مقالات رنگ مو

رنگ مو بدون آمونیاک چیست؟

رنگ مو بدون آمونیاک چیست

محصولات رنگ مو از پرمصرف­ترین محصولات آرایشی مو هستند. درگذشته از رنگ مو برای پوشاندن سفیدی­ های مو استفاده می‌کردند؛ اما امروزه جوانان برای تغییر در چهره و زیبایی بیشتر به محصولات رنگ مو رو آورده­اند. رنگ مو علاوه بر زیبایی و تغییری که در چهره ایجاد می­کند، باعث شکنندگی و خشکی موها می­شود. همین موضوع سبب شده است کسانی که علاقه ­مند به رنگ کردن مو هستند و سلامت موهایشان برایشان مهم است، به رنگ موهای بدون آمونیاک پناه ببرند. 

ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که رنگ مو بدون آمونیاک چیست؟ مشکلات رنگ مو، ناشی از مواد شیمیایی موجود در ساختار آن است. از مهم­ترین ترکیبات موجود در رنگ مو که سبب آسیب به موها می­شود، آمونیاک است. این ترکیب کوتیکول مو را تخریب می­کند و از این طریق، راه نفوذ رنگ به داخل مو را باز می­کند. برای جلوگیری از آسیب­های آمونیاک به مو، رنگ­های بدون آمونیاک را تولید کردند که در ادامه به طور کامل به بررسی آن­ها می­پردازیم. اگر سلامتی مو برایتان مهم است و در کنار آن علاقه­مند به تغییر رنگ مو هستید، تا پایان ما را همراهی کنید.

آمونیاک در رنگ مو

در رنگ ­های مو ترکیبات شیمیایی زیادی به‌کاررفته است و هدف آن­ها راحتی در تغییر رنگ طبیعی مو است. از عوامل مهمی که نفوذ رنگ را به تارهای مو آسان کرده است، آمونیاک می­باشد. در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات مراقبت شخصی و مواد پاک‌کننده خانگی آمونیاک و اتانول آمین استفاده می­شود. آمونیاک و اتانول آمین­ها به‌عنوان تنظیم‌کننده PH در ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی قرار دارند. 

رنگ موها، وابسته به دائمی و نیمه دائمی آن­ها از مواد شیمیایی متفاوتی تشکیل شده­اند. 90% رنگ­های مو موجود در بازار از نوع دائمی بوده که بر اساس رنگ­های اکسیداتیو ساخته می­شوند. این محصولات معمولاً دوقسمتی هستند و توسط مصرف­کننده قبل از مصرف با هم ترکیب می­شوند. قسمت اول آن کرم یا ژل رنگ نام دارد و قسمت دیگر آن کرم یا لوسیون حاوی اکسیدان (هیدروژن پروکسید) است. رنگ­های نیمه دائم غلظت کم­تری دارند و بعد از حدود 10 الی 15 بار شستشو پاک می­شوند.

نحوه عملکرد آمونیاک

آمونیاک یک ماده شیمیایی با خاصیت قلیایی است که سبب افزایش PH رنگ مو و در نتیجه قلیایی شدن آن می­شود. ساختار مو انسان دارای خاصیت اسیدی است. استفاده از محصولات حاوی آمونیاک سبب تغییر PH مو می­شود. وقتی آمونیاک روی مو قرار می­گیرد، کوتیکول­های مو را بازکرده و رنگ‌دانه‌های مو را به داخل کورتکس مو هدایت می­کند. بانفوذ آمونیاک رنگ‌دانه‌های طبیعی مو از بین می­روند و رنگ موی جدید جایگزین می­شود. ازآنجایی‌که این محصول PH مو را تغییر می­دهد، تأثیر رنگ را روی موها بالا می­برد.

رنگ مو بدون آمونیاک

رنگ مو بدون آمونیاک

مصرف مداوم رنگ­ های حاوی آمونیاک سبب خشکی، گره­خوردگی و وز شدن مو می­شود. همچنین آمونیاک در برخی مواقع سبب ایجاد واکنش­های آلرژیک می­شود. برخی افراد بعد از رنگ کردن مو، دچار خارش پوست می­شوند یا چشم­ هایشان ملتهب می­شود. برای جلوگیری از تأثیرات آمونیاک روی مو ، شرکت­های سازنده محصولات آرایشی، رنگ موهای بدون آمونیاک را تولید و وارد بازار کردند. 

امروزه رنگ موهای بدون آمونیاک یا رنگ­های گیاهی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در ترکیبات این رنگ­ها، آمونیاک به کم­ترین میزان خود رسیده و روغن­های مخصوص جهت درخشان شدن و سلامت مو به آن اضافه شده است. این ترکیبات با رنگ‌دانه‌های رنگ مو مخلوط شده و به داخل کورتکس مو نفوذ می­کنند. درگذشته رنگ­ های بدون آمونیاک دوام زیادی نداشتند و با چند بار شستشو از روی مو پاک می­شدند. امروزه در رنگ­های بدون آمونیاک، نوعی روغن مخصوص با رنگ‌دانه‌ها مخلوط شده تا بافت مو به‌راحتی این ترکیب را به داخل خود جذب کند.

بهترین جایگزین آمونیاک برای رنگ کردن مو چیست؟

آمونیاک با تغییر PH در مو، سبب باز شدن کوتیکول مو و نفوذ رنگ‌دانه‌ها به داخل کورتکس مو می­شود. برای حذف آمونیاک باید راه­هایی برای تغییر PH و باز شدن کوتیکول مو بیابیم. حرارت، جایگزین مناسبی برای آمونیاک است. حرارت دادن مو، PH را تغییر نمی­دهد و تنها سبب باز شدن کوتیکول مو می­شود. راهکار دیگر این است که از مونو اتانول آمین (MEA) جهت تنظیم کردن PH مو استفاده کنید. 

این مواد مشابه آمونیاک کوتیکول مو را باز می­کنند و عملکردشان مشابه آمونیاک است. با استفاده از این روش جذب رنگ به داخل مو افزایش پیدا می­کند. در ساختار رنگ موهای بدون آمونیاک از مونو اتانول آمین استفاده می­کنند یا حرارت را جایگزین آمونیاک می­کنند.

ماندگاری و دوام رنگ موی بدون آمونیاک

در برخی مواقع بعد از استفاده از رنگ مو های بدون آمونیاک ، بعد از مدت کوتاهی رنگ از روی موها پاک می­شود و نارضایتی مصرف­ کننده را به همراه دارد. علت ماندگاری کم این رنگ­ها روی مو، عدم وجود آمونیاک در ساختار رنگ موها است. با عدم حضور آمونیاک کوتیکول مو باز نمی­شود تا رنگ‌دانه‌ها به داخل کورتکس مو نفوذ کنند. در نتیجه روی سطح مو باقی می­مانند و با چند بار شستشو به‌مرورزمان از بین می­روند. برای رفع این مشکل، رنگ‌دانه‌ها را با روغن­های مخصوص مخلوط کرده­اند. این ترکیب به‌راحتی جذب بافت مو می­شود و به کورتکس مو نفوذ می­کنند و در نهایت موجب ماندگاری بالا رنگ مو می­شود.

مزایا رنگ بدون آمونیاک

مزایا رنگ بدون آمونیاک

رنگ مو بدون آمونیاک به دلیل فرمولاسیون سازگار با ساختار مو، به پوست و موی سر آسیبی وارد نمی­کند. مزایای این محصولات را در ادامه به طور کامل بررسی کردیم.

  • فاقد بوی تند: یکی از اساسی­ترین مشکلات رنگ­های معمولی حاوی آمونیاک، بوی زننده و تند آن­هاست. بوی تند این محصولات به علت وجود ترکیب آمونیوم پرسولفات است. درحالی‌که رنگ موی بدون آمونیاک فاقد بوی تند است و رایحه­ای دلنشین و ملیح دارد.
  • آسیب کمتر به مو: رنگ مو بدون آمونیاک فرمولاسیون سازگاری با پوست و مو دارد. ازاین‌رو رطوبت مو را نمی­گیرد. عدم وجود آمونیاک در رنگ موها باعث می­شود آسیب کم­تری به مو برسد. همچنین بر ظاهر و براق شدن موها تأثیر بسزایی دارد و موها براق­تر، نرم­تر و خوش‌حالت‌تر می­شوند.
  • ایجاد حساسیت کمتر: وجود آمونیاک در رنگ موها، ممکن است سبب ایجاد سوزش و خارش در پوست سر شود یا در برخی موارد موجب سوزش چشم­ها می­شود. اما رنگ موهای بدون آمونیاک از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می­کند.
  • پوشش­ دهی بی­نظیر موها: رنگ مو بدون آمونیاک برای کسانی که موهای سفیدی دارند گزینه مناسبی است. این رنگ موها پوشش صددرصدی موهای سفید را به همراه دارند.
  • دارای طیف­­ های رنگی متنوع: رنگ­های بدون آمونیاک دارای رنگ­بندی متنوعی در بازار هستند. به‌راحتی می­توانید رنگ دلخواه خود را در طیف­های رنگ­های طبیعی، بلوند و دودی پیدا کنید.

برند های مطرح رنگ مو بدون آمونیاک

بهترین برندها در زمینه رنگ مو را بررسی کردیم و باتوجه­به ویژگی­های رنگ مو، برندها را طبقه­بندی کردیم.

  • برای تهیه رنگ مو با بازدهی بالا و طولانی می­توانید از برندهای Garnier و Oila استفاده کنید. این برندها رنگ موهایی تهیه کرده­اند که 60% فرمولاسیون آن­ها روغن است؛ محصولات این برندها علاوه بر کمک به رشد موهایی سالم، سبب درخشندگی مو نیز می­شوند. از ویژگی دیگر این برندها می­توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن­ها اشاره کرد.
  • برندهای LoreaParis و Colorista تنوع بالایی دارند و رنگ­های مد روز را می­توانید از این برندها به‌راحتی تهیه کنید. این برندها محصولاتی فاقد پراکسید تولید می­کنند و بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. عمر طولانی این رنگ­ها روی مو سبب شده افراد زیادی جذب این برندها شوند.
  • اگر دنبال محصولی با پوشش‌دهی بالا برای موهای سفید و خاکستری هستید که حاوی آلوئه ­ورا و آنتی­اکسیدان باشد، برند Clairol گزینه مناسبی برای انتخاب است. عمر رنگ موی این برند در حدود یک ماه بوده و مناسب است. برای رنگ­آمیزی مو با این برند حدوداً 10 دقیقه زمان لازم است و این فرایند سریع اتفاق می­افتد.
  • برای کسانی که موهای آسیب‌دیده و خشک دارند از برندی استفاده کنید که حاوی مواد بهبود کننده باشد و از آسیب به ریشه مو جلوگیری کند. رنگ موهای برند Revlon علاوه بر خصوصیات ذکر شده، در برابر اشعه ماورا بنفش از موها محافظت می­کند. ازآنجایی‌که پوشش 100 درصدی دارد، برای پوشش دادن موهای سفید نیز گزینه مناسبی است.

بهترین برندهای شناخته شده در رنگ موهای بدون آمونیاک، برندهای Garnier و Oila است. این برندها با انواع مو سازگار بوده و PH مو را تغییر نمی­دهند.

جمع‌بندی

ازآنجایی‌که رنگ مو نقش مهمی در زیبایی و سلامت مو دارد، انتخاب محصول مناسب برای رنگ کردن مو بسیار حیاتی است. رنگ موها از محصولات پرطرف­دار در میان خانم­ها و آقایان است. رنگ موهای معمولی مشکلاتی از قبیل خشکی و وز شدن مو را به همراه دارند. از همین رو شرکت­ها به تولید رنگ مو بدون آمونیاک روی آوردند. این محصول علاوه بر طبیعی بودن، سالم­تر است و موها را براق و خوش­حالت می­کند. فرمولاسیون این رنگ­ها با پوست و مو سازگارتر است و این موضوع باعث می­شود در صورت رنگ­کردن زیاد موها دچار آسیب نشوند. برای رنگ کردن مو علاوه بر محصول مصرفی، طریقه درست رنگ کردن نیز مهم است. برای کسب اطلاعات در این زمینه می­توانید پکیج رنگ مو حرفه­ ای را تهیه کنید و در این زمینه حرفه ­ای شوید. برای استفاده از رنگ موهای بدون آمونیاک می­توانید از برندهای معرفی شده در این مقاله استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *