مقالات آرایشگری مردانه

بافتن ریش وسبیل

بافتن ریش وسبیل

امروزه برای گریم تئاتر و سینما،تلویزیون از ریش های آماده استفاده می گردد.برای تهیه ی این نوع ریش و سبیل،تور یا گاز و قلاب بسیار ظریف مخصوص این کار استفاده می شود.از این نوع ریش و سبیل به دفعات می توان استفاده نمود،از این رو با صرفه است و وقت زیاد برای گریم صرف نمی شود،همچنین تعویض گریم با سرعت انجام می گیرد.

 

ریش

تور یا گازی که برای این منظور مصرف می شود،از جنس ظریف و بادوام با خانه های شش ضلعی است.قلاب مخصوص بافتن ریش وسبیل بین هفت تا هشت سانتی متر اندازه دارد.سر قلاب(چنگک)،از نظر ظرافت و گرفتن مو،به درجات مختلف عرضه شده است،قلاب شماره ی یک.یک مو،قلاب شماره ی دو،دو مو و تا شماره ی شش که شش مو را می گیرد.معمولا برای بافتن ریش و سبیل بسیار ظریف و کم مو از قلاب شماره ی یک و ریش و ریش پُر از دو قلاب شماره ی یک برای نزدیک ناحیه لب و خط ریش به کار می رود.

 

سبیل

برای بافتن سبیل،از قلاب های شماره ی یک و دو استفاده می شود.قلاب های چهار،پنج،شش مخصوص بافتن کلاه گیس است.
برای بافتن،از موی سر انسان استفاده می شود.چنانچه کِرِپه ی خارجی از موی سر انسان در دسترس باشد،به این شکل آن را برای بافتن آماده کنید:برای ریش وسبیل مجعد،تکه ای از کِرِپه را با قیچی ببرید(اندازه ی مدنظر)نخ وسط کِرِپه را قیچی کنید.آن را روی میز بر پارچه قرار دهید،کمی آن را مرطوب کنید.روی آن دستمال نخی پهن کنید.یک اتوی ملایم بر آن بکشید.دقت شود چین و شکن بافته کِرِپه را از بین نبرد.کافی است کمی از هم باز شود.دسته ای از آن را برای بافتن جدا کنید.
چنانچه کِرِپه ی خارجی در دسترس نباشد،برای ریش وسبیل مجعد از بافته های ریز و برای ریش وسبیل صاف از موهایی که به دور استوانه بسته اید،استفاده نمایید.
(لازم به تذکر است که برای آماده نمودن مو برای بافتن ریش وسبیل صاف از استوانه ی بزرگ تری استفاده کنید.)
تور و گاز های مخصوص ریش وسبیل در ایران موجود نیست.لذا برای تهیه ی تور ریش،توری که ظریف،بادوام با سوراخ های ریز باشد،انتخاب کنید.
تور را به مدل دلخواه به اندازه ی چهره ی بازیگر آماده کنید.

طریقه ی بافتن

بر یک صندلی راحت بنشینید،به شکلی که نور کافی برای دیدن داشته باشید.روی پا(ران) یک دستمال سفید پهن کنید.(برای بافتن ریش و سبیل به رنگ تیره از دستمال روشن،برای بافتن ریش وسبیل به رنگ روشن از دستمال تیره استفاده کنید.)بدین طریق بافتن بر تور را از زیر چانه شروع کنید:
1-با دست چپ تور و دسته ای از مو را که دو لا به شکل حلقه ای کرده اید،بین انگشتان شست و سبابه نگهدارید،با دست راست قلاب را بین انگشتان شست و سبابه نگهدارید.
2-قلاب را از زیر یک رشته نخ تور(بین دو سوراخ)بگذرانید.از دسته مو یک تک مو جدا کنید.سر قلاب به طرف بالا باشد.

قلاب

3-در میان انگشتان شست و سبابه قلاب را به طرف چپ بچرخانید.تک مو را به آرامی بکشید.
4-زمانی که به مقدار کافی تک مو را کشیدید،قلاب را با یک نیمه چرخش به طرف راست بچرخانید،از روی همان رشته نخ بگذرانید،وسط تک مو را که شامل دو مو می باشد با سر قلاب بگیرید،با چرخش کامل به طرف راست از حلقه مو بگذرانید و آن را بکشید،تا یک گروه بر روی رشته نخ ایجاد گردد.
بدین ترتیب از زیر چانه تا زیر لب،کنار چانه تا خطوط مو را ببافید،هرچه به خطوط مو نزدیک می شوید،موهای کمتری به کار ببرید.
بافتن بدین طریق،موها از طرف چپ به طرف راست به یک جهت می خوابد،لذا هنگام بافتن خواب مو را بر روی تور در نظر بگیرید.
دقت شود،برای بافتن ریش ضروری نیست که تمام سوراخ های تور را از مو پُر کنید،با فاصله چند سوراخ یک مو ببافید.مخصوصا نزدیک خطوط مو با فاصله ی بیش تری موها را ببافید.
بافتن سبیل را نیز بدین شکل انجام دهید،منتها از گوشه ی سبیل،بافتن را شروع کنید و به طرف بالای سبیل ادامه دهید.برای بافتن سبیل با قلاب شماره ی یک تمام سرواخ های تور را پر کنید.بر روی تور در قسمت های خطوط مو،خط ریش و خط سبیل پنج میلی متر خالی بگذارید،این مقدار برای چسباندن ریش و سبیل بر چهره است.چنانچه احتیاج به ریش وسبیل دو رنگ باشد،از دو رنگ مو استفاده کنید.معمولا در اکثر چهره ها بر روی ریش وسبیل تک موهایی روشن تر از موهای زیرین ریش به نظر می رسد.می توانید نزدیک ناحیه ی لب و خط ریش و خط سبیل از تک موهای یک یا دو درجه روشن تر از رنگ ریش،استفاده کنید.
لازم به تذکر است،برای بافتن ریش وسبیل می توانید از کارگاه های کوچک گلدوزی استفاده کنید.

طریقه بافتن

طرز تهیه ی قلاب ریش وسبیل

در ایران قلاب ریش وسبیل وجود ندارد،لذا می توانید برای این کار ظریف ترین قلاب ماهی گیری را انتخاب کنید.سر چنگک را با ارّه ی موئی بتراشید.آن را در دسته ی چوبی یا پلاستیکی کوچک نصب کنید.با این قلاب پس از مدتی تمرین می توانید،به راحتی ریش وسبیل ببافید.از قلاب ظریف جوراب بافی با گذاردن دسته بر آن نیز می توانید،استفاده کنید.

طریقه ی بافتن ریش وسبیل با سوزن
چنانچه قلاب مخصوص ریش وسبیل در دسترس نباشد،می توانید از سوزن کاموا دوزی ظریف و بلند برای این کار استفاده کنید.با این روش می توانید مو را با سوزن ببافید:

طریق یک

تور ریش را به اندازه ی چهره ی بازیگر اماده کینید،بر صندلی راحتی بنشینید.به طوری که نور کافی برای دیدن داشته باشید،دستمالی بر روی پا(ران)پهن کنید.بافتن را از زیر چانه بر تور شروع کنید.
یک تک مو را دو لا از سوراخ سوزن بگذرانید.تور را دست چپ و سوزن را در دست راست بگیرید،بدین شکل ببافید:
1-با دست راست سوزن را از زیر نخ ما بین دو سوراخ روی تور بگذرانید و آرام بکشید.
2-سوزن را از حلقه ی مو در انتهای سوزن بگذرانید،آرام بکشید.با کشیدن مو در انتها،روی تور یک گره ایجاد می گردد.

طریق دو

طریقه بافت سبیل

1-سه تا چهار تار مو،از سوراخ سوزن رد کنید.
2-سوزن را از یک نخ ما بین دو سوراخ روی تور بگذرانید،آرام بکشید.
3-سوزن را به طور دایره بگردانید و دوباره از همان نخ مابین دو سوراخ بگذرانید،آرام بکشید،با کشیدن مو،در انتها روی تور یک گره ایجاد می گردد.
چنانچه به یکی از این دو طریق،بافتن را شروع کردید،با در نظر گرفتن جهت خواب مو از زیر چانه به طرف لب زیرین و از کنار چانه به طرف خطوط مو،موها را بر تور ببافید.لازم به تذکر است،برای بافتن ریش و سبیل می توانید از کارگاه های کوچک گلدوزی استفاده کنید.بر روی تور،در قسمت های خطوط مو،خط ریش و خط سبیل پنج میلی متر خالی بگذارید.این مقدار برای چسباندن ریش وسبیل بر چهره است.

 

 

برای تهیه ی پکیج آموزش ریش کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *