مقالات آرایشگری مردانه

اصطلاحات آرایشگری مردانه که فقط حرفه ای ها میدانند

اصطلاحات آرایشگری مردانه

دنیای آرایشگری مردانه امروزه به قدری وسیع است که روزانه با توجه به رشد صنعت مد و زیبایی، مدل ها و تکنیک های جدید و مدرنی به این صنعت افزوده می شود. هر کدام از لاین های پر طرفدار آرایشگری مردانه دارای اصطلاحات و متد های خاص خود هستند که هر فردی برای ورود به دنیای حرفه ای این شغل پولساز یا افزایش مهارت های خود باید این اصطلاحات را بداند.

در این مقاله ابتدا اصطلاحات آرایشگری مردانه مربوط به مدل های کوتاهی مو را بررسی می کنیم. سپس اصطلاحات آرایشگری مرتبط با تکنیک های رنگ مو و پاکسازی پوست را که جزو لاین های جدید و پر درامد آرایشگری مردانه محسوب می شوند بیان می کنیم. در انتها نیز ابزار آلات و تجهیزات مهم این حرفه رو به رشد را معرفی خواهیم کرد.

اصطلاحات مربوط به انواع کوتاهی و مدل موی مردانه

اصطلاحات آرایشگاه مردانه به انگلیسی

مهم ترین تکنیک در ارایشگری مردانه، کوتاهی مو است. زیرا اقایان به اراستگی و زیبایی موی سر خود بیشتر از هر بخش دیگری توجه می کنند و هر فرد به صورت ماهانه نیاز دارد که به ارایشگر متخصص مراجعه کرده و موی سر خود را کوتاه و مرتب کند.

با توجه به رشد روزانه تکنیک های کوتاهی، یک ارایشگر حرفه ای باید درباره تمامی این مدل ها اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند مدل های جدید را روی سر مشتریان پیاده سازی کرده و یا درخواست آن ها را اجرا کند. در ادامه مطلب معروف ترین و پر طرفدار ترین مدل ها و اصطلاحات آرایشگری مردانه مربوط به کوتاهی مو را بررسی می کنیم.

    • Buzz cut: مدل موی Buzz cut مدل های مختلفی دارد ولی به صورت کلی، به کوتاه ترین مدل مو در کل سر باز کات گفته می شود. در این نوع کوتاهی مو، موها تا حد زیادی کوتاه می ‌شوند و حتی در قسمت بالای سر نیز اندازه موها به حدود 2 تا 2.5 سانتی متر می‌ رسد.
    • Undercut: در این روش، بالای سر موهای بلندی دارد و هر چه به پشت سر می ‌رویم، از میزان بلندی موها کاسته می شود. در این روش، میزان فید مو در قسمت پشت سر و کناره‌ ها کم تر است.
    • Crew cut: این مدل مو شبیه به باز کات است با این تفاوت که مو ها در اطراف سر کوتاه شده ولی موی جلو و بالای سر، کمی بلند تر از سایر بخش ها کوتاه می شود.
    • Short back and sides: در این مدل مو نیز شبیه به کروکات، موهای بخش پشت سر و کناره‌ ها کوتاه می ‌شوند، در حالی که موهای بخش بالای سر بلند تر باقی می ‌مانند.
    • Taper: در این روش، موها از بالا به پایین به طور تدریجی کوتاه می ‌شوند به طوری که در بالای سر بلند تر و در پایین سر کوتاه تر هستند.
    • Fade: در این تکنیک کوتاهی مو موهای بالای سر بلند تر و مو های پشت سر و اطراف آن کوتاه تر هستند، به طوری که کوتاهی کناره‌های مو به حدی است که فقط ریشه‌ های مو باقی می‌ ماند تا سایه ‌ای از مو ایجاد کند.
    • Quiff: در این مدل مو، قسمت جلویی موها به گونه‌ ای فرم داده می ‌شود که موها به سمت بالا حالت پیدا می ‌کنند. از انواع حالت دهنده‌ های مو مانند ژل مو و یا چسب مو برای ایجاد این حالت استفاده می‌ شود.
    • Pompadour: در این مدل مو، موها در قسمت جلوی سر بلند تر هستند و به عقب و بالا فرم داده می ‌شوند، در حالی که مو های بخش پشت سر کوتاه تر هستند.
    • Side part: در این مدل مو، موها به دو طرف سر تقسیم می‌ شوند و یک خط کناری در میان مو ها ایجاد می ‌شود. در این مدل موهای اطراف سر کوتاه تر هستند و یک فرق کج برای مشتری ایجاد می شود که موی آن سمت بلند تر است.
    • Crop: مدل موی کراپ به شکلی ایجاد می شود که مو د اطرفا سر کوتاه است و در قسمت چتری جلو مو، موها صاف و به روی پیشانی کوتاه می شوند. این مدل مو برای اقایانی که موهای نازک و کم حجم یا پیشانی عقب رفته دارند، مناسب است.
    • Mohawk: مدل موی موهاک به شکلی است که در آن مو های وسط سر از جلو تا عقب بلند باقی مانده و در اطراف تراشیده یا کوتاه می شوند. این سبک مو کمی شبیه به است، اما موهای اطراف سر به جای کامل کوتاه یا تراشیده شدن، به شکلی فید شده و از بلند به کوتاه، تراشیده می شوند.
    • Man bun: مدل موی من بان برای موهای بلند کاربرد دارد. در این مدل مو موها در پشت سر به شکل گرد جمع و بسته می شوند تا حالت استخوانی صورت بیشتر به چشم بیاید.
    • Top knot: این مدل مو نیز شبیه به Man bun است، اما موها در قسمت بالایی سر جمع می شوند و گره می خورند. این مدل مو نیز برای موهای بلند مناسب است.

اصطلاحات مربوط به رنگ و مش مو

آرایشگری مردانه

این روز ها اقایان نیز همانند خانم ها به رنگ کردن و امتحان کردن مدل ها و تکنیک های مخلتف رنگ و مش مو علاقه مند شده اند. به همین دلیل یک ارایشگر حرفه ای باید تمامی اصطلاحات آرایشگری مربوط به رنگ و تکنیک های مش مو را بداند. در ادامه مهم ترین و پر طرفدار ترین اصطلاحات آرایشگری رنگ و مش موی مردانه را بیان می کنیم.

  • هایلایت: هایلایت به روشی اطلاق می ‌شود که در آن رشته های مو را با رنگی روشن ‌تر از رنگ پایه مو رنگ می‌ کنند. این روش برای ایجاد تفاوت و برجستگی در موها انجام می ‌شود. هایلایت به دو نوع کامل و تکه ای انجام می شود.
  • مش: مش یا بالیاژ یک تکنیک رنگ کردن مو است که در آن رنگ به صورت دستی و بدون استفاده از فویل روی موها اعمال می ‌شود. این تکنیک موها را به شکلی طبیعی به نظر می رساند. ولی به دلیل پیگمنت رنگی بالای موهای بانوان ایرانی، این تکنیک با استفاده از دکلره و فویل یا سوییت مش انجام می شود.
  • پایه مو: پایه مو رنگی است که در ابتدای فرایند رنگ کردن مو بر روی کل مو ها اعمال می ‌شود. این رنگ به عنوان رنگ آغازین در فرایند رنگ کردن موها محصوب شده و روی آن انواع تکنیک های هایلایت، بالیاژ و … انجام می شود.
  • کنتراست: کنتراست به تضاد بین رنگ ‌های مختلف مو یا تضاد بین پرده های هایلایت مو اشاره دارد. در رنگ کردن موها، از کنتراست بیشتر برای ایجاد تفاوت بین هایلایت ‌ها استفاده می ‌شود. برای هایلایت های طبیعی از کنتراست کمتر و برای هایلایت های پر رنگ، از کنتراست بیشتری استفاده می شود.
  • تناژ: تناژ به میزان رنگی اشاره دارد که در فرایند رنگ کردن موها استفاده می ‌شود. تناژ می ‌تواند سرد یا گرم باشد و بسته به نوع رنگ مورد استفاده، موها را به رنگ ‌های مختلف تغییر می ‌دهد.

اصطلاحات مربوط به پاکسازی پوست :

اصطلاحات رنگ مو

پاکسازی پوست نیز یکی از معروف ترین و پر درامد ترین رشته های ارایشگری است که این روز ها، در ارایشگاه ها و سالن های زیبایی مردانه نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. پاکسازی پوست یا فیشال یک رشته تخصصی است که اصطلاحات مربوط به خود را دارد. در ادامه پر کاربرد ترین اصطلاحات آرایشگری مردانه در حوزه پاکسازی پوست را بررسی می کنیم.

  1. لایه برداری: لایه برداری یک روش پاکسازی پوست است که در آن با استفاده از محصولات یا تکنیک ‌های خاص، لایه های مرده و آلودگی ها از روی پوست برداشته می ‌شوند. این فرآیند بهبود بافت پوست، حذف سلول ‌های مرده، کاهش جوش و جای جوش و افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست را به همراه دارد.
  2. تونیک: یک محصول مراقبت از پوست است که پس از شستشوی صورت استفاده می ‌شود. تونیک باعث تنظیم pH پوست می شود.
  3. فیشیال: یک مراقبت حرفه ‌ای از پوست صورت است که شامل مراحل مختلفی مانند شستشو، لایه برداری، بخور، ماساژ، ماسک و مرطوب کننده می ‌شود. فیشیال باعث افزایش نرمی، شفافیت و درخشندگی پوست صورت می شود و مشکلات مربوط به پوست را بهبود می‌ بخشد.
  4. اسکار صورت: اسکار صورت زخم ها و آسیب هایی هستند که از جای جوش، زخم، بریدگی، سوختگی و … روی پوست صورت باقی مانده و تبدیل به حفره یا برجستگی می شوند.
  5. کربوکسی تراپی: یک روش درمانی است که در آن دی ‌اکسید کربن به پوست تزریق می ‌شود. این فرآیند باعث افزایش جریان خون، تحریک تولید کلاژن، بهبود تغذیه پوست و کاهش مشکلاتی مانند چروک، آکنه و پیگمنت های پوست می‌شود.
  6. آکنه: یک مشکل پوستی است که به واسطه انسداد منافذ چربی پوست و تولید بیش از حد چربی توسط پوست ایجاد می ‌شود. آکنه می ‌تواند به صورت دانه ‌های سیاه (کمدون)، لکه ‌های سفید، جوش‌ های قرمز و التهابی (پاپول و پاستول) و … روی پوست صورت هر فرد ظاهر شود.

اصطلاحات مربوط به ابزار و تجهیزات آرایشگری

هر ارایشگر حرفه ای باید یک سری تجهیزات و ابزار های خاص داشته باشد تا بتواند خدمات مورد نظر مشتری را به صورت حرفه ای تر و سریع تر انجام بدهد. در شغل ارایشگری از وسیله های مخصوصی استفاده می شود که شاید افراد تازه وارد با آن ها آشنایی نداشته باشند. بنابراین در ادامه مطلب برخی از مهم ترین تجهیزات و ابزار آلات ارایشگری را معرفی می کنیم.

  • شانه دندانه ریز: این اصطلاح به یک نوع شانه اشاره دارد که دندانه ‌های کوچک و نازکی دارد. این نوع شانه برای ایجاد حالت ها یا اندازه گیری های دقیق در مو استفاده می ‌شود.
  • شانه دندانه درشت: شانه دندانه درشت نیز همانند اسمش، دندانه های درشت و ضخیمی دارد. این شانه برای ایجاد حالت حجیم در مو مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بیگودی: بیگودی یک ابزار مهم ارایشگری است که برای ایجاد حالت و حجم در موها استفاده می ‌شود. بیگودی برای فر کردن و موج دار کردن مو مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار یک دسته از مو دور بیگودی که در ابعاد متنوع در بازار موجود است پیچیده می شود.
  • دستگاه وکس: وکس محصولی است که برای از بین بردن موهای زائد از روی صورت، بدن و سایر قسمت ‌های بدن استفاده می‌ شود. دستگاه وکس، موم های مخصوص را آب و ذوب کرده تا بتوان به وسیله آن ها، موهای زائد را از بین برد.
  • ترولی: ترولی یک نوع ابزار است که برای حمل و نقل و ذخیره سازی ابزار ها و تجهیزات آرایشگری استفاده می ‌شود. این ابزار معمولاً دارای چندین طبقه و قفسه بوده و به راحتی قابل جابجایی است.
  • موپران: موپران یک نوع ابزار است که برای تمیز کردن و از بین بردن موهای ریز از روی صورت و بدن استفاده می ‌شود. این ابزار دارای مو های بسیار ریزی است که با حرکت دادن آن روی پوست، موهای باقی مانده روی آن از بین می روند.

جمع بندی

ارایشگری مردانه شغلی بسیار پر درامد و رو به رشد است. از این رو هر فردی که قصد ورورد به این حرفه را دارد، باید با اصطلاحات مربوط به آن به طور کامل آشنا باشد. با مطالعه این مقاله با بسیاری از اصطلاحات آرایشگری مردانه به طور کامل آشنا می شوید و می توانید در صورت شرکت در یک وره برای یادگیری یا حرفه ای تر شدن در این شغل، به راحتی با ابزار ها و اصطلاحات جدید آن آشنا باشید و سریع تر به پیشرفت و در نتیجه درامد مورد نظر خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *