مقالات فر کردن مو, مقالات تکنیک های آرایشگری

مراقبت های بعد از فر مو

مراقبت های بعد از فر مو

در گذشته های دور، خانم ها برای زیبا کردن موهایشان، آن ها را دور قطعات چوب پیچیده و از سفیده تخم مرغ روی آن استفاده می کردند. آنان با این روش موهای خود را فر کرده و فر سرد را به وجود آوردند. بعد از گذشت زمان برای فر کردن از حرارت استفاده می کردند. به جای تکه های چوب از قطعات آهن و لوله ای کوچک که روی آتش گرم می کردند، به دور موهای خود می پیچیدند و با این روش فر گرم رایج شد.

همانطور که توضیح دادیم موهای فر از گذشته تا به امروز با پیچ و تاب دوست داشتنی خود، بسیار محبوب بوده است؛ اما پیچ و تاب های موی فر دردسر زیادی دارد و مراقبت از مو های فر یکی از دغدغه های اصلی کسانی است که به طور طبیعی موی فر دارند. برای مراقبت از موی فر باید جنس و ساختار آن را کامل بشناسید و سپس نکات مراقبتی مربوط به آن را رعایت کنید تا موهایی زیبا و دلربا داشته باشید. باتوجه به پیشرفت های حاصل شده در عمل فر کردن موها، امروزه می توانید فر دائمی و دقیقا موردنظر مشتری را انجام دهید.

تأثیر فر روی مو و چگونگی جنس و نوع مو در فر

تأثیر فر روی مو

از روی ضخامت یا نازکی مو می توان جنس مو را تشخیص داد. اگر در اثر استفاده از مواد شیمیایی موها خشک، زبر و نازک شده باشند، بهتر است ابتدا موها را درمان کنید و سپس پرمنانت انجام دهید. هر نوع موی سالمی را می توان فر کرد اما زمانی که موها آسیب دیده باشند، نمی توان عمل فر را انجام داد. موی ضخیم و سالم، بهترین نتیجه را برای انجام فر می دهد. بیشترین جذب رطوبت مواد شیمیایی در موهایی است که منافذ باز زیادی دارند. قبل از پرمنانت، چرب بودن موها، سبب کاهش عمل مواد فر شده و زمان مکث را افزایش می دهد.

در نتیجه فر موها خوب انجام نمی شود. برای این که موهای نرم و نازک خوب حالت گرفته و پرپشت به نظر برسند، بهتر است فر شوند و به دلیل این که این موها فر را به سختی قبول می کنند، بهتر است از بیگودی های ریز استفاده کرده و لایه های مو را نازک بردارید. لوسیون فر اسیدی را برای موهای رنگ شده و ضعیف، و لوسیون فر قلیایی را برای فر کردن موهای کم پشت استفاده کنید و لایه های مو را نازک بردارید. در فر کردن موها، کوپ مو تأثیر دارد. در موهای کوتاه و بلند، فر ریزتر و در موهای یکدست، فر درشت تر مناسب است.

تثبیت و خنثی کردن مو بعد از مصرف لوسیون فر

خنثی کردن مو بعد از مصرف لوسیون فر

خنثی کردن مو به روش مستقیم یا روی هر بیگودی:

از پیش بند برای محافظت از لباس استفاده کرده و بروشور کارخانه را مطالعه نمایید. بعد از آب کشی مواد فر در روش مستقیم، موها را خشک کرده و خنثی و تثبیت را در دو مرحله انجام دهید. خنثی کننده را به نسبت 1+1 طبق دستور شرکت سازنده با آب گرم ترکیب کرده و به وسیله اسفنج از ترکیب به دست آمده، کف درست کنید.

دو سوم مخلوط را با اسفنج روی تک تک موها بزنید. بعد از ده دقیقه مکث، بیگودی ها را یکی یکی باز نموده و باقی مواد خنثی کننده را روی موهای باز شده بریزید؛ طوری که همه موها به خنثی کننده آغشته شود. ده دقیقه دیگر مکث کرده و موها را آبکشی کنید. (بهتر است به مدت مکث کارخانه سازنده نیز دقت شود.)

روش اسپلش یا کلی:

برای حفاظت از لباس مشتری از پیش بند استفاده کنید. طبق دستور کارخانه سازنده خنثی کننده را با آب ترکیب کرده و سر مشتری را داخل سرشوی برده و از مخلوط آب و خنثی کننده که داخل سرشوی گذاشته شده است، 1/2 محلول خنثی را روی فرها بریزید و تمام موها را به خنثی کننده آغشته کنید. بعد بیگودی ها را باز کرده و باقیمانده مواد خنثی را روی موهای بازشده بریزید. این کار را چندبار تکرار کرده و سپس مکث نموده و بعد از مکث کافی، موها را آبکشی نمایید. (پیشنهاد میکنیم برای یادگیری حرفه ای فر کردن مو پکیج آموزش فر شش ماهه را تهیه نمایید)

خاصیت اسیدی و قلیایی و خنثی کننده مواد شیمیایی، PH و فر سرد و گرم

مواد شیمیایی فر مو

جنس مو تعیین کننده نوع مواد فر می باشد. برای موهای طبیعی و سالم که مقاوم هستند، باید از مواد فر قلیایی استفاده شود. برای موهای منفذدار، موهای سست و ضعیف و موهای رنگ شده، مواد فر اسیدی مناسب است. برای موهای دکلره شده به دلیل آسیب دیدگی زیاد موها و پرمنفذ بودن آن ها، عمل فر کردن توصیه نمی شود.

لوسیون فر قلیایی (فر سرد): لوسیون فر قلیایی به عنوان فر سرد شناخته می شود و در سال 1941 میلادی وارد بازار شده است. این لوسیون در دمای اتاق بدون استفاده از گرما عمل می کند. محلول های فر قلیایی قوی هستند و برای موهایی که به سختی فر می گیرند، مناسب هستند. PH آن ها حدودا 8.5 تا 9.5 است. ترکیب لوسیون فر قلیایی علاوه بر آمونیاک از اسیدتیوگلیکولید نیز تشکیل می شود. هرچه آمونیاک آن بیشتر باشد، PH آن قوی تر است.

لوسیون فر اسیدی (فر گرم): اولین فر اسیدی در سال 1970 میلادی وارد بازار شد. PH این لوسیون های فر 4.5 تا 7.5 است. ل.سی.ن فر اسیدی برای موهای ضعیف که به راحتی فر می گیرند، مناسب است. به آرامی به داخل مو نفوذ می کنند. برای عمل کردن نیاز به سشوار و کلاه پلاستیکی دارند. همه مواد فر اسیدی سه عنصر جداگانه دارند. این سه عنصر شامل محلول فر کننده دائمی، فعال کننده و خنثی کننده می باشد.

مراحل مختلف شست و شو موی فر

موها در دو مرحله آب کشی می شود. مرحله اول بعد از استفاده از مواد فر و فرم گرفتن موها اتفاق می افتد و مرحله دوم بعد از انجام مرحله تثبیت رخ می دهد.

نحوه شست و شوی مو بعد از فر : با آب گرم شست و شوی کامل مو را انجام داده تا لوسیون فر از روی مو پاک شود. آب سرد برای آب کشی موها سبب پاک نشدن لوسیون از روی موها شده و آب خیلی داغ نیز فرها را سست و بی حالت می کند. لوسیون فر اگر به خوبی آب کشی نشود، باعث حساسیت پوستی، موخوره، خشکی و شکستگی در موها می شود. لذا لوسیون فر را خوب آب کشی کنید. شست و شوی مو بعد از فر با شامپوی اسیدی انجام می شود.

موها را در صورت امکان در پایان عمل فر و هر بار شست و شو کردن ویتامینه کنید. پس از شست و شوی موها استفاده از کاندیشنر، فر موها را سست می کند. موها را جهت شست و شو، 3 تا 5 دقیقه زیر آب گرم قرار دهید. اگر آب کشی به درستی انجام نشود، عملیات فر متوقف نشده و مرحله خنثی نیز دقیق انجام نمی شود. زمانی که موها نم دار یا خیس شوند، بوی نامطبوع می دهند.

مراقبت از موی فر شده و نحوه ی مرتب کردن مو

مراقبت از موی فر شده

بعد از انجام عمل فر، با شامپو کراتین یا نرم کننده مخصوص موهای فر، موها را شسته و با حوله آب اضافی روی موها را با گذاشتن و برداشتن حوله بگیرید. با شانه دندانه درشت شانه کرده و از سشوار (حرارت ملایم سشوار) یا دیفیوزر استفاده کنید. به فرها چند قطره سرم مو زده تا بعد از خشک کردن کامل، وز موها گرفته شود. بعد از اتمام کار حتما از سرم محافظت کننده جهت نگهداری مو بعد از فر استفاده کنید. سرم مو حاوی سیلیکون بوده و با ایجاد لایه های بسیار نازک و شفاف از موهای وز، شکننده و خشک محافظت نموده و مانع ایجاد موخوره می شود.

نکات مراقبتی بعد از فر

جنس مو، نوع لوسیون پرمنانت، نوع بیگودی، مدت مکث و آب کشی صحیح از عوامل موثر در فر کردن موها است.

  • بیشترین جذب رطوبت را موی باز با منافذ باز دارد.
  • قبل از انجام پرمنانت اگر موها چرب باشند، لوسیون پرمنانت داخل کوتیکول مو نفوذ نمی کند و زمان مکث طولانی تر می شود.
  • استفاده از کاندیشنر سبب سست شدن فر موها می شود.
  • بعد از فر کردن مو از خنثی کننده باید استفاده شود.
  • داروی فر در سه نوع مخصوص موهای رنگ شده، موهای دکلره شده و موی طبیعی در بازار موجود است.
  • بعد از پایان کار فر و هر بار شامپو کردن می توان موها را ویتامینه کرد.
  • شامپو اسیدی مناسب موهای فر شده است.
  • بعد از انجام فر موها را با شانه دندانه ریز شانه نکنید؛ بلکه برای شانه کردن موها از شانه های دندانه درشت استفاده نمایید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی موهای فر شده، از حالت دهنده های الکتریکی (موپیج، اتو و…) استفاده نکنید.
  • هر 6 هفته یکبار موهای فر شده را کوپ کنید تا فرها در اثر افزایش وزن موها باز نشوند.
  • برای مرتب کردن فرها از دیسپانسر استفاده کنید. زیرا حرارت سشوار بدون دیسپانسر باعث باز شدن فرها می شود. موها را چرب کرده یا از حالت دهنده های مناسب موهای فر استفاده کنید.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله برای شما بازگو کردیم، مراقبت از موهای فر شده کار آسانی نیست و نیاز به مطالعه و شناخت دارد. برای فر کردن مو از محصولات و مواد شیمیایی زیادی استفاده می شود تا تغییر حالت موها طولانی و دائم باشد. قبل از انجام عمل فر، لازم است فاکتورهایی نظیر قابلیت ارتجاعی مو، میزان نفوذپذیری مو، رطوبت پذیری مو و طول آن را مورد بررسی قرار دهید و سپس عمل فر را با خیالی آسوده و به دور از آسیب انجام دهید. فر کردن شش ماهه موها یا به اصطلاح فر دائم، روشی است که افراد دوستدار موهای فر به آن رو آورده اند. مراقبت های بعد از فر دائم مو از مراقبت موی فر طبیعی سخت تر است و چه بسا نیاز به آگاهی و شناخت بیشتری دارد. از این رو پکیج آموزش فر شش ماهه را به شما معرفی می کنیم تا با آگاهی و شناخت کامل از تنوع موهای خود لذت ببرید.

1 فکر در مورد “ مراقبت های بعد از فر مو

  1. Hamidreza گفت:

    فر کردن‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *