مقالات رنگ مو

تفاوت مش و هایلایت

فرق مش و هایلایت

رنگ کردن مو روشی است که برای تغییرات اندک در چهره از آن بهره می­برند. یک تغییر کوچک در مو سبب تغییرات زیاد در چهره و استایل می­شود. امروزه روش‌ها و اصطلاحات زیادی برای رنگ مو به کار می­رود و عدم آگاهی از آن‌ها سبب گیج شدن مراجعه‌کننده هنگام مراجعه به سالن آرایشی می­شود. مش و های­لایت تکنیک‌هایی از رنگ مو هستند که تفاوت چندان زیادی ندارند و ممکن است مشتری این دو را در ابتدا تشخیص ندهد؛ اما تشخیص این دو روش برای آرایشگر ضروری است. 

های­لایت مو در واقع تکنیکی است که امروزه طرف­داران زیادی پیدا کرده است. این تکنیک توسط آرایشگران حرفه­ ای و باتجربه انجام می­شود و زیبایی چهره را دوچندان می­کند. عدم شناخت تکنیک‌های رنگ مو باعث می­شود رنگ مو دلخواه حاصل نشود. باتوجه‌به سلیقه مشتری و راهنمایی آرایشگر در زمینه تکنیک ­های رنگ، نتیجه دلخواه به دست خواهد آمد. ما در ادامه به بررسی تفاوت­ های مش و های­لایت و انواع آن­ها پرداختیم. همچنین درمورد روش­ های انجام آن‌ها و ابزارشان اطلاعات کافی در اختیارتان قرار دادیم. تا پایان ما را همراهی کنید.

مش مو چیست

روشن‌ کردن قسمت یا قسمت‌هایی از مو با توجه‌ به سلیقه اشخاص (تکه­ های ریز یا درشت) را مش می­گویند. ازآنجایی‌ که پایه رنگ جدید با رنگ زمینه اختلاف زیادی دارد، باید از دکلره استفاده شود. چنانچه اختلاف مش با زمینه مو بیشتر از 5 تا 7 باشد، شخص را از سن واقعی مسن­تر نشان می­دهد. در حالت کلی مش به دو روش موقت و دائمی انجام می­شود. با استفاده از اسپری­ ها، ماژیک­ها و ریمل­های رنگی می­توان به طور موقت موها را مش کرد. 

ابزار های مش و کاربرد آن ها

ابزار های مش مو

کلاه مش: سه نوع کلاه مش در بازار موجود است. کلاهی که فقط یک‌بار قابل‌استفاده است و یک‌بارمصرف می­شود. دومین کلاه، کلاهی است که خاصیت ارتجاعی داشته و چند بار قابل‌استفاده است. کلاه مش ژله‌ای سومین نوع کلاه مش است که اندازه آن با سر مشتری تنظیم شده و نرم است. یک نوع کلاه رنگ هم در بازار موجود است که روی موهای رنگ شده یا مش شده در زمان مکث مواد روی سر گذاشته می‌شود تا مواد خشک نشوند. 

حال که با انواع کلاه آشنا شدید جالب است بدانید که کلاه مش جدیدی ساخته شده که مقاوم بوده و کاملاً اندازه سر است. این کلاه سوراخ‌های نزدیک به هم دارد که می­توان با آن هر نوع مش دلخواهی را انجام داد. کلاه‌هایی که منافذ بازی دارند مناسب مش نیستند؛ زیرا مواد دکلره به منافذ کلاه راه پیدا می‌کنند و پوست سر به مواد آغشته می‌شود. حتماً برای زیر کلاه از کاور استفاده کنید.

قلاب: قلاب وسیله­ای است که با آن موها را از سوراخ­های کلاه بیرون می­کشند. دقت کنید که با یک پیچ مستقیم و مرتب تارهای مو را از یک سوراخ بیرون بکشید تا موها از ریشه به‌اندازه دلخواه از کلاه بیرون آورده شود و موهای مش شده پراکنده نشوند. البته اگر قلاب خیلی ظریف باشد، ممکن است پوست سر آسیب‌دیده و زخمی شود.

کاسه: برای ترکیب کردن مواد با هم از کاسه پلاستیکی یا چینی استفاده کنید.

اپلیکاتور: اپلیکاتور از جنس پلاستیکی بوده و مدرج است. با اپلیکاتور راحت‌تر می­توان مواد را روی سر زد.

برس رنگ: برای عدم کشیدگی موها بهتر است برس موردنظر نرم و سبک باشد.

انواع فویل: کاغذ آلومینیومی که به‌عنوان فویل برای مش کردن استفاده می­شود، بهتر است نه زیاد کلفت و نه زیاد نازک باشد.

ویزیبل: برای انجام مش تکه‌ای ویزیبل در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ موجود است. ویژگی مهم ویزیبل این است که شیشه‌ای بوده و موها از روی آن دیده شده و لبه آن چسب دارد تا بتوان موها را بهتر کنترل کرد. زمانی که روی موهای بسیار بلند کار می­کنید، می­توانید دو فویل آماده را به هم وصل کنید.

شانه: برای انجام مش شانه‌ای یا شانه کردن موها می‌توان از شانه دندانه درشت استفاده کرد.

اسپاتولا: از اسپاتولا برای راحت‌تر شدن کار جهت مش شانه‌ای استفاده می‌شود.

دستگاه حرارتی: زمان انجام مش در صورت نیاز برای حرارت دادن به آن از دستگاه حرارتی استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله لیست ۱۷ ابزار رنگ و مش را مطالعه کنید.

نکات انجام مش

برای آماده‌کردن مشتری برای انجام مش باید به چند نکته توجه کنید. از نظر نفوذپذیری، کشش و حالت پوست سر موهای مشتری را بررسی کنید. برای اینکه کلاه راحت‌تر روی سر قرار بگیرد، مقداری پودر تالک به سطح کلاه بزنید. موها را شانه کنید تا گره‌های داخل مو باز شوند و کمی سرم به مو بزنید تا از سوراخ کلاه به‌راحتی بیرون بیاید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پوست سر، قلاب را به طور مایل داخل کلاه کرده و موها را با یک پیچ مستقیم بیرون آورید. 

برای جلوگیری از زخمی‌شدن پوست سر قلاب را با فشار زیاد داخل کلاه نکنید. برای اینکه تمام موها به‌صورت یکدست به مواد آغشته شوند، بعد از زدن مواد روی موها کل سر را یک‌بار شانه کنید. موها را با تکه‌های کوچک جدا کرده و روی ریشه جمع نمایید (این عمل باعث می‌شود تا بر اثر حرارت سر ریشه و ساقه مو یکسان بی‌رنگ شوند). زمان انجام دکلره موها ضعیف و شکننده شده و امکان ریزش آن زیاد است؛ پس هنگام دکلره کردن، موها را زیاد شانه نزنید.

نکات انجام مش

کرم محافظ یا وازلین را برای محافظت از پوست استفاده کرده و موها را با کرم­ ها، لوسیون‌ها و شامپوهایی که مخصوص بعد از دکلره است در پایان کار دکلره بشویید. جهت جلوگیری از خشک‌شدن موها از ماسک­های آب‌رسان استفاده کنید.

کاربرد مواد محافظت‌کننده برای قبل و بعد از دکلره: قبل از زدن مواد دکلره ، موها باید خشک و نشسته باشند؛ زیرا چربی روی لایه پوست محافظ مو است. در کنار این باید با استفاده از کرم‌های محافظت‌کننده مثل کرم مرطوب‌کننده چرب و کرم محافظ پوست یا وازلین اطراف موی سر، پوست و کنار گوش را چرب کنید. برای محافظت کردن از پوست سر حساس و تحریک شده، موهای دارای موخوره و نازک و همچنین محافظت در مقابل مواد شیمیایی و دکلره باید از درمان‌کننده موی رنگ و دکلره شده مانند: ماسک­هایی که به نرمال‌سازی مو کمک می­کنند و باعث درخشندگی و ثبات مو می­شوند و شامپوهای خنثی استفاده کرد. با وجود PH اسیدی، ماسک‌ها باعث ازبین‌بردن هرگونه بقایای اکسیدکننده بازی می­شوند. همچنین می­توان از کرم­های حالت­دهنده و تقویت‌کننده استفاده نمود.

روش های مش کردن مو

روش های مش کردن مو

1. مش با کلاه

مش با کلاه بسیار حساس بوده و در انجام آن باید نهایت دقت و مهارت را به کار بگیرید. برای انجام آن ابتدا موها را به سمت عقب و روبه‌بالا به سمت تاج سر شانه بزنید. درصورتی‌که موهایی که قرار است مش شود، مجعد و فر باشند، ابتدا موها را سشوار کنید و سپس اقدام به درآوردن آن­ها از کلاه بکنید تا کار راحت‌تر انجام شود و بتوانید اندازه‌های دقیق‌تری را از کلاه بیرون بیاورید. 

از چند قطره سرم مو روی موها استفاده کنید. سپس موها را کاور کرده و بعد کلاه مش را که سطح آن آغشته به پودر تالک شده را روی سر بکشید تا به‌راحتی روی کاور بلغزد و فیکس شود. دقت کنید که علامت هفت جلوی کلاه باید بین دو ابرو قرار بگیرد. از راهنمای جلو سر استفاده کنید و لایه­ اول را از سوراخ کلاه مش درآورید. در ردیف اول به علت کم پشت بودن موهای ناحیه پیشانی، لایه‌های نازک­تری را از کلاه درآورید. 

برای ردیف بعدی باتوجه‌ به سلیقه مشتری می­توانید لایه‌ها را به‌صورت ردیفی یا زیگ زاگی درآورید. برای این که همه لایه‌ها را از کلاه بیرون بیاورید، موها را مابین انگشتان خود گرفته و به‌آرامی بکشید تا از کامل خارج‌شدن موها مطمئن شوید. بعد از انجام این کار از شانه دندانه ریز استفاده نموده و لایه­ ها را شانه بزنید تا از باز شدن گره­ها مطمئن شوید. برای مشتری پیش­بند بسته و از پشت سر شروع به زدن مواد دکلره کنید. 

سپس زمان بدهید تا موها به پایه برسند. بعد از رسیدن موها به پایه دلخواه دکلره، مواد دکلره را از روی موها بشویید. روی کلاه، به موها رنساژ دلخواه را بزنید. بعد از رنساژ کردن، موها را شسته و کلاه را درآورده و موها را خشک کنید. مهم ­ترین عاملی که در مش موها باید به آن توجه کنید این است که قبل از رنساژ ، ریشه تا ساقه موها از نظر پایه کاملاً یک­دست باشد.

نکات انجام مش با کلاه

تعیین نازک یا کلفت بودن مش بستگی به سلیقه مشتری دارد و بر اساس کلفت یا نازک بودن لایه­ ها، مش حالت گردی، سوزنی یا مدادی پیدا می­کند. در مش گردی، موها از همه سوراخ‌های کلاه بیرون آورده می­شود. توجه کنید در این نوع مش موهای بیرون آورده شده، از یک‌ سوم نباید بیشتر باشد. در مش سوزنی طریقه عمل به این صورت انجام می­شود که تکه‌های مو به‌صورت خیلی نازک اما فشرده بیرون آورده می­شود که می­توان گفت تقریباً 50 درصد موها را باید از کلاه بیرون آورید. 

شایان‌ ذکر است هنگامی که اقدام به در آوردن موها از کلاه می­کنید، قلاب را به‌صورت کج وارد کلاه نکنید؛ زیرا این عمل باعث می­شود موها به‌صورت نیمه از کلاه بیرون آورده شود و مش موها از ریشه انجام نمی­شود. توجه کنید که موها فقط از قسمت روی سر از کلاه کشیده نشوند، این عمل باعث بی­نظمی و ناقص شدن مش می­شود. اگر فقط از قسمت بالای سر موها کشیده و بیشتر درآورده شوند، روی موها دارای مش زیاد و زیر موها مش کمی خواهد داشت. همچنین توجه کنید هنگامی که موها را از کلاه بیرون می­کشید، کلاه جابه­جا نشود.

2. مش با فویل

از مهم­ترین اقداماتی که قبل از شروع کار باید رعایت شود، مشاوره با مشتری و آماده‌کردن ابزار و وسایل کار است. مواد دکلره را در ظرف مناسب ریخته و به آن اکسیدان مناسب را اضافه کنید (پیشنهاد ما استفاده از مواد دکلره استادبیک است). بعد از اضافه‌کردن اکسیدان، مواد را هم بزنید تا مواد کاملاً یک­دست شوند و به غلظتی شبیه ماست سفت برسد. سپس از ناحیه پشت سر با استفاده از شانه دم باریک تکه‌ای از موها را به ضخامتی کم­تر از 1 سانتی‌متر جدا نموده و فویل را برش بزنید. 

برای محکم شدن فویل، دو طرف آن را حدود 1 سانتی‌متر تا بزنید. حال موها را روی فویل قرار دهید و حدود 0.5 سانتی‌متر مانده به ریشه، موها را مواد بزنید. از برس استفاده کرده و موها را چند بار برس بزنید تا موها کاملاً به مواد آغشته شده و روی موها با مواد پوشیده شود. حال فویل را تاکرده و طرفین فویل را نیز تا کنید تا مواد دکلره نشست نکند. همچنین برای راحتی کار بهتر است مواد دکلره غلیظ ­تر درست شود. ممکن است بخار متصاعد شده از دکلره ریشه‌ها را لک کند. برای جلوگیری از این کار بهتر است لایه‌های مو باریک جدا شوند و سپس با استفاده از کلیپس و پنبه دور موها را فیکس نمایید.

انواع مش مو

انواع مش مو

تکنیک مش ، تأثیرات مثبتی در چهره ایجاد می­کند. مش، انواع مختلفی دارد که هرکدام روش­ها و مواد متفاوتی دارد. برای همین اطلاع از انواع مش و بررسی روند آن به انتخاب مدل رنگ مو دلخواه مشتری کمک می­کند. در ادامه به بررسی انواع مش می­پردازیم.

1. مش های لایت (High Light)

در تکنیک مش های­لایت، موها از زمینه، روشن­تر می­شوند. فرق مش و های­لایت در اختلاف رنگ زمینه و رنگ جدید است. در های­لایت این اختلاف به حدی نیست که غیرمتعارف و آزاردهنده باشد. برای کسانی که تمایل دارند روی موهای تیره خود، تارهای روشن داشته باشند، های­لایت توصیه می­شود. های­لایت را به 2 تا 3 درجه روشن­تر از رنگ مو زمینه می­توان تغییر داد. در این روش میزان آسیب رسیدن به مو کم­تر است.

2. مش لولایت (Low Light)

این نوع مش مخالف های­لایت بوده و در آن قسمت­هایی از موهای روشن را تیره می­کنند. به دلیل تیره بودن موی اکثر خانم‌های ایرانی، این تکنیک زمانی کاربرد دارد که موها دارای سفیدی باشند و هدف کم­کردن درصد موهای سفید است. برای انجام این عمل می­توانید با استفاده از کلاه مخصوص مش تکه‌ موهای روی کلاه را تیره کنید. می­توانید برای تیره کردن موها از رنگ­های تیره شماره 1 یا 2 و اکسیدان کرم شماره 1 به همراه آب یا آب‌اکسیژنه 10 حجمی استفاده کنید. 

بعد از انجام لولایت و برداشتن کلاه، درصد موهای سفید نسبت به موهای تیره، کم­تر می­شود. برای افزایش ماندگاری مش، دانه مصنوعی دادن مناسب‌تر است. انجام این مش به علت طبیعی بودن و کم­تر دیده­شدن سفیدی موها، برای آقایان نیز کاربرد دارد. همچنین مش لولایت برای افراد با موهای بلوند که قصد روشن‌کردن ریشه طبیعی موهایشان را ندارند، نیز مناسب است.

3. مش فریزینگ (Freezing)

مش فریزینگ برای افرادی که قصد دارند موهای خود را کاملاً تیره یا کاملاً روشن کنند، مناسب است. برای انجام این نوع مش از دورنگ متفاوت با اختلاف درجه بسیار زیاد استفاده می­کنند. معمولاً این اختلاف درجه حدود 9 است. اختلاف درجه شدید این تکنیک سبب عمق بیش­تر موها شده و محبوبیت زیادی ایجاد کرده است. برای مثال از رنگ مشکی برای زمینه مو و برای رنگ دوم از رنگ یخی استفاده کنید.

4. مش سان لایت (Sun Light)

برای مش سان لایت ریشه موها روشن شده و ساقه موها به رنگ تیره باقی می­ماند. در این نوع مش، زمینه موها را بدون دکلره، با رنگ­های قرمز یا طلایی به پایه 7 رسانده، سپس موها را از کلاه درآورده و یا با استفاده از فویل از رنگ­های روشن مانند استخوانی یا بژ استفاده نمایید.

5. مش مون لایت (Moon Light)

برای انجام مش مون ­لایت، بالای سر رنگ تیره و پایین سر به رنگ روشن است.

انواع‌ های‌ لایت

انواع‌ های‌ لایت

های­لایت مو روش‌های مختلفی دارد که در زیر آن­ها را بررسی کرده­ایم.

  • طبیعی: در این روش باید رنگ جدیدی که روی زمینه موها زده می­شود، 1 تا 2 درجه از پایه روشن­تر باشد تا مو حالت طبیعی خود را حفظ کند. افرادی که موهای خوبی دارند بهتر است از این روش های­لایت استفاده کنند تا موهایشان جلوه­ای طبیعی و بهتر داشته باشد. برای افرادی که نمی­خواهند ریسک زیادی بکنند این تکنیک را توصیه می­کنیم.
  • تکه­ای: برای موهای پرپشت و ضخیم روش تکه‌ای بیشتر جواب می­دهد. برای این روش، های­لایت باید چند درجه روشن‌تر از رنگ مو پایه باشد. موها را با دسته‌های سه‌سانتی متری از هم جدا کنید و عملیات رنگ آن­ها را انجام دهید. برای اینکه نتیجه کار خوب باشد، دسته‌ها را تقریباً به یک اندازه جدا کنید.
  • مخفی: این نوع های­لایت برای افرادی که دوست ندارند تغییرات آن­ها محسوس باشد، مناسب است. ازآنجایی‌که تغییرات کوچک است، ظاهر طبیعی‌تری به شخص می­دهد. به دلیل استفاده کم از رنگ مو در این تکنیک، موها کم­تر آسیب می‌بینند.
  • آمبره: آمبره از پرطرف­دارترین تکنیک­ها محسوب می­شود. در این روش، در ریشه رنگ تیره است و هرچه به‌طرف ساقه می­رویم رنگ روشن‌تر می­شود و مرزی بین تیرگی و روشنی ایجاد نمی­شود. (نیاز به ریشه‌گیری نیست)
  • سامبره: روش سامبره از تکنیک­های جدید رنگ مو است. این روش از آمبره جدیدتر است و همانند آمبره تغییر رنگ از تیره به روشن است؛ اما ملایم‌تر از آمبره پیش می­رود. در این روش بالیاژ نیز انجام می­شود. برای اطلاع از تکنیک­ها و روش­های مختلف رنگ و مش به پکیج آموزش رنگ و مش مراجعه کنید تا در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کنید و حرفه‌ای شوید.

تفاوت مش و های لایت

تفاوت مش و های لایت

در تکنیک مش، قسمت­ هایی از مو که روشن می­شود، حدوداً 5 تا 7 درجه با زمینه متفاوت است. اما در تکنیک ‌های­لایت این اختلاف به 3 تا 4 درجه می­رسد. برای های­لایت روشن، موها را از کلاه درآورده و بی­رنگ کرده و برای رنساژ آن از رنگ­های متوسط یا روشن استفاده کنید. های‌لایت متوسط زمانی انجام می­شود که ابتدا موها را رنگ‌کرده و روی آن مش انجام دهید. اگر موهای مشتری تارهای سفید داشته باشد، بهتر است مو را تیره کنید، سپس از کلاه درآورده و مش کنید. 

این تکنیک های‌ لایت تیره است. برای رنساژ مش باید از رنگ‌های روشن و اکسیدان ضعیف استفاده کنید و مدت‌زمان مکث مواد روی مو، بستگی به تیره یا روشن بودن زمینه دارد. هنگامی که مواد دکلره روی موها قرار دارند، مرتب باید موها را چک کرده تا آسیب نبینند. توجه داشته باشید ریشه موها به علت گرمای بیش‌تر سر زودتر روشن شده و به پایه می­رسد پس توجه کنید برای یکنواخت شدن ریشه و ساقه، مدت‌زمان مکث مواد در قسمت ریشه کم­تر خواهد بود.

زدن مواد به مو و رعایت زمان مکث آن: دکلره کردن موها همیشه از پشت سر، انجام می­شود و پس از آن و مطمئن شدن از پخش یکنواخت مواد روی موها، یک­بار موها را شانه بزنید. همچنین برای انجام مش کلاهی، موها را به‌صورت حرفه­ای ماساژ دهید و سپس به‌صورت حلقه‌ای لایه‌ها را روی موها قرار دهید. اگر موهایی که دکلره می­شوند، تیره باشد، برای رسیدن به پایه، مدت‌زمان بیش­تری طول می­کشد و نیاز است چند بار مواد روی سر شارژ شود (2 تا 3 بار). یعنی موها را شست‌وشو داده و دوباره مواد جدید درست کرده و روی موها بزنید. اگر موها نرم، نازک و روشن بودند زمان کمی لازم است تا به پایه موردنظر برسند. موها را شست‌وشو داده و رنساژ دلخواه را به موها بزنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی دقیق تفاوت مش و های­لایت پرداختیم. همان‌طور که گفته شد تکنیک های­لایت به دلیل طبیعی­تر بودن آن طرف­داران بیش­تری نسبت به مش دارد. انواع مختلف مش و های­لایت مو، سبب ایجاد کنتراست رنگ­ها و زیبایی بیشتر چهره می­شوند. تفاوت اصولی این دو تکنیک در اختلاف درجه رنگ زمینه مو و رنگ جدید آن است. تکنیک­های رنگ مو و متدهای جدید روز در این زمینه، باید حتماً توسط متخصص آن انجام شود. با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در زمینه انواع مش و های­لایت، نکات انجام مش، ابزارهای مش و کاربردهای آن و همچنین روش­های مش کردن مو را به دست می­آورید. اگر قصد استفاده از تکنیک­های رنگ مو را دارید، حتماً قبل از انجام‌دادن آن در این زمینه متخصص شوید یا به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *