاده کنند.

۵- دکو کرم

عملکرد دکو کرم دقیقا مانند پودرهای دکلره آبی و سفید است با این تفاوت که دکوکرم آسیب کمتری به موها می زند.

کدام پودر دکلره مناسب تر است؟

بهتر است قبل از انتخاب دکلره، نوع موها را بشناسیم و خصوصیات انواع دکلره را بدانیم. سپس مناسب ترین نوع پودر دکلره را برای مو انتخاب کنیم. معمولا اگر موها مشکی طبیعی یا کاملا مشکی باشند، بهتر است برای روشن کردن آن ها از دکلره آبی استفاده کنید. با این کار علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، موها بهتر بی رنگ می شوند. در صورتی که موها روشن یا نازک باشند، بهتر است برای روشن کردن آن ها از دکلره های ضعیف تر استفاده شود. اما پودر دکلره استادبیک پیشنهاد ما به شما برای سفید کردن انواع مو میباشد. پیشنهاد میکنیم در این زمینه حتما مقاله بهترین پودر دکلره را بخوانید.

مواد دکلره استادبیک

پودر دکلره استادبیک

5/5

توصیه های کلیدی قبل از دکلره کردن

توصیه های کلیدی قبل از دکلره کردن

۱- پایه مورد نیاز برای رنگ موی جدید خود را بشناسید

از آن جایی که رنگ موهای روشن تنوع بسیار زیادی دارند، هر کدام از آن ها به یک پایه مشخص نیاز دارد. لازم است قبل از دکلره کردن موها، پایه مورد نیاز برای رنگ موی جدید را بدانید. با دانستن پایه مورد نیاز می توانید موها را دقیقا به مقدار مورد نیاز روشن کنید؛ زیرا روشن شدن موها بیشتر یا کمتر از مقدار مورد نیاز باعث می شود رنگ موی مورد نظر، روی موهای شما دقیقا به همان رنگ نشود و نتایج نا مطلوبی داشته باشد. همچنین رنگ پایه برای هر برند متفاوت است پس حتما تحقیقات لازم را در این مورد نیز داشته باشید.

۲- وسایل مورد نیاز را آماده کنید

از آنجایی که در دکلره کردن موها سرعت عمل داشتن بسیار مهم است، باید تمامی وسایلی را که لازم دارید از قبل آماده کرده و در دسترس قرار دهید تا این کار را با دقت و سرعت خوبی انجام دهید.

۳- از کسی برای همکاری کمک بگیرید

انجام دادن دکلره کار بسیار حساسی است و بهتر است برای این کار یک همکار نیز داشته باشید تا برای جدا کردن موها یا آوردن وسایل و دیگر کارها به شما کمک کند تا این کار را با سرعت بیشری انجام دهید.

۴- دستورالعمل ها را با دقت بخوانید

برای دکلره کردن موها اصلا عجله نکنید. با دقت دستورالعمل روی بسته بندی رنگ مو و دکلره را بخوانید و دقیقا به همان صورت عمل کنید.

ابزار های لازم برای دکلره

چگونه موهای خود را دکلره کنیم

و اما اصلی ترین موضوع این است که چگونه موهای خود را دکلره کنیم. برای این کار در ادامه چند مرحله گفته شده است که می توانید با دنبال کردن این مراحل به راحتی موها را دکلره کنید.

  1. برای اولین مرحله مواد را آماده کنید؛ با توجه به نوع مو و رنگ موی مصرفی، اکسیدان و پودر دکلره مناسب را انتخاب کرده و به مقدار کافی با هم مخلوط کنید.
  2. موها را به 4 قسمت تقسیم کنید تا راحت تر و دقیق تر مواد را به موها بزنید.
  3. ساقه موها را به موادی که از قبل آماده کردید آغشته کنید.
  4. با توجه به مقاومت موها و نوع پودر مصرفی اندکی صبر کنید و در این زمان موها را چند بار چک کنید.
  5. مجدد مواد را برای ریشه موها آماده کنید ولی این بار با اکسیدان 6 درصد و سپس مواد را به ریشه موها بزنید.
  6. زمانی که موها به پایه مورد نظر رسید آن ها را بشویید.

چگونه ریشه موها را دکلره کنیم

اگر قبلا موها دکلره شده باشند، بعد از مدتی که دوباره مو بلند می شود و ریشه موها رشد می کنند، نیاز است که ریشه مو را دوباره دکلره کنید. این کار نیاز به دقت بسیار بالایی دارد؛ زیرا احتمال دارد مواد دکلره بیش از حد روی قسمتی از موها که قبلا دکلره شده قرار بگیرد و سبب سوختن آن ها شود. 

برای حل این مشکل می توانید برا ریشه گیری موها به یک آرایشگر حرفه ای مراجعه کنید یا اگر به هر دلیل نمی خواهید این کار را انجام دهید و خودتان قصد دارید این کار را بکنید باید نکاتی را رعایت کنید که این نکات شامل موارد زیر می شوند.

  • برای ریشه گیری اگر ریشه فاقد دکلره کمتر از 8 سانتی متر بود، باید مواد را از پشت سر بگذارید و کم کم به سمت ریشه بیایید تا موها یکدست شود.
  • اگر ریشه موها بیشتر از 8 سانتی متر رشد کرده بود، بهتر است ابتدا از 2 سانتی متر مانده به ریشه را دکلره بزنید و بعد خود ریشه را به مواد دکلره آغشته کنید. چون یک سانتی متر اول ریشه موها زودتر روشن می شود.

تفاوت دکلره کردن موهای طبیعی و غیر طبیعی

آیا دکلره موها را میسوزاند؟

از آن جایی که پودرهای دکلره حاوی پراکسید است و همچنین در اکسیدان نیز ماده ای به نام آمونیاک وجود دارد، ترکیب این دو ماده با کراتین موجود در مو سبب می شود تا موها سریع تر در مواد حل شوند. اگر دکلره زمان زیادی روی موها بماند، باعث می شود موها نازک و وز شوند یا در اصطلاح بسوزند. پس در پاسخ به این سؤال می توان گفت بله، دکلره در صورتی که زمان بیشتری روی موها بماند و دیرتر شسته شود، موها را می سوزاند.

راه های مراقبت از موهای دکلره شده

در حالت کلی وقتی موها را دکلره می کنید، چربی موجود در موها از بین می رود و موها خشک یا در اصطلاح هیدراته می شوند. به همین دلیل است که بعد از انجام دکلره باید بیشتر به موها برسید و از سالم بودن موهای خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار باید:

  • بعد از دکلره کردن حدود یک الی دو هفته از وسایل حرارتی مثل اتو مو، سشوار، بابلیس و… استفاده نکنید.
  • بیشتر از دو بار در هفته موها را نشویید؛ زیرا شست و شوی بیشتر از این مقدار سبب خشکی موها می شود.
  • از آن جایی که بعد از دکلره، چربی موها از بین می رود باید با استفاده از روغن های مخصوص و دیگر مواد مراقبتی، چربی مورد نیاز را دوباره به موها برگردانید.

نکات مهم دکلره کردن مو

  • به دکلره کردن موهای رنگ شده، دکوپاژ می گویند.
  • اگر برای اولین بار دکلره می کنید از کسی کمک بگیرید.
  • برای پیشگیری از ایجاد التهاب و حساسیت، ابتدا مقداری از مواد را روی قسمتی از پوست خود تست کنید.
  • قبل از شروع دکلره آرایشگرتان را از وجود رنگ موهای روی سرتان باخبر کنید.
  • موهای دکلره شده نسبت به گرما و نور خورشید حساس تر هستند.
  • موی ضخیم تر نیاز به زمان دکلره بیشتری دارد.
  • اگر موهای شما بلوند روشن است، دیگر نیازی به دکلره ندارد.
  • بعد از دکلره تا چند هفته از رفتن به استخر خودداری کنید.
  • در دوران قاعدگی و در ماه های آخر بارداری از دکلره کردن موها خودداری کنید.
  • افرادی که داروی عصبی مصرف میکنند، قبل از دکلره کردن از پزشک خود مشورت بگیرند.
  • در دکلره کردن موها افراط نکنید زیرا عوارض زیادی دارد.

نحوه عملکرد پودر دکلره

در موهای سر رنگدانه یا پیگمنت هایی وجود دارد که این رنگدانه ها، رنگ موها را تأمین می کنند. همه ی افراد در موهای خود رنگدانه های آبی، زرد و قرمز دارند. در صورتی که رنگی بر رنگ های دیگر غلبه کند، رنگ مو مشخص می شود؛ برای مثال هنگام غلبه کردن رنگ زرد بر دیگر رنگ ها موها بلوند می شوند یا اگر رنگ آبی زیاد تر باشد موها به رنگ مشکی می شوند. دکلره پیگمنت های مو را مورد هدف قرار می دهد و با تغییر دادن آن ها باعث روشن شدن مو می شود.

انواع پایه دکلره

دکلره پایه های مختلفی دارد و اکثر رنگ موها تا پایه 5 دکلره جواب می دهند. به همین دلیل در ادامه به بررسی پایه های دکلره از پایه 5 به بالا می پردازیم:

  • پایه 5: برای اینکه موها به پایه 5 برسند، ابتدا باید دکلره را با اکسیدان 9 درصد ترکیب کنید و روی موها بگذارید؛ سپس بعد از گذشت تقریبا یک ربع می توانید موها را بشویید. حال موها به روشنی رنگ موی 0.5 می شود که به این مرحله پایه 5 دکلره می گویند.
  • پایه 6: ترکیب اکسیدان 9 درصد و دکلره را آماده کنید و به موها بزنید. بعد از گذشت 16 تا 18 دقیقه موها به پایه 6 می رسد.
  • پایه 7: برای رسیدن موها به پایه 7 همان مواد پایه های قبلی را آماده کنید و به مدت 20 الی 22 دقیقه روی موها بگذارید.
  • پایه 8: برای رسیدن موها به پایه 8 باید مواد را با اکسیدان 12 درصد آماده کنید و به مدت 25 دقیقه روی موها بگذارید.
  • پایه 9: از این پایه به بعد شما وارد پایه های سنگین دکلره می شوید و باید مواد را با یک اسکوپ دکلره و اکسیدان 12 درصد ترکیب کنید. برای رسیدن به پایه 9، این مواد را به مدت نیم ساعت روی موها بگذارید.
  • پایه 10: برای رسیدن به پایه 10 همان مواد که برای پایه 9 لازم بود را به مدت 35 دقیقه روی موها بگذارید.
  • پایه 11: این پایه، بالاترین پایه دکلره است و نیاز به زمان بیشتری دارد. (حدود 40 دقیقه) که بعد از این مدت موها به رنگ بلوند پلاتینه یعنی خیلی روشن درمی آیند.

جمع بندی

همانطور که تا اینجا گفته شد دکلره مو یکی از روش های رایج روشن کردن موها می باشد که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از آرایشگران و افراد دیگر قرار گرفته است. بهتر است پس از دکلره کردن موها از حالت دهنده های مغذی و غنی شده استفاده کنید تا رطوبت و چربی که از دست رفته به موها برگردد. همچنین پیشنهاد می شود به هنگام شست و شوی مواد دکلره از حالت دهنده ها و نرم کننده ها استفاده کنید و آن ها را حدود 15 دقیقه روی مو قرار داده و سپس آبکشی کنید. 

همچنین برای کاهش عوارض دکلره بهتر است این کار را بیشتر از سالی دو بار انجام ندهید و اگر به هر دلیلی مجبورید بیشتر این کار را بکنید بهتر است از آرایشگرهای حرفه ای و مجرب کمک بگیرید. توجه داشته باشید که موها یکی از اصلی ترین عناصر زیبایی هر شخصی است پس برای نگهداری و مراقبت از آنها بسیار تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *