دانستنی ها و مقالات رایگان آرایشگری

بهترین نور برای آرایشگاه

بهترین نور برای آرایشگاه

آرایشگاه‌ها از جمله مکان­هایی هستند که افراد برای دریافت حس و ظاهر خوب به آنجا مراجعه می­کنند. نورپردازی در دادن حس خوب سهم بزرگی دارد. نور از مهم­ترین عوامل در طراحی داخلی سالن­های آرایشی است. امروزه در آرایشگاه­ها از لامپ­های مختلف با رنگ­های متفاوت استفاده می­کنند. این تنوع رنگ به آرایشگر کمک می­کند تا نتیجه بهتری را از کار خود دریافت کند. نورپردازی قسمت­های مختلف آرایشگاه متفاوت از یکدیگر هستند. بخش­های مختلف سالن آرایشی با نورپردازی متفاوت و مبلمان می­تواند از هم جدا شود تا کیفیت کار آرایشگر بیشتر شود. 

نوع لامپ، رنگ و قرارگیری آن در بحث نورپردازی قواعد و اصول خاصی دارد. برای طراحی یک آرایشگاه ابتدا باید به مردانه یا زنانه بودن آن دقت شود. زیرا بحث نورپردازی این دو فضا، باتوجه‌به عوامل مختلف، متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در آرایشگاه‌های زنانه علاوه بر خدمات اصلاح و کوتاهی مو، به آرایش صورت، ناخن و … نیز می­پردازند. در ادامه از اهمیت نورپردازی، انواع آن و استفاده درست از نورپردازی باتوجه‌به فضای مدنظر را بررسی می­کنیم.

نورپردازی در آرایشگاه مانند سایر مکان­های تجاری اهمیت زیادی دارد. نورپردازی درست و اصولی به کارکنان کمک می­کند که مراجعه‌کنندگان را به‌خوبی ببینند و با آن­ها ارتباط برقرار کنند و در فعالیت کاری خود موفق‌تر باشند. یکی از عواملی که بحث نورپردازی را در سالن­های آرایشی مهم کرده است، ایجاد تمرکز کافی برای پرسنل حاضر در سالن است. اگر پرسنل تمرکز کافی روی کار خود داشته باشند، نتیجه کار از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود و موجب رضایت مراجعه‌کننده خواهد شد. همچنین معماران بر این باورند که رعایت نکات نورپردازی در کسب­وکار و جذب مشتری تأثیر مثبت دارد. 

اگر نورپردازی یک محیط کاری مناسب نباشد، پرسنل و مراجعه‌کنندگان از بودن در آن فضا حس خوب نمی­گیرند. استفاده از نورهایی که طیف رنگی گرمی دارند، حس صمیمیت و دوستی درون مراجعه­کننده ایجاد می­کند. در آرایشگاه بهتر است از نور سرد که دمای بالا دارد استفاده نکنیم؛ زیرا حس افراد حاضر در محیط را خشک می­کند. نور صدفی می­تواند گزینه مناسبی برای استفاده در آرایشگاه باشد. نورهای ترکیبی در بالابردن جذابیت فضا تأثیرگذارند. از نورهای ترکیبی آفتابی و مهتابی نیز می­توانید استفاده کنید. حال که درمورد اهمیت نورپردازی در آرایشگاه­ها اطلاعات کسب کردید بهتر است انواع آن را نیز بشناسید و بهترین نور را برای حیطه کاری خود در آرایشگاه انتخاب کنید.

انواع نورپردازی در آرایشگاه

انواع نورپردازی در آرایشگاه

همان‌طور که گفتیم برای سالن­های آرایشی، نورهای ترکیبی و نورهای طیف گرم مناسب است. فضای آرایشگاه همواره باید فعال و پویا به نظر برسد و رنگ‌های سرد این محیط را سرد و خشک نشان می­دهند. در فضای آرایشگاه قسمت­های مختلفی نیاز به نورپردازی دارد.

نورپردازی محیط: مشخصاً نوری که در کل محیط سالن قرار است بتابد، باید نوری باشد که چشم­ها را کم­تر اذیت کند و یک تعادل گرمایی و سرمایی داشته باشد. ازاین‌رو از نورهای آفتابی و مهتابی به‌صورت ترکیبی برای نور اصلی سالن استفاده می­کنند.

نور کار: باتوجه­به کار پرسنل حاضر در آرایشگاه، نورپردازی آن محیط باید متفاوت و مخصوص باشد. برای مثال محل اصلاح و آرایش، فضایی است که در آرایشگاه‌های مردانه و زنانه مشابه است. استفاده از آینه، نوری که در آن فضا متمرکز است را بیشتر جلوه می­دهد و کار بادقت بالاتری انجام می­شود.

نورهای تزئینی برای زیبایی محیط: آرایشگر می­تواند وابسته به نیاز و محیط کاری خود، از نورهای تزئینی استفاده کند تا محیط کاری خود را زیباتر نشان دهد. می­توان از طیف رنگی خاصی برای تزئین استفاده کرد. فقط باید توجه داشت که استفاده از این نورها باعث اختلال در کار و به‌هم‌خوردن تعادل نوری محیط نشود.

نورپردازی دور آینه­ ها: بخشی از آرایشگاه که در آن آینه قرار می­گیرد بسیار مهم است. مراجعه‌کننده در آینه می­تواند روند کاری و نتیجه کار را بررسی کند؛ بنابراین می­توان در اطراف آینه از نورهای مختلف استفاده کرد. ممکن است در آرایشگاه‌های مردانه و زنانه این بخش از نورپردازی متفاوت باشد.

نورپردازی قسمت‌های مختلف آرایشگاه

آرایشگاه‌ها مانند فضاهای تجاری دیگر از محیط‌های مختلفی تشکیل شده است. نور در هر محیط وابسته به نوع خدمات متفاوت است.

نورپردازی پذیرش آرایشگاه

نورپردازی پذیرش آرایشگاه

اولین فضایی که مراجعه‌کننده با آن روبه‌رو می­شود، پذیرش است. نور این قسمت باید حس اعتماد و گرمی به مراجعه‌کننده بدهد. بهتر است از نورهای گرم در این محیط استفاده شود؛ زیرا نورهایی مانند آبی و سفید که سرد هستند، باعث آزار چشم و آسیب به بینایی می­شوند. سطح نور در این قسمت می­تواند بین 200 تا 400 لوکس وابسته به متراژ محیط متغیر باشد.

نورپردازی اتاق انتظار مراجعه‌کنندگان

نورپردازی اتاق انتظار مراجعه‌کنندگان

ممکن است مراجعه‌کنندگان مجبور باشند مدت طولانی را برای دریافت خدمات در اتاق انتظار سپری کنند؛ از همین رو نور این قسمت و جو حاکم بر آن در ذهنیت مراجعه‌کننده تأثیر زیادی دارد. نور این قسمت باید آرامش­بخش باشد و حس تشویش و اضطراب را از فرد دور کند. استفاده از نورهای طبیعی حس بهتری را در محیط ایجاد می­کند. نکته دیگر در نورپردازی این قسمت این است که نباید رنگ نور با رنگ دیوارها زیاد در تضاد باشد.

نورپردازی سالن آرایشگاه

نورپردازی سالن آرایشگاه

این قسمت برای آرایشگر اهمیت زیادی دارد. ازآنجایی‌که آرایشگر به‌صورت دائم در همان محل مشغول به کار است، نور آن محیط بر کیفیت کار، عملکرد و سلامتی او تأثیر دارد. ممکن است رنگ مو در نور طبیعی با نور محیط آرایشگاه فرق داشته باشد، پس بهتر است در محیط کاری از نورهایی استفاده شود که به رنگ نور طبیعی نزدیک باشد تا نتیجه کار به‌صورت واضح قابل‌مشاهده باشد. برای مثال نور مربوط به اتاق ناخن باید بالاتر از 400 لوکس باشد تا ناخن کار بتواند عملکرد خود را بهتر بررسی کند.

نورپردازی برای سالن های آرایشگری مردانه

نورپردازی برای سالن های آرایشگری مردانه

اصول کلی نورپردازی در آرایشگاه‌ها به یک‌شکل است؛ اما در آرایشگاه­های مردانه بخش‌های کم­تری برای خدمات وجود دارد و این موضوع سبب شده است که آرایشگاه­های مردانه وسعت کم­تری داشته باشند. باتوجه‌به وسعت کم، استفاده از نورهای تزئینی در این فضاها کاهش می­یابد. 

قبل از اجرای نورپردازی بهتر است تمامی جزئیات اعم از متراژ فضا، لامپ و کیفیت آن را بررسی کنید. نور مناسب برای این آرایشگاه‌ها را می­توان از لامپ­های سیلندری که محافظ دارند، تأمین کرد. این لامپ ­ها نور را به‌صورت یکنواخت پخش می­کنند. در بحث طراحی آرایشگاه و شروع فعالیت کاری در این زمینه، مقاله شرایط تأسیس آرایشگاه مردانه به شما کمک می­کند.

نورپردازی برای سالن های آرایشگری زنانه

نورپردازی برای سالن های آرایشگری زنانه

سالن­های آرایشی زنانه به دلیل وجود خدمات بیشتر، از متراژ بیشتری هم برخوردار هستند. این افزایش خدمات سبب افزایش تعداد آینه‌ها، سالن انتظار بزرگ­، وجود نورپردازی‌های تزئینی بیشتر و … می‌شود. این موارد در نورپردازی و استفاده از نورهای تزئینی تأثیر زیادی دارند. 

برای جداکردن بخش­های مختلف خدمات، می­توان نورپردازی­ فضاها را تغییر داد. نورپردازی هر بخش باید بر اساس نوع خدمات ارائه شده در آن فضا باشد تا عملکرد آرایشگر بهتر شود. بهترین نور برای آرایشگاه زنانه ، نورهایی با طیف نوری رنگی است. نوع نورپردازی باید متناسب با نوع چیدمان و دکوراسیون فضا باشد.

شاخص نورپردازی آرایشگاه ها

برای انتخاب لامپ­ مناسب سالن­های آرایشی باید به سه شاخص توجه کرد:

شاخص رندر رنگ (Color rendering index): این شاخص که به‌اختصار به آن CRI می­گویند، ظرفیت منبع نور برای انعکاس رنگ است. این شاخص باید 86 به بالا باشد. هر چه CRI بالاتر باشد، رنگ‌ها به‌خوبی تشخیص داده می­شوند. در واقع این شاخص به شما کمک می­کند که طیف‌های رنگی لامپ را با طیف نورهای خورشید مطابقت دهید.

دمای رنگ: دمای رنگ‌ها نشان‌دهنده سردی و گرمی نور است. در محیط آرایشگاه‌ها نباید از دمای رنگ­های سرد استفاده کرد. دمای نور هرچه کمتر باشد برای این محیط‌ها مناسب‌تر است. دمای رنگ مناسب در تشخیص جزئیات عملکرد آرایشگر تأثیر دارد. بهترین دمای رنگ برای یک سالن آرایشی باید حدود رنگ نور طبیعی، یعنی بین 4000 تا 6000 کلوین باشد.

سطح یا میزان روشنایی: مقدار نوری که نسبت به حجم فضای موردنظر استفاده می­شود را میزان روشنایی می­گویند. میزان روشنایی باید در همه بخش­ها یک­دست باشد و نور به‌اندازه کافی در سالن وجود داشته باشد تا آرایشگر بتواند کیفیت کاری خود را بالا ببرد. همچنین وجود نور کافی چشم را اذیت نمی­کند و مراجعه‌کنندگان هنگام استراحت و خواندن مجلات از آسیب‌های چشمی رنج نمی­برند. سطح نور پیشنهادی برای آرایشگاه‌ها حداقل 500 لوکس است.

بهترین ترکیب رنگی نور برای آرایشگاه

نور طبیعی، ترکیبی از نورهای سفید و زرد است. باتوجه‌به اینکه استفاده از نورهایی که به نور طبیعی نزدیک‌تر باشند برای فضای آرایشگاه مناسب‌تر است، از ترکیب این دورنگ نور در آرایشگاه‌ها استفاده می­شود. نسبت نور زرد به سفید در آرایشگاه بر اساس اصول و قواعد نورپردازی به یک میزان باید باشد. این نسبت باتوجه‌به عوامل مختلف انتخاب می­شود. گاهی یک فضا وابسته به خدمات ارائه شده، تنها نیاز به نور سفید دارد؛ اما استفاده از نور سفید به‌تنهایی، فضا را خشک می­کند؛ بنابراین استفاده از نورهای ترکیبی اهمیت بالایی دارد.

جمع‌بندی

آرایشگاه از جمله فضاهایی است که همه حداقل یکبار در زندگی خود به آنجا مراجعه می­کنند. هدف همه کسانی که به آرایشگاه مراجعه می­کنند، ایجاد حس خوب و دوری از استرس و اضطراب است. همان‌طور که گفته شد نورپردازی در فضا انواع مختلفی دارد و یک آرایشگر حرفه­ای برای راحتی کار خود و رضایت مشتری نور مناسب را جهت خدماتی که ارائه می­دهد باید فراهم کند. 

تشخیص نور مناسب برای هر بخش از آرایشگاه به عهده کسی است که در آن حیطه تخصص لازم را داشته باشد و بتواند شاخص‌های نورپردازی را به‌درستی تشخیص بدهد. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله نورپردازی مناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *