مقالات تکنیک های آرایشگری

زاویه های کوتاهی مو + آموزش کوتاهی مو بر اساس زاویه

درجه کوتاهی مو

در ظاهر و زیبایی هر فرد، مو نقش کلیدی را ایفا می­کند و تنها یک کوتاهی اصولی می­تواند چهره را جذاب­تر و مرتب­تر نشان دهد. خانم­ها به طور طبیعی موهای بلند را می‌پسندند؛ اما امروزه مدل­ موهای کوتاه حتی در بین خانم­ها نیز طرف­داران بسیاری پیدا کرده است. ممکن است بعد از یک کوتاهی، نتیجه کار درست مانند مدل موی مدنظر نشده باشد. رعایت‌نکردن زاویه کوتاهی مو، آرایشگر را از نتیجه مطلوب دور می­کند. 

زاویه کوتاهی مو مردانه ، به دلیل کوتاه بودن مو بسیار مهم است. در مدل­های کوتاه، اگر مو قیچی بخورد و نتیجه نامطلوب باشد، جبران آن کار دشواری است. پس بهتر است با زوایا و روش های کوتاهی مو آشنا باشید. در این مقاله قصد داریم به توضیح این موارد بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

زاویه‌ های کوتاهی مو

برای درک بهتر زوایای کوتاهی مو بهتر است ابتدا با مفهوم زاویه آشنا شوید. زاویه در واقع از تقاطع دو نیم­خط در یک نقطه به وجود می­اید. واحد اندازه­ گیری زاویه، درجه است. با اندکی توجه به فرم سر، متوجه خواهید شد که فرم هندسی آن به شکل دایره یا بیضی است. فرم سر را مانند دایره می­توانیم به 360 درجه تقسیم کنیم. یک ­دوم دایره معادل 180 درجه، یک­ سوم دایره معادل 120 درجه، یک ­چهارم دایره 90 درجه و یک ­هشتم دایره معادل 45 درجه است. 

برای استفاده از زوایای کوتاهی، باید به ­عنوان آرایشگر به شناخت آناتومی سر، مدل­های روز و مهارت استفاده از ابزار مناسب حین انجام کار تسلط داشته باشید. وقتی موها را به­ صورت لایه­ای بلند کرده و لیفت می­دهید، موها نسبت به سر زاویه­ای را تشکیل می­دهند. به‌طورکلی محل تقاطع مو با پوست سر، زاویه کوتاهی مو را مشخص می­کند.

کوتاهی صفر درجه

اگر مو در جهت خواب خودش قرار داشته باشد، زاویه مو با پوست سر صفر درجه خواهد بود. در کوتاهی مو با زاویه صفر درجه، دست چسبیده به سر و به‌طرف پایین قرار دارد. در این حالت، مو از سطح سربلند نمی­شود و مماس با پوست سر است. در این کوتاهی، مو در جهت رویش خود کوتاه شده و یک­دست است. برای مدل موی مصری از این زاویه برای کوتاهی استفاده می­کنند.

کوتاهی مو با زاویه 45 درجه

هنگامی که دست به­صورت مایل و شعاعی به‌طرف پایین گرفته شود، درجه کوتاهی مو ، 45 است. در این حالت لایه‌های مو در جهت رویش خود، کمی بافاصله از پوست سر کوتاه می‌شوند. در این کوتاهی، مقداری از موها در قسمت پایین مو دچار خرد شدن می­شوند. این زاویه کوتاهی، سبب رویش مو بافاصله از سر و پف­دار شدن مو می­شود.

کوتاهی مو با زاویه 60 درجه

وقتی لایه‌های مو با سر زاویه‌ای بین 45 و 90 داشته باشند، زاویه 60 درجه را تشکیل می­دهند. در این کوتاهی میزان بیشتری از موها نسبت به زاویه 45 درجه خرد می­شوند. برای درک بهتر درجه کوتاهی مو و زوایای آن، می­توانید در دوره آموزش آرایشگری مردانه با مدرک بین المللی شرکت کنید تا به طور کامل با زوایای کوتاهی و مدل موهای مختلف آشنا شوید.

کوتاهی مو با زاویه 90 درجه

هنگامی­که لایه‌های مو با سر عمود باشند، همچنین دست با سر زاویه 90 درجه ایجاد کند، زاویه بین مو و سر نیز 90 درجه خواهد بود. در این کوتاهی مو لایه‌لایه می­شود. هنگام کوتاهی با زاویه 90 درجه، شاهد کوتاه‌ترین اندازه مو خواهید بود.

کوتاهی مو با زاویه 135 درجه

وقتی لایه‌های مو با سر زاویه‌ای بیشتر از نود درجه را ایجاد کنند، یعنی موها را در خلاف جهت رویش بیشتر از نود درجه بلند کنیم، زاویه بین راستای دست و سر 135 درجه خواهد بود. این کوتاهی برای انواع کوپ‌ها مناسب است. برای کوتاهی­هایی که نیاز به خردتر شدن مو دارد از این زاویه استفاده می­کنند.

کوتاهی مو با زاویه 180 درجه

یکی از زوایای کوتاهی مو، 180 درجه است. در این درجه کوتاهی، مو نسبت به سر در زاویه 180 درجه قرار گرفته است. یعنی مو در خلاف جهت رویش خود قرار دارد. کار در این زاویه سبب می­شود روی موها خردتر و زیر موها بلندتر باشد. مدل پر از مدل موهایی است که با زاویه 180 درجه ایجاد می­شود. در کل هرچه زاویه بین دست و سر بیشتر شود و دست در حالت بازتری قرار بگیرد، زاویه به 180 درجه نزدیک­تر می­شود.

کوتاهی مو ترکیبی

کوتاهی مو ترکیبی

وقتی موها را کوتاه می­کنید، بر اساس مدل مو انتخابی و اندازه موی سر، از زوایای صفر تا 180 درجه می­توانید استفاده کنید و طبق مدل موی مدنظر موها را حالت بدهید. وابسته به نوع مدل مو انتخابی، یک آرایشگر باید از زوایای مختلف کوتاهی استفاده کند. ممکن است در یک مدل مو، تنها استفاده از یک زاویه برای تمام قسمت­های سر لازم باشد. بیشتر مدل‌های کوتاهی نیاز به چند زاویه برای مدل دادن به مو دارند. به‌کارگیری چندین زاویه در قسمت­های مختلف سر، بهترین حالت برای مدل­های مطلوب کوتاهی است. استفاده از چندین زاویه در کوتاهی مو را، کوتاهی ترکیبی می­گویند.

یک قانون کلی در کوتاهی وجود دارد و آن این است که هر چه زاویه‌ای که دست با سر تشکیل می‌دهد، به‌طرف پایین و به سر چسبیده باشد، لایه‌های روی مو بلندتر و هر چه فاصله دست با سر مشتری بیشتر باشد و لایه‌های مو به سمت بالا کشیده شوند، لایه‌های روی مو کوتاه شده و قد مو بلند باقی می­ماند. در کوپ کردن موها می‌توانید باتوجه‌به مدل کوتاهی، کوتاه یا بلند بودن قد موها از زاویه‌های صفر تا 180 درجه استفاده کرده و انواع مدل‌های کوتاهی را انجام دهید. 

توجه کنید که در زاویه صفر درجه موها یک­دست هستند و هر چه به‌طرف زاویه 180 درجه موها را حرکت می‌دهید، موها خردتر شده و قد مو نیز بلندتر می‌شود. برای یادگیری حرفه ای مدل­های کوتاهی مو می­توانید پکیج آموزش مدل‌ های کوتاهی مو را تهیه کنید.

آموزش کوتاهی مو بر اساس زاویه

برای کوتاهی مو باید از قواعد و اصول پیروی کنید. قبل از کوتاهی، از تمیز بودن مو مطمئن شوید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید. اگر در مو گره وجود داشت، مقداری نرم­کننده را در آب مخلوط کرده و روی موها اسپری کنید. سپس به‌آرامی مو را شانه کنید. قبل از شروع کوتاهی، باتوجه‌به مدل انتخابی و زاویه قرارگیری دست با سر، باید موها را به هفت قسمت تقسیم کنید تا تمرکز بیشتر روی کوتاهی داشته باشید. تقسیم ‌بندی شعاعی در کوتاهی مو، به کوتاهی در زوایای مختلف کمک می­کند. تقسیمات مو باید به‌صورت زیر باشند.

برای کوتاهی مو باید از قواعد و اصول پیروی کنید. قبل از کوتاهی، از تمیز بودن مو مطمئن شوید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید. اگر در مو گره وجود داشت، مقداری نرم­کننده را در آب مخلوط کرده و روی موها اسپری کنید. سپس به‌آرامی مو را شانه کنید. قبل از شروع کوتاهی، باتوجه‌به مدل انتخابی و زاویه قرارگیری دست با سر، باید موها را به هفت قسمت تقسیم کنید تا تمرکز بیشتر روی کوتاهی داشته باشید. تقسیم ‌بندی شعاعی در کوتاهی مو ، به کوتاهی در زوایای مختلف کمک می­کند. تقسیمات مو باید به‌صورت زیر باشند.

بالای سر: از امتداد برآمدگی دو ابرو تا نقطه مرکزی تاج سر را در بر می­گیرد.

بغل سر: از بالای گوش تا نقطه مرکزی تاج سر شامل این قسمت می­شود. از دو طرف سر این قسمت را جدا کنید.

پس سر: از بالای گوش در راستای خطی که به فرم هلالی بالای گوش چپ را پشت سر به گوش راست می­رساند، این قسمت را تشکیل می­دهد. از دو طرف سر این موها را جدا کنید.

پشت سر: از زیر قسمت پس سر تا رستنگاه مو در پشت گردن را در بر می­گیرد.

بعد از تقسیم موها به 7 قسمت، باید باتوجه­به مدل انتخابی، زاویه درست را برای کوتاهی مو انتخاب کنید. کار اصلاح و کوتاهی را از کناره سر آغاز کنید. برای یکپارچه دیده‌شدن موها، از موهای کوتاه­تر شروع به اصلاح کنید و به موهای بلندتر برسید. بیشتر آقایان مایل هستند تا در بالای سر موهای بلندتری داشته باشند. با استفاده از شانه موهای قسمت پشت سر را بلند کنید و قیچی بزنید. 

برای مدل موهای مردانه قسمت بالای سر را اول اصلاح‌کرده و سپس سراغ قسمت پس سر بروید. ولی در کوتاهی‌های زنانه ابتدا قسمت پس سر و سپس بالای سر را کوتاه کنید. برای آموزش و درک بهتر کوتاهی­های زنانه می­توانید پکیج آموزش کوتاهی مو زنانه را تهیه کنید. در پایان برای کوتاهی‌های مردانه باید نسبت به محو کردن خط مرزی موهای بالا و پایین سر اقدام کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد برای کوتاهی‌های مختلف زاویه دست با سر و حالت قراردادن مو در دستان اهمیت زیادی دارد. یک آرایشگر حرفه­ای باید برای گسترش کار خود با زوایای کوتاهی آشنایی داشته باشد تا بتواند با استفاده از آن، مدل‌های مختلف را روی مو پیاده کند و به‌کاربردن تنها یک زاویه در کوتاهی، نتیجه‌ای جز یک مدل ساده به ما نخواهد داد. برای اجرای مدل‌های مختلف مو، تنها آشنایی با زاویه‌های کوتاهی مهم نیست؛ بلکه برای سایه انداختن کناره و محو کردن خط مرزی بین موهای بالا و پایین می­توان از موزر استفاده کرد. برای آشنایی با موزر و نحوه کار با آن، پکیج آموزش کوتاهی مو با موزر را تهیه کنید. استفاده از موزر در کوتاهی، کار آرایشگر را راحت­تر می‌کند و در فید کردن مو نتیجه بهتری حاصل می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *